Ny hemsida företag (1200 x 628 px)

Inspirationen till det här inlägget kommer ifrån en nybliven e-handlare som ringde mig och ville ha min hjälp. Som ofta är det tight med pengar i början och gudarna ska veta jag är inte billig. 

Vilken tur jag gillar att lära ut gratis varpå jag lovade skriva ett blogginlägg till honom.

Det här inlägget är för dig Jeff som flyttat ifrån Kalifornien till Sverige.

Din situation är klassisk.

Jeff har startat e-handel och börjat annonsera på Google som äter upp annonspengarna utan några försäljningar. Jeff har läst om att SEO är mycket bättre någonstans och hittat mig…

Hur ska man tänka som ny e-handlare utan pengar?

Den dåliga nyheten är att din e-handel inte är Rom och kommer förmodligen inte bli det. 

Hur bygger man en ett hus utan pengar? 

Man gör det själv!

Den goda nyheten är att resan är väldigt rolig, lärorik, och vare sig man lyckas eller inte med sitt första projekt får man med sig ovärderlig kunskap för livet.   

Var ska vi börja? Jag hade börjat med vilka är dina kunder och var finns de?

Sannolikt kommer de flesta finnas på Google eller Facebook.

SEO och Google

SEO är förmodligen det en ny e-handlare kommer tjäna mest pengar på att lära sig i längden. Din enda kostnad är tiden du investerar.

Ett enda bra inlägg eller en sajt som verkligen levererar kan generera 1000-tals procent i avkastning.

Den här boken är en bra inkörsport till tyngre grejer guldläge på nätet. Bloggar jag kan rekommendera neilpatel.com, backlinko.com och videbloggen income school.

Börja mäta dina organiska sökord. Jag rekommenderar Wincher som jag själv använder till mina egna sajter och kunder. Det är mig veterligen både det billigaste och bästa verktyget på marknaden. Vill du prova, använd koden WELCOME30 så får du 30€ i rabatt.

Tre e-handels tips på vägen:

  • Planera i förväg kategorier och landningssidor
    • X sökord ska ranka på den här sidan, y sökord bygger jag en annan sida åt och så vidare.
  • Googla sökordet själva. Vilka resultat ligger redan där?
    • Vilken typ av sida är det? Vad har de gjort och vad kan ni göra bättre?
  • Var realistisk, inte med Google men med människor
    • Ni måste sälja produkterna människor Googlar efter.

Ha tålamod. Det kommer ta 2-3 månader innan ni ser resultat, men det är otroligt givande när det väl händer. 

Google-ads

De flesta sätter upp sina kampanjer med bredmatchade sökord därför det är vad Google föreslår och så även Jeff. Hur ska man göra egentligen? I princip kan man invertera Googles råd rakt av.

  • Avgränsa dina sökord till flera kampanjer
  • Använd exakt matchning

Google kommer matcha dina annonser med det som ger dem klick, inte med sökningar som ger dig betalande kunder. Har man bredmatchade annonser kommer man behöva spendera en evighet med att skapa negativa listor liksom man aldrig kan vara riktigt säker på vad som faktiskt är lönsamt.

Jag kan inte Google shopping, men jag tror det kan vara intressant för dig att titta på!

Facebook

Till att börja med, på Facebook väcker man intresse vilket vi behöver ha med oss när vi gör annonserna.

Googlare är redan medvetna om att de vill ha något (kanske inte exakt vad, men nästan). 

Vem kommer köpa mina produkter? Jeff sa det inte, men de flesta brukar säga något i still med: ”Mina produkter behöver ju alla” efterföljt av ett par anekdoter om släktingar i alla möjliga åldrar som uppskattar deras produkter.

Din primära kundgrupp är inte alla punkt. Därför behöver du en teori om vems om kommer köpa dina produkter.  Hur gamla är de? Var bor de? Är det en man, en kvinna, ungdomar eller äldre? Och så vidare.

När vi har det så kan vi skräddarsy annonser åt den gruppen:

  • Vilket problem löser min produkt?
  • Vilken dröm förverkligar vi?
  • Hur bygger vi annonser människor identifierar sig med?

På samma sätt som med Adwords vill vi:

  • Dela upp kampanjerna efter kön, ålder m.m.
  • Testa olika budskap i grupperna

Hittar man en annons som fungerar i en viss grupp i kan de bli en guldgruva. Annonser är enkelt att göra, testa canva.com som är ett superenkelt grafiskt verktyg.

Jag skulle kunna skriva 100-tals tips. Men, jag har inte tid och du kommer ändå inte kunna ta in allt.

Tack för att du hörde av dig, gav mig inspirationen till det här inlägget och lycka till med din e-handel Jeff!

Niklas SEO byrå Stockholm