SEO Byrå Stockholm

Funkar verkligen länkar fortfarande?

Den uteslutande vanligaste frågan jag får är om verkligen länkar fungerar fortfarande? Det korta svaret, JA!

 

I ärlighetens namn så är jag förvånad över snabbt länkar fortfarande ger effekt i jämförelse med den myriad av insatser man kan företa sig som sägs påverka en sidas ranking.

Aha tänker du, här sitter en kille som säljer länkar och säger det är världens bästa grej. Hög trovärdighet, not so much. Aja, nu behöver du inte ta mig på ordet utan kan lugnt luta dig tillbaks och lita på Ahrefs samt mega SEO-nörden Brian Dean istället. 

 

Backlinko analyserade tillsammans med Ahrefs 11,8 miljoner Google resultat och kom fram till följande

 

1. Deras data visar att en webbplats totala länkauktoritet (mätt med Ahrefs Domain Rating) korrelerar starkt med högre ranking.

2. Sidor med massor av länkar rankar ovanför sidor som inte har lika många. Faktum är att resultat 1 i Google har i genomsnitt 3,8 gånger fler bakåtlänkar än position # 2- # 10.

3. Omfattande innehåll av hög kvalité överträffade innehåll som inte täcker ett ämne ingående.

4. De hittade inget samband mellan sidhastighet (mätt med Alexa) och Googles ranking på första sidan.

5. Att få bakåtlänkar från flera olika webbplatser verkar vara viktigt för ranking. Vi hittade att antalet domäner som länkar till en sida hade en korrelation med rankningen.

6. De allra flesta titeltaggar i Google matchar exakt eller delvis det sökord som de rankas efter. Men vi hittade i huvudsak noll korrelation mellan att använda ett nyckelord i din titel tagg och högre ranking på första sidan.

7. Domänauktoritet korrelerar svagt med ranking (mätt med Ahrefs URL Rating)

8. Man upptäckte att ordantalet fördelades jämnt mellan de 10 bästa resultaten. Det genomsnittliga förstaplatsen på Google  innehåller 1 447 ord.

9. HTML-sidstorlek har ingen korrelation med rankningar. Med andra ord, tunga sidor har samma chans att ranka högt som innehållsmässigt lätta sidor.

10. De hittade en mycket liten korrelation mellan URL-längd och ranking. Specifikt tenderar korta URL: er att ha en liten rankingfördel jämfört med längre webbadresser.

11.  Datan visar att användning av Schema-markering inte korrelerar med högre rankning.

12. Webbplatser med ”tid på webbplatsen” över genomsnittet tenderar att rankas högre på Google. Specifikt, att öka tiden på webbplatsen med 3 sekunder korrelerar med att ranka en enda position högre i sökresultaten.

 

Inte övertygad? Här har du 2500 ord om att köpa länkar att läsa om ämnet. 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *