Intresserad av att köpa länkar?

Den här sidan är skriven för dig som vill ha mer information om hur länkar funkar.

Du kanske är intresserad av att bygga ett eget länknätverk? Vill veta hur man köper länkar säkert? eller bara vill ha mer information i allmänhet? Jag tror och hoppas den här artikeln täcker det mesta.

Intresserad av att köpa länkar av oss – maila: sales@rocketdigital.se eller ring på 070-3828098.

Hur funkar Länkar?

SEO eller sökmotoroptimering, kan grovt delas upp mellan det som händer på din webbplats och sådant som händer någon annanstans. Den här uppdelningen kallas också on-page/off-page SEO. Off-page SEO är det som avgör din webbplats värde (reputation). Det som värderas allra högst i detta sammanhang är inlänkar.

Du kanske tänker att det planlösa surfandets tid är över och att länkar förlorat sin betydelse. Tvärtom, skulle jag säga. Länkar är viktigare än någonsin eftersom Google numer berättar helt öppet vad de anser vara bra on-page SEO. När alla vet vad som krävs för att Google ska gilla en webbplats återstår bara en sak att göra för att öka din PageRank och det är att skaffa fler länkar av hög kvalitet.

I det här inlägget berättar jag mer om hur du drar bäst nytta av off-page SEO.

Varför är länkar viktiga?

De högst rankade sidorna för en sökterm – De som genererar pengar – har alla en sak gemensamt: massor av inlänkar. On-page SEO har visserligen blivit viktigare, men sidor som ingen länkar till blir aldrig högt rankade oavsett hur bra innehållet är.

Googles tidiga framgång som sökmotor beror i hög grad på innovationen PageRank, vars huvudsyfte var och är att sätta en siffra på en webbplats kvalitet, i huvudsak genom att räkna inlänkar. Sedan starten har PageRank-systemet genomgått många uppdateringar och numer är antalet länkar enbart en del av alla faktorer som Googles algoritmer tar hänsyn till.

Hur får man inlänkar?

Fråga vilken gammal SEO-räv som helst, som har över hundratusen följare på Twitter, och svaret blir: Skapa riktigt bra innehåll. Ja, det kan förstås gå, men med tanke på att det publiceras över 1,4 miljoner artiklar per dag enbart på WordPress så krävs det mycket mer än bara riktigt bra innehåll för att du ska sticka ut. Om du inte har enorm tur, eller vet hur man trollar med sociala medier (och har enorm tur) kommer bra innehåll inte att räcka, eftersom få kommer att hitta din sida.

Outreach är ett annat sätt. Som namnet antyder går det ut på att kontakta ägare till webbplatser för att försöka få dem att länka tillbaka. I allmänhet kommer dock ägaren till webbplatsen att kräva något i gengäld, till exempel en gåva eller reda pengar. Jag tycker att det är en godtagbar metod, så länge du granskar webbplatserna du vill ha länkar från, vad gäller ämnesval men också vad gäller kvalitet i största allmänhet.

Köpa länkar – att betala någon som äger ett länknätverk, en bloggare eller andra webbplatsägare – är en företeelse som har förekommit så länge Google har funnits. Det finns mängder av konsulter som är specialiserade på ämnet, med högst varierande kvalitet när gäller resultat. För rena länkköp är min rekommendation att vara försiktig. Ett länkpaket med 1000 länkar för fem dollar från Fiverr kan se fördelaktigt ut, men kan lätt leda till att du blockeras av Google, snarare än att du uppnår önskat resultat. Du måste se till att noga granska alla webbplatser du köper länkar från.

Gratis länkar?

I allmänhet får du ingenting gratis, men om du inte har bett dina lojala kunder och affärspartner om länkar så kanske du borde göra det. Vissa bolag jag arbetar med ger till och med rabatt eller en symbolisk gåva till kunder som länkar till deras webbplats utan krav på motprestation.

Den mängd inlänkar du kan få som verkligen inte kostar dig något beror i hög utsträckning på hur mycket folk i allmänhet bryr sig om din verksamhet. Titta på Facebook. Vilka länkar delar dina vänner? För egen del ser jag aldrig länkar till snabblån, kasinotips eller den bästa lokala rörmokaren. Istället länkar mina Facebookvänner till underhållning eller saker som hör till deras fritidsintressen, exempelvis musik, politik, roliga djur, nyheter och liknande.

