Hamna först på Google. Hur gör man?
Det här inlägget handlar bara om de viktigaste rankingfaktorerna för att hamna först på Google. *Det är sant att Google tittar på 1000-tals rankingssignaler.
1. Titel, h1:a och URL
Så lätt och uppenbart men ändå gör en majoritet fel.
Om du vill ranka på ”hamna först på Google”
- Ska sidans titel vara vill du hamna först på Google.
- Den första rubriken på sidan bör vara vill du hamna först på Google
- Och url:en Vill du hamna först på Google?
2. Länkar
Du behöver länkar ifrån andra sidor till din sajt.
Man kan säga ju bättre länkar din sida har ju färre behöver du.
Vad är en bra länk?
- Bransch eller ämnesrelevans. Hemsidan eller artikeln som länkar till er sajt innehåller information som är relevant för er hemsida.
- Hemsidan du får en länk ifrån har besökare
- Hemsidan indexerar på Google (du kan hitta den på Google)
3. Sökintention
Om du Googlar köpa skrivbord vill du antagligen inte läsa ett blogginlägg som bryter ner tillverkningsprocessen av skrivbord i mikrodetaljer.
Du vill se produktbilder påmånga skrivbord som så att du vi kan välja det som passar din behov bäst.
Hur vet man vilken sökintention ett sökord har?
Det är väldigt enkelt.
- Googla sökordet och analysera vilken typ av sidor som ligger på topp 10.
- Är det topp 100 listor?
- Är det långa blogginlägg?
- Produkt eller kategorisidor?
Den dominerande typen av innehåll kommer berätta för dig vilken typ av content människor vill ha.
4. Sidans auktoritet på området
Google vill helst ge användare resultat som är författat av experter och auktoriteter inom ett område.
I Googles manual åt anställda skriver man att de ska leta efter länkar och hänvisningar till sidan eller människorna bakom sidan som styrker att de eller den som driver sajten är en auktoritet inom området.
Forumposter, tidningsartiklar, hänvisningar på wikipedia och recensioner med mera.
Vill man öka oddsen att bli en ansedd auktoritet inom ett ämne så är bäst om man specialiserar sidan och skriver exklusivt kring ett visst ämnesområde.
5. Innehållsdjup
Vad har de topprankade sidorna i din nisch gemensamt i termer av innehåll?
Nämner de pris, tjänstensomfång, storlekar, färger med mera? För att maximera dina chanser att hamna högt på Google så är det viktigt din sida innehåller samma ämnesval de som redan ligger högt upp.
Jag säger inte kopiera. Jag säger gör samma, fast mer och gör bättre.
6. Laddningshastiget
PageSpeed är en känd rankningsfaktor sedan 2010. Gillar du långsamma hemsidor? De flesta gör det inte. Det här säger jag är viktigt, men ingenting man behöver bli besatt över att förbättra ner till hundradelar av en sekund.
7. HTTPS
HTTPS eller HyperText Transfer Protocol Secure ser till att dina besökare har en säker uppkoppling till din sajt.
Information så som lösenord och kreditkortsuppgifter skickas krypterat i stället för öppet.
S:et på slutet står för ”Secure” och är en ren hygienfaktor vid det här laget.
8. Användarens upplevelse
Hur kommer användaren bete sig på din sida? Stannar de länge, fortsätter de till en annan sida på din sajt eller backar de tillbaka direkt till Google? Självklart vill Google ge användare en upplevelse som gör dem nöjda.
Det här är ett komplext område och för att bena ut förväntningarna skulle jag utgå ifrån hur andra sidor ser ut på topp 10 i index.
9. Hur fräscht är ditt innehåll?
Om man vill ranka på ämnen där sökarens intention är se de senaste nyheterna om ett ämne måste man hela tiden producera nytt innehåll kring området.
Vi är sällan intresserade av gamla nyheter kring aktier, väder och modetrender, utan vill veta det senaste.
Slutord.
Ranking i Google handlar sällan om de senaste uppdateringerna eller de tonvis av buzzwords vi som jobbar i branschen strösslar omkring oss.
- Vad brukar dina kunder fråga dig om?
- Vad säger du när du träffar människor?
Skriver man frågan och svaret så har man kommit en bra bit på vägen för att ge sina besökare en bra upplevelse.