
Niklas Zintio
Ägare Rocket Digital och verksam inom SEO i över tio år.
- juni 3, 2021
- 2:04 e m
- En kommentar
Hamna först på Google. Hur gör man?
Det är sant att Google tittar på 100-tals rankingssignaler. Det här inlägget ämnar bara avhandla de vi tycker är bland de viktigaste för att hamna först på Google. Jag säger inte man ska ignorera de jag inte skriver om, men en majoritet kommer inte behöva bry sig om 200+ rankingfaktorer.
1. Titel, h1:a och URL
Så lätt och uppenbart men ändå gör en majoritet fel. Om din sidas titel innehåller sökordet i titeln, i h1:an och i URL:en så har du gjort de viktigaste man behöver göra.
Vill du ranka på ”vill du hamna först på Google”, ska sidans titel vara vill du hamna först på Google? Den första rubriken på sidan bör vara vill du hamna först på Google? Och url:en Vill du hamna först på Google?
2. Länkar
Du behöver länkar ifrån andra sidor till din sajt. Man kan säga ju bättre länkar din sida har ju färre behöver du sannolikt.
Men. Ja, men, tyvärr, det kommer också bero på hur många länkar dina konkurrenter har.
Vad är en bra länk? Till att börja med är den sannolikt ifrån en sida i din bransch, som har funnits ett par år och har i sig självt många länkar till sig. Det finns mycket mer att säga, men vill du göra det här själv be om länkar ifrån dina partners och kunder till att börja med.
3. Sökintention
Om vi Googlar ”bäst gräsklippare” vill vi inte läsa om vilka gräsklippare som var bäst 2005 utan vill veta vilka som är bäst 2021.
Om vi Googlar köpa skrivbord så vill antagligen inte läsa ett blogginlägg som bryter ner tillverkningsprocessen av skrivbord i mikrodetaljer. Sannolikt vill vi se produktbilder på så många skrivbord som möjligt så att vi kan välja det som passar våra behov bäst.
Hur vet man vilken sökintention ett sökord har? Det är väldigt enkelt. Googla sökordet och analysera vilken typ av sidor som ligger på topp 10. Är det topp 100 listor? Är det långa blogginlägg? Produkt eller kategorisidor? Den dominerande typen av innehåll är ditt svar.
4. Sidans auktoritet på området
Google vill helst servera deras användare resultat som är skrivna av experter och auktoriteter inom ett område.
I Googles manual åt anställda skriver man att de ska leta efter länkar och hänvisningar till sidan eller människorna bakom sidan som styrker att de eller den som driver sajten är en auktoritet inom området. Forumposter, tidningsartiklar, hänvisningar på wikipedia och recensioner med mera.
Vill man öka oddsen att bli en ansedd auktoritet inom ett ämne så är det förmodligen bäst om man specialiserar sidan och skriver exklusivt kring ett visst ämne.
5. Innehållsdjup
Vad har de topprankade sidorna i din nisch gemensamt i termer av innehåll? Nämner de pris, tjänstensomfång, storlekar, färger med mera? För att maximera dina chanser att hamna högt på Google så är det viktigt din sida innehåller samma ämnesval de som redan ligger högt upp.
Jag säger inte kopiera. Jag säger gör samma, fast mer och gör bättre.
6. Laddningshastiget
PageSpeed är en känd rankningsfaktor sedan 2010. Gillar du långsamma hemsidor? De flesta gör det inte. Det här säger jag är viktigt, men ingenting man behöver bli besatt över att förbättra ner till hundradelar av en sekund.
7. HTTPS
HTTPS eller HyperText Transfer Protocol Secure ser till att dina besökare har en säker uppkoppling till din sajt. Information så som lösenord och kreditkortsuppgifter skickas krypterat i stället för öppet.
S:et på slutet står för ”Secure” och är en ren hygienfaktor vid det här laget.
8. Användarens upplevelse
Hur kommer användaren bete sig på din sida? Stannar de länge, fortsätter de till en annan sida på din sajt eller backar de tillbaka direkt till Google? Självklart vill Google ge användare en upplevelse som gör dem nöjda.
Det här är ett komplext område och för att bena ut förväntningarna skulle jag utgå ifrån hur andra sidor ser ut på topp 10 i index.
9. Hur fräscht är ditt innehåll?
Om man vill ranka på ämnen där sökarens intention är de senaste nyheterna om ett ämne måste man hela tiden producera nytt innehåll kring området. Vi är sällan intresserade av gamla nyheter kring aktier, väder och modetrender utan vill ha det senaste.
Hur appliceras man det här på innehåll som är för alltid grönt? Jag kan bara berätta hur jag gör och det är att uppdatera viktiga texter någon gång om året.
Slutord.
Ranking I Google handlar sällan om de senaste uppdateringerna eller de tonvis av buzzwords vi som jobbar i branschen strösslar omkring oss.
Vad brukar dina kunder fråga dig om? Vad säger du när du träffar människor?
Skriver man bara frågan och svaret så har man kommit en bra bit på vägen för att ge sina besökare en bra upplevelse och kan vara på god väg att ranka högre.
Läs mer

Bright Rocket Digital AB lanserar trygghetsindex.se
Ökad försäljning och ranking med Google Omdömen Bright Rocket Digital AB är stolta över att presentera sin senaste tjänst och varumärke trygghetsindex.se. Genom

Landningsida: 26 punkters checklista | Så skapar du säljande landingssidor
Dina nyckeltal är kanon på Facebook och Google-Ads, men besökarna konverterar inte? Du ändrar och ändrar annonserna men inget händer? Jag har många gånger

Vilken temperatur har din trafik?
Jag gillar inte att strosa runt på köpcenter. Mitt motto är köpa så snabbt som möjligt, och lämna direkt. Min fru däremot är