Du kan bygga ett eget länknätverk, kanske mer känt som ett Private Blogging Network, PBN. Att faktiskt hålla igång och uppdatera en blogg tycker jag dock är förlegat. Det finns däremot mer långlivade koncept som jag skulle satsa på.

Att bygga sitt eget länknätverk är förmodligen det mest krävande sättet att skaffa inlänkar, men lyckas du är det den metod som ger dig bäst utdelning på sikt. Nyckeln till ett framgångsrikt länknätverk som överlever tidens tand är hög kvalitet kombinerad med verklig nytta för användarna.

En metod av lägre värde som ändå förtjänar att nämnas är att registrera din webbplats i kataloger och länksamlingar. Ett tag rekommenderades detta av Google, men sedan metoden började missbrukas slutade de fästa så stort värde vid den sortens länkar. Också värt att nämna här är bloggkommentarer, foruminlägg och kommentarsfält som alla har använts in absurdum och som därför förlorat stora delar av sitt värde.

Räknas köpta länkar som ”black-hat” SEO enligt Google?

Jag kan tänka mig att du ställer dig frågan: “Går inte detta helt emot Googles regler och riktlinjer?” Helt säkert! Läs själv:

Any links intended to manipulate PageRank or a site’s ranking in Google search results may be considered part of a link scheme and a violation of Google’s Webmaster Guidelines. This includes any behavior that manipulates links to your site or outgoing links from your site.

Om vi hårdrar vad Google skriver innebär reglerna att i stort sett allt som görs inom SEO är emot riktlinjerna och därmed förbjudet. Om du ser Googles riktlinjer som en ofelbar moralisk kompass är länkbygge förmodligen ingenting för dig. För egen del tycker jag Google erbjuder utmärkta tjänster men i slutändan är det ett bolag bland andra som ska tjäna pengar åt sina aktieägare. Därmed har jag inga moraliska förpliktelser mot dem.

Hur vet jag vilka länkar som är bra?

Eftersom Google har slutat att offentliggöra PageRank för sidor finns ingen självklar metod för att fastställa en webbplats eller länks värde, men du bör ändå bekanta dig med specialverktyg som Majestic, Ahrefs och Moz, som är inriktade på att mäta webbplatsers värde och att samla information om länkar.

Det vanligaste sättet att mäta en domäns eller webbplats värde är att använda mätmetoder från dessa verktyg. De viktigaste mätvärdena är:
● TF – Trust Flow (Majestic)
● CF – Citation Flow (Majestic)
● UR – URL Rating (Ahrefs)
● DR – Domain Rating (Ahrefs)
● DA – Domain Authority (Moz)
● PA – Page Authority (Moz)

Jag tycker du ska använda mätetalen som indikatorer men låta bli att se dem som några absoluta kvalitetsmått. Det är viktigt att minnas att det är Googles åsikt som är avgörande.

Hur utvärderar du då en domän? Här kommer några lite mer avancerade tips på hur du granskar en webbplats eller domän ur ett länkperspektiv.

Ahrefs är de som har störst länkdatabas och är alltså ett nödvändigt verktyg för varje seriös länkbyggare.

Fem steg för att utvärdera en domän:

