SEO länkar - Guide 2024

Vill du har råd eller hjälp?

Vi älskar att snacka länkar! Skicka ett mail med dina frågor.


Den här sidan är skriven för dig som vill ha mer information om hur länkar funkar samt om du vill köpa SEO länkar. 

Vi har alla varit där.  

Man har gjort allting man komma på, men ingenting händer på Google. 

Svaret är ibland att konkurrenterna har fler och bättre länkar.  

Vad är en länk?

En länk eller länkar är en förkortning för ordet hyperlänk som är en html funktion vilket tillåter besökare att förflytta sig på hemsidor igenom att klicka på länkarna. 

Hur funkar Länkar och SEO?

SEO eller sökmotoroptimering kan grovt delas upp mellan det som händer på din webbplats och sådant som händer någon annanstans.

Den här uppdelningen kallas också on-page, respektive off-page.

Länkar räknas som off-page.

 

Varför är länkar viktiga?

I konkurrensutsatta branscher där den generella SEO nivån är väldigt hög kan länkar vara skillnaden emellan topp 3, respektive ligga på plats 25.

On-page SEO har blivit viktigare, men sidor som saknar länkar till blir aldrig högt rankade oavsett hur bra innehållet är på konkurrensutsatta sökord.

Googles tidiga framgång som sökmotor beror i hög grad på innovationen PageRank, vars huvudsyfte var och är att sätta en siffra på en webbplats kvalitet, i huvudsak genom att räkna och värdera inlänkar.

Vad ska man tänka på när man köper länkar 2024?

Det här är ett inlägg jag uppdaterar varje år eller när det kommer relevanta nyheter med nya insikter om länkar och dess funktion för organiska placeringar på Google.  

I Mars 2024 publicerade Google 14,000 potentiella rankingfaktorer av misstag. Däribland ett stort antal signaler som har med länkar att göra. 

I skrivandes stund publiceras det löpande mer information om läckan. 

2023 stals 45 GB källkodsfiler ifrån Yandex och har lagts ut på internet. I sak, hela systemet (algortimen) för hur Yandex bedömer och rankar sajter har blivit tillgängligt för allmänheten. Yandex är den fjärde största sökmotorn i volym i världen.

Varför är de intressant? Givet att många anställda på Yandex är gamla Google-anställda kan vi på goda grunder anta att rankingfaktorerna är samma eller åtminstone liknande.

Nedan några av de faktorer Google och Yandex använder för att bedöma länkar: 

Kort och gott värderar Yandex länkar som legat länge högre än nya länkar. Man kan säga länkar åldras som vin, de blir bättre och bättre, samt inte minst mer värdefulla. 

 

Det som står i länken betyder väldigt mycket. Där är hela 146 rankingfaktorer enkom ägnande åt att bedöma och värdera ankartexter både direkt och i kontext. 

Om en länk innehåller 2-4 ord värderas sidan den länkas till högre på korresponderande sökningar.  Det vill säga när någon använder samma longtail för att söka i Yandex. 

Yandex tillskriver ett dynamiskt värde till länkar som exakt eller frasmatchar med sökord. Beroende på sökningen kommer värdet förändras. 

En sannolik tolkning är att en länkprofil med både exakta och frasmatchningar är bäst. 

BM25 är en metod för bestämma innehålls relevans baserat på jämförelse. Sannolikt slår man ihop bodytexten samt ankartexten och jämför det med liknande länksituationer för att få fram ett värde.

I praktiken säger Yandex att förutom ankartexten spelar det som skrivits runtom länken också roll.

Hur man avgör vad som är relevant är baserat på jämförelse.  

Google lagrar ytterligare information om en länk när den identifieras som kommande från en ”nyhetsrik” och ”högkvalitativ” sida.

Där är en referens i dokumentationen som som antyder att Google märker länkkällor som icke betrodda, delvis betrodda eller fullt betrodda.

Vi kan inte vara helt säkra på exakt hur Google mäter relevans, men vi kan vara ganska säkra på att anchorMismatchDemotion innebär att man ignorerar ankarlänkar som inte är relevanta. 

 

Det finns en idé om att nya hemsidor hamnar i en sorts frysbox och kan inte få bra ranking oaktat vad man gör på Google. 

Den här regelns existens har Google förnekat. 

Informationen som har läckt ut pekar dock på att frysboxen finns på riktigt. 

Vad är ankartexter?

Ankartexten är den delen av texten där länken finns.

Ankartexter i länkbyggarsammanhang kan delas in i fyra kategorier:

  • Vaurmärke och url: Ditt varumärke eller din hemsidas adress. 
  • Generisk: Generiska termer som inte har någon betydelse (”klicka här”, ”läs mer”, ”besök den här webbplatsen”)
  • Partiell matchning: En kombination av några av dina sökord och generiska termer (”Bäst naprapat”, ”naprapat som hjälpte mig med ryggen”)
  • Exakt matchning: De exakta sökorden du vill ranka för (”naprat stockholm”, naprapat”)
 
Vad ska du tänka på när du köper länkar? 
 
