- juni 28, 2021
- 9:00 f m
- Inga kommentarer
En bekant gav sig nyligen i kast med att själv börja annonsera på Facebook. Resultatet är otroligt, för att inte säga fantastiskt.
Utan särskilda förkunskaper och lite hjälp på traven drog han in 16 leads till en kostnad av 36kr styck vars ett samlade ordervärde var ca 3 miljoner.
Är det så lätt? Ja, det kan faktiskt vara så lätt. Om du undrar varför inte fler gör det så ska jag försöka besvara frågan.
De flesta som tänker på Facebook tror företaget behöver bli en influencer för att kunna marknadsföra sig där.
Min fråga. Behöver verkligen världen fler influencers?
Har du besökt Linked-in? Jag får en hjärnaneurysm efter 5 minuter på plattformen där alla företag, konsulter, privatpersoner och snart även hundar försöker bli influencers.
Här har du en radikal tanke.
Annonsera ut exakt det ni säljer, till de ni tror är intresserade av era produkter eller tjänster!
Du behöver bara förstå skillnaden emellan organiska, respektive köpta annonser.
Skillnaden är enkel:
Organiskt innehåll publicerar du gratis på Facebook.
Köpta annonser kostar pengar att annonsera.
Organiska inlägg kommer att visas för människor som redan följer dig eller din sida. Dina inlägg kommer visas för fler människor när dina följare delar och interagerar med dem.
Köpta annonser kommer att visas i flödet för den publiken du bestämmer dig för att inrikta dina annonser till.
Du kan rikta dig till målgrupper baserat på demografi, plats, intressen och mycket mer.
Om jag har en konversation med en företagare om Facebookmarknadsföring kommer samtalet förr eller senare handla om deras dåliga samvete för att man inte postar mer organiska inlägg. Med den avslutande frågan; kan ni hjälpa till med det?
Så här är de.
Facebook, tjänar inte pengar på dina organiska inlägg och har därför närmast ett obefintligt intresse av att visa upp dem för deras användare. Vill du ha nya kunder eller berätta för samma människor om och om igen om de tjänster de redan köper av er?
Mitt tips, köp annonser och sluta oroa dig över organiska inlägg!
De inlägg som fungerar bra organiskt och får delningar handlar väldigt sällan om kommersiellt värdefulla saker ändå, utan är av social karaktär. Att bygga sitt varumärke är inte fel, men varför inte vara tydlig med vad du erbjuder och försöka komma i kontakt med de som är intresserade direkt?
Kan du börja annonsera på Facebook med snabb vinst?
Ja, men här är 3 saker du bör tänka på:
- Facebook är en marknadsplats där alla konkurrerar om samma yta.
Säljer du smink för 39:- så konkurrerar du om samma visningar som ett byggbolag vilka säljer verandor för 250,000. Marginalen på verandan kanske motiverar 100-tals klick som inte leder till någon affär medan billiga varor blir olönsamma väldigt snabbt om klicken inte genererar köp.
- Har du koll på dina vinstmarginaler?
Om man vet sina vinstmarginaler på en tjänst eller en produkt är Facebook enkelt. Köp annonsutrymme upp till du känner att vinsten inte är tillräcklig. Om du säljer tid eller något som skalar utan merkostnader kanske du kan lägga 10,000-tals kronor på varje ny affär.
Förstå marginalerna i din egen affär först.
- Tajmning och erbjudande
Det finns saker här i livet man inte vill lägga pengar på om man inte måste.
Dränering av tomten, laga tänder och spola avloppsrör och så vidare. De här tjänsterna söker människor efter på Google när de har behov av dem och är bara intresserade av dem när nöden dikterar att man måste.
Därför funkar de generellt sätt rätt dåligt på Facebook eftersom det är väldigt svårt att hitta exakt de människor som behöver tjänsten i just rätt stund.
Säljer du en dröm?
På sommaren kanske många går runt och drömmer om en ny pool eller en pergola? På vårkanten vill vi ha våra fönster putsade liksom man kanske vill bleka tänderna på hösten när livet är lite tristare? Vi drömmer närmast alltid om att bli rika eller tjäna snabba pengar.
Jag skulle kunna skriva 50-talet punkter till över saker man bör tänka på, men tanken med inlägget är inte att utbilda dig till månen utan att skriva om något roligt som flög förbi i mitt flöde.
En stor fördel med Facebook är att man kan bestämma vilket område man vill synas i och till vilka människor man vill visa annonserna. Ålder, kön och väldigt mycket annat går att specificera så att man når den mest köpbenägna målgruppen.
Slutord.
Så här kommer det inte vara för evigt utan priserna kommer gå upp ju fler som fattar man kan stoppa in småpengar och få tillbaka fantastiska ordervärden. Så väntar du på? Varför inte prova? Om du ändå är osäker på om Facebookmarknadsföring är någonting för er eller vill du ha hjälp med er annonsering? Kontakta oss om annonsering på Facebook.

Niklas Zintio
Om författaren. Ägare Rocket Digital och verksam inom SEO i över tio år.
Vilka är vi?
Vi har kunder i hela Sverige. Bland annat i Åkersberga, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Jönköping, Kalmar, Luleå, Malmö, Nyköping, Örebro, Södertälje, Sollentuna, Upplands Väsby, Uppsala, Vallentuna, Västerås, Växjö och hjälper flera bolag med sökmotoroptimering och Google-Adwords internationellt.
Vi bygger hemsidor, sätter upp kampanjer i sociala medier och hjälper kunder med deras övergripande digitala strategi.