Exempel på marketing automation
I början av min karriär jobbade jag som innesäljare vilket är ett är ett finare ord för någon som säljer via telefon (telemarketing) Jag har lyft en telefon minst 1000 gånger och fått lika många ”nej vi är inte intresserade”. I snitt har jag säkert spenderat 2-3 timmar på telefonen varje dag, och har sålt allting ifrån frankeringsmaskiner till datakablar.
När jag ringde var syftet sällan att sälja direkt utan att få till ett möte där man fick lov att presentera sin tjänst, bygga en relation och sätta sig in i kundens problematik.
För att få till 2 möten kunde jag behöva lägga 2-3 dagar på kalla samtal eftersom en majoritet av de jag ringde inte var intresserade av mina tjänster.
Det var så klart innan jag startade ett SEO företag. Eftersom jag både säljer och utför mina tjänster skulle jag inte hinna ringa så många samtal ändå. Jag behöver ett system som levererar leads per automatik och bokar mötena åt mig. Finns det kanske du undrar? Ja, absolut. Här är ett exempel på hur jag jobbar med marketing automation.
Sökmotoroptimering (SEO)
Jag har skrivit säkert 10 texter om vad är SEO? För att göra en lång historia kort, handlar SEO om att få Google att älska ens hemsida. Varför? I snitt Googlar vi svenskar tillsammans 50,000,000 gånger om dagen. I princip Googlar vi alltid innan vi köper någonting oavsett om det är b2b eller b2c.
Vi klickar uteslutande på de resultat som ligger högst upp i Google och mindre sällan på betalda annonser. I princip går vi aldrig till sidan två i resultaten.
Varför SEO? Att ringa kalla samtal är som att spela på lotto. De flesta är inte intresserade. När någon skriver in ”hjälp med SEO på Google” är folk generellt väldigt nära ett köp. Ergo, att synas på Google är att vara närvarande när medvetna köpare letar efter dina tjänster.
Marketing Automation – Ligg högt på Google

Om en person klickar på min länk är där en väldigt lång text om hur seo länkar funkar.
Fyll din kalender automatiskt
Så här funkar min marketing automation.
1. Ligg högt på Google när människor letar efter dina tjänster
När människor söker och är intresserade av mina typer av tjänster kommer de sannolikt att klicka på min hemsida. Men vad händer sen?
2. Automatisk bokningsfunktion
Se exempel nedan på hur man kan boka ett möte med mig direkt. Vi slipper skicka e-mail fram och tillbaks om en tid som passar. Du kan se mina lediga tider och välja vad som passar dig.
3. När du har valt en tid och ett datum
Skickar systemet en automatisk inbjudan till både din och min kalender. Det kommer ett meddelande till min inbox X har bokat ett möte, tid och ett datum.
Systemet har tillgång till min kalender varpå jag inte behöver oroa mig för dubbelbokningar.
4. Men var är mötet?
Jag har satt upp det så att de automatiskt skapas ett Zoom möte som följer med din och min inbjudan.
5. Påminnelser
För att vara helt säkra på att den andre dyker upp på mötet kan vi sätta upp automatiska mail och sms som påminner kunden att de snart har ett möte.
6. Alla möten och prospekt sparas i CRM:et
Om man vill, kan man på ett automatiserat sätta spara kundens uppgifter och kommunikationen i de flesta molnbaserade CRM system utan handpåläggning.
Livet på en pinne med marketing automation
Jag tänker sällan över det, inte alls faktiskt, men mängden tid jag sparar på SEO, alltså höga placeringar på Google och en automatiskt bokningsfunktion är extremt stor. Inte minst om man betänker hur många kalla samtal jag behövde göra innan för att boka ett enda möte. Förutom tiden jag sparar är det inte särskilt roligt att få nej hela tiden. De som hittar mig själv är i regel väldigt motiverade, intresserade och även om inte alla köper är det roliga möten.
Därtill bokar långt fler företag ifrån alla möjliga branscher möten med mig nu, än när jag själv ringde. Min fantasi är helt enkelt inte tillräckligt stor för att lista ut alla som skulle kunna vara intresserade av sökmotoroptimering.
Är det här en tjänst som kan intressera er? Boka ett möte vetja!