Föreställ dig att du besökte en butik där personalen gått upp i rök. Du är inte ensam i butiken, utan det kommer in nya kunder och ställer sig på led och väntar på att få handla.
Du väntar och väntar men inget händer.
Jag slår vad om att du skulle döma ut en butiksägaren som opålitlig?
Byt nu ut butiken ovan emot din hemsida.
När uppdaterade du senast din sida och hur närvarande är ni som ägare?
Du är inte ensam. Mång driver en förhållandevis framgångsrik hemsida på nätet som både fungerar som mötesbokare och försäljare åt verksamheten kanske helt oförtjänt.
Hela verksamheten kan i praktiken hänga på att hemsidan är högt placerad på Google därför inget annat på sajten är relevant.
Anställda, blogginlägg, tjänster med mera uppdateras en gång vart fjärde år.
Det är faktiskt fascinerande att många företag äger och driver framgångsrika webbplatser som fungerar som deras virtuella butiker eller kontor, men som ägarna i själva verket inte bryr sig om.
Er hemsida är ofta det första stället där potentiella kunder får kontakt med er som företag.
Den plats befintliga kunder besöker om de vill komma i kontakt med er som leverantör.
Tyvärr förhåller sig oftast som att gå in i en butik eller ett kontor för första gången och mötas av dammiga hyllor och föråldrad information på de flesta företagshemsidor.
Vilka slutsatser drar du själv ?
När du går in på hemsidor med daterad design och föråldrad information?
Internetmarknadsföring är en kraftfull och kostnadseffektiv metod för att nå ut till en stor publik. En välskött hemsida kan fungera dygnet runt som en säljare och mötesbokare för företaget.
Genom att förse hemsidan med relevant och aktuell information kan man öka chanserna att attrahera nya kunder och öka försäljningen.
Så vad kan man göra för att undvika paradoxen?
För det första är det viktigt att se sin hemsida som en värdefull tillgång och investera tid och resurser i att underhålla den.
För det andra är det viktigt att ha en tydlig plan för att hålla hemsidan aktuell och relevant.
Det kan innebära att regelbundet publicera nytt innehåll, som blogginlägg, artiklar eller produktuppdateringar.
Det kan också innebära att uppdatera designen och funktionaliteten för att hålla jämna steg med de senaste trenderna och tekniska framstegen.
Vill du ligga 10 steg före konkurrenterna.
Titta på din egna hemsida och uppdatera den en gång i kvartalet med information om er själva och era tjänster som är aktuell.
Eller be din webbyrå göra uppdateringarna.
Ja, så enkelt är det.
Lägger du 30 min på din hemsida en gång i kvartalet ligger du före 80% av Sveriges hemsideägare.
Vill du ha hjälp med att uppdatera er hemsida och hålla den relevant? Kontakta oss för ett förutsättningslöst möte