  1. Backlinks – Totala antalet länkar till en webbplats. Viktigt att tänka på här är att antal inte är samma sak som kvalitet eftersom antalet länkar är det som är lättast att manipulera.
  2.  Referring Domains – Mätetal som indikerar hur många unika webbplatser som länkar till webbplatsen du utvärderar
  3. Unique IP-Addresses – Viktigt att hålla ögonen på eftersom det är svårare att manipulera i stor skala än Referring Domains.
  4. Archive.org – Bra källa för att kontrollera en domäns historik. Extra viktigt att hålla utkik efter är byten av språk och innehåll relaterat till cialis, kasino, snabblån, eller sex. Förutsatt att du inte speciellt letar efter domäner med sådan inriktning kommer det förmodligen att göra mer skada än nytta för din webbplats.
  5. Länktext – De ord som utgör själva länken när någon länkar till webbplatsen. Håll utkik efter länktexter som är varumärkesnamn (normalt) men var vaksam om länktexterna är söktermer eller namn på stora varumärken. Sådant hänger ofta samman med varumärkesförfalskning. Var också vaksam på om länktexterna är till exempel Viagra, eller eller har ett uppenbart sex- eller vuxentema.
    Det är viktigt att titta på inlänkarna till en domän. Om de kommer från sexsajter, länksamlingar eller är hackade länkar är det förmodligen inte någon bra domän. Det är också viktig att kontrollera varifrån länkarna kommer. Om en webbplats är lokalt knuten till Sverige är det en varningssignal om inlänkarna kommer från till exempel Indien, Kina eller Ryssland. Det du är ute efter är länkhistorik som är naturlig i förhållande till webbplatsens innehåll. Du kan förvänta dig att Kim Kardashians blogg är länkad från hela världen. Däremot är det någonting konstigt om en lokal bilverkstad eller rörfirma har massor av länkar från andra länder, långt bort, där folk inte ens talar samma språk.

Hur många länkar behöver du?

Enklaste sättet att ta reda på hur många länkar du behöver är att snegla på konkurrenternas webbplatser. Hur många länkar har de? Hur har de optimerat sin ankarprofil och tycker du att de verkar ha länkar av hög kvalitet? Många gånger klarar du dig med färre länkar än konkurrenterna eftersom de har optimerat sitt länkbygge dåligt. Samtidigt finns nyckelord som till exempel casino, försäkring, SEO, där du kan räkna med att professionella länkbyggare varit involverade. Att ranka högt som nystartad webbplats inom ett sånt område kräver en rejäl budget.

Bygg ditt eget länknätverk

Betrakta inte länknätverk som tillfälliga kraftinjektioner för dina projekt och kunder. Tänk istället på dem som långsiktiga investeringar med årlig avkastning. Om du gör det och följer mina råd kan du bygga länknätverk som ger dig möjlighet att tjäna pengar på både lång och kort sikt och inte bara tills Google ändrar sina algoritmer igen.
Googles Penguin-uppdatering 2014 fick konsekvenser för många webbplatser med hårt optimerade anktartextprofiler, som fick se sin PageRank sänkt. Det fick många att dra slutsasen att länkbygge numer är meningslöst. Det stämmer dock inte. I verkligheten ändrades ingenting i stort, utan endast vissa detaljer.

SEO-hosting

Att hitta en bra hosting-partner är avgörande för hur ditt länknätverk ska lyckas över tiden. Vissa hävda att SEO-hosting inte fungerar längre, men jag vill påstå att de har fel.
Den bärande idén bakom SEO-hosting är att skapa illusionen av många oberoende webbplatser som länkar, genom att sprida dem över olika IP-nät, för att få länkprofilen att framstå som naturlig. För en naturlig länkprofil behöver länkarna komma från det land din webbplats riktar sig mot, men från IP-adresser som är spridda över flera olika IP-nät.
När du väljer hosting-partner se till att de erbjuder native IP-adresser, unika namnservrar och att de har stor spridning av IP-adresser och ger dig möjlighet till dedikerade IP-adresser.

Evergreen-strategin

Evergreen-strategin kommer ursprungligen från Googles favorit-webbplats, alla kategorier, nämligen Wikipedia. Men vad är det då som gör Wikipedia så fantastiskt i Googles ögon?
● Varje sida fokuserar på ett enda ämne och har i allmänhet massor av innehåll som är relevant till ämnet. Man kan se det som en sökterm och massor av relaterade termer runt om.
● Ämnesord med bestående värde. Ett blogginlägg om en dag i ditt liv 2014 är ganska ointressant för någon som tittar på webben år 2018, medan däremot en artikel om Mozarts liv är relevant både nu och i framtiden.
● Massor av interna och externa länkar både till interna och externa sidor.
Om du kan hitta en evergreen-vinkel för ditt länknätverk och välja ett ämne som är lika intressant idag som i framtiden kommer dina ansträngningar att ge utdelning över tiden.

Best practice för länkning

● Autentiska webbplatser har interna länkar. Det bör dina egna webbplatser också ha. Det är ett vanligt förbiseende att missa detta, något som tydligt skvallrar för Google om att du ägnar dig åt länkbygge
● Länka till auktoriteter inom samma nisch.
● Länka inte till dina konkurrenter, men försök hitta institutioner, statliga webbplatser och liknande som du på något sätt kan knyta till din webbplats. Detta gör att din webbplats ser naturligare ut och det kommer att ge dig en knuff uppåt i ranking.
● Google har blivit mycket bra på att känna igen synonymer och därför kan du variera dina länktexter med olika ord, istället för att bara använda dina primära söktermer, och därigenom få bredare täckning av sökord.

Gör inte:
● Skapa inte mer än en eller två utlänkar till samma webbplats om den inte är mycket stor. Google räknar ändå inte länkar utan bryr sig bara om unika länkar och kvalitet.
● Länka inte till startsidor om det kan undvikas och håll det till ett minimum om det ändå görs.
● En naturlig länkprofil består av länktexter med varianter på domän-namnet. Tänk på att inte överoptimera länktexter för sökord som inte är relaterade till ditt domän- eller företagsnamn, eftersom det är ett tydligt tecken på att du ägnar dig åt länkbygge, något som Googles algoritmer är jättebra på att upptäcka.

Utgångna domäner

Snarare än att börja från ingenting bör du försöka lägga till utgångna domäner i ditt länknätverk. Det är ett bra sätt att öka din potentiella intjäningsförmåga
Utgångna domäner är helt enkelt domäner som ägaren beslutat sig att inte förnya och som därmed blir tillgängliga för vem som helst att registrera. När du väl har domänen i din ägo kommer Google att fortsätta indexera den på sina gamla meriter. Tänkt dock på att du måste granska utgångna domäner på samma sätt som du granskar andra länksajter.
Utgångna domäner hittar du bäst genom något av de många företag som specialiserat sig på att köpa och sälja dem.

Vinkla en domän

Om inte webbplatsen du tjänar pengar på är inriktad på hundar, katter eller gamla kyrkor blir det tyvärr svårt att hitta speciellt många utgångna domäner inom precis rätt ämnesområde. Webben är full av sajter som handlar om människors fritidsintressen, som musik, mode, hästar och så vidare. Ingen skriver om casinon, försäkringar eller snabblån utan att få betalt. Därför behöver utgångna domäner vinklas om.
Om målsajten för din länk är en vadslagningssajt och din utgångna domän handlar om hundar, vinkla då om den till att handla om kapplöningshundar. Är det istället en fotograf som haft sajten, gör din målsajt till en kundreferens.

Länk-mellanhänder

Ibland är det nödvändigt att tvätta länkarna från dina utgångna domäner, genom att använda länk-mellanhänder. Det är helt enkelt webbplatser med neutral profil som får agera mellanhand genom att länka till den verkliga målsajten. Andra sajter skapade från utgångna domäner kan sedan länka till mellanhanden och på så sätt öka värdet både på den och din verkliga målsajt.

Mellanhanden bör byggas med evergreen-ämnen och innehålla artiklar av verkligt värde. Historiska händelser, kändisar, musiker och how to-sajter fungerar utmärkt som mellanhänder. Det exakta ämnet spelar mindre roll så länge de liknar Wikipedia till formatet och innehållet är ständigt aktuellt.
Om Google plötsligt bestämmer sig för att din länk-mellanhand används på ett otillbörligt sätt, till länkbygge, kan du snabbt bränna alla broar till den, genom att helt enkelt ta bort länkarna.

Slutligen – Om outsourcing

Vid det här laget har du antagligen kommit fram till att det är ett stort jobb att bygga och underhålla ett eget länknätverk. Sanningen är att det innebär stora mängder hårt arbete och att det ofta kräver en egen avdelning inom företaget.

Men du måste inte göra jobbet själv Mer eller mindre allt av det jag tagit upp här kan outsourcas till specialister.

Kom också ihåg att ett länknätverk byggt på långsiktighet är en investering på sikt, som med tiden kan bli en viktig spelare på marknaden.

Om artikelförfattren

  • 10 års erfarenhet inom SEO
  • Byggt och sålt länknätverk till SEO företag över hela världen
  • Driver flera egna sajter med höga positioner på Google
  • Konsultar låneföretag, casino och affiliates gällande länkbygge & SEO

För synpunkter och frågor: Niklas.Zintio@rocketdigital.se