  • En majoritet av domänerna som rankas bland de bästa har 30-40 % av sin ankartext som branded/URL.
  • Generiska ankartexter representerar ungefär 10-20 %.
  • Partiella matchande ankartexter står för 30%-35%.
  • I genomsnitt har dessa domäner mindre än 5-10 % exakt matchande ankartexter.
 

Google behöver inte använda särskilt sofistikerade metoder för att upptäcka sidor där någon aktivt bygger länkar för att ranka bättre om 90% av inlänkarna har matchande ankartexter. 

 

Hur får man inlänkar?

Fråga vilken gammal SEO-räv som helst och de kommer svara skapa bra innehåll.

Betänk att det publiceras över 1,4 miljoner artiklar per dag enbart på WordPress.

Om du inte har enorm tur, eller vet hur man trollar med sociala medier (och har enorm tur) kommer bra innehåll inte att räcka, eftersom för få personer kommer att hitta ditt innehåll.

Outreach är ett annat sätt. Som namnet antyder går det ut på att kontakta ägare till webbplatser för att försöka få dem att länka till ens sida.

Enligt min erfarenhet

Kommer ägaren till webbplatsen att kräva något i gengäld – oftast en gåva eller  pengar.

Jag tycker att det är en godtagbar metod, så länge du granskar webbplatserna du vill ha länkar från, vad gäller ämnesval men också vad gäller kvalitet i största allmänhet.

Köpa länkar – att betala någon som äger ett länknätverk, en bloggare eller andra webbplatsägare – är en företeelse som har förekommit så länge Google har existerat. 

Det finns mängder av konsulter som är specialiserade på ämnet, med högst varierande kvalitet när gäller resultat. För rena länkköp är min rekommendation att vara försiktig.

Tänk dig för

Ett länkpaket med 1000 länkar för fem dollar från Fiverr kan se fördelaktigt ut, men kan lätt leda till att du blockeras av Google, snarare än att du uppnår önskat resultat.

Du måste se till att noga granska alla webbplatser du köper länkar från.

 

Finns det gratis länkar?

I allmänhet kommer du inte få någonting gratis. Och verkligen inte länkar av kvalité. Om du anser att din egen tid är gratis, finns det däremot strategier. 

Mängden ”gratis länkar ”du kan få som verkligen inte kostar dig något beror i hög utsträckning på hur mycket folk i allmänhet bryr sig om din verksamhet eller produkt. 

Titta på Facebook. Vilka länkar delar dina vänner?

För egen del ser jag aldrig länkar till snabblån, kasinotips eller den bästa lokala rörmokaren.

 

Räknas köpta länkar som ”black-hat” SEO enligt Google?

Jag kan tänka mig att du ställer dig frågan: “Går inte detta helt emot Googles regler och riktlinjer?”

Helt säkert! Läs själv om köpta länkar

Om vi hårddrar vad Google skriver innebär reglerna att alla länkar som erhållits aktivt är emot riktlinjerna och därmed förbjudet.

Om du ser Googles riktlinjer som en ofelbar moralisk kompass är länkbygge förmodligen ingenting för dig.

 

Hur vet jag vilka länkar som är bra?

Det enklaste sättet och vad man bör göra först 

Hur många sökord rankar sidan på? Hur många sökord ligger på topp tio, respektive topp 100? Har sidan inga sökord på index alls? Ok, då är den sannolikt inte alls bra att köpa länkar ifrån.

 

Teknisk hjälpmedel att avgöra en sidas värde

Eftersom Google har slutat att offentliggöra PageRank för sidor finns ingen självklar metod för att fastställa en webbplats eller länks värde, men du kan bekanta dig med specialverktyg som MajesticAhrefs och Moz, som är inriktade på att mäta webbplatsers värde och att samla information om länkar.

Det vanligaste sättet att mäta en domäns eller webbplats värde är att använda mätmetoder från dessa verktyg. De viktigaste mätvärdena är:

● TF – Trust Flow (Majestic)
● CF – Citation Flow (Majestic)
● UR – URL Rating (Ahrefs)
● DR – Domain Rating (Ahrefs)
● DA – Domain Authority (Moz)
● PA – Page Authority (Moz)

Om man köper länkar via en platform kan de vara värt att notera ovanstående är relativt enkelt för den insatte att manipulera. 

Jag tycker du ska använda mätetalen som indikatorer men låta bli att se dem som några absoluta kvalitetsmått. Det är viktigt att minnas att det är Googles åsikt som är avgörande. 

Hur utvärderar du då en domän? Här kommer några lite mer avancerade tips på hur du granskar en webbplats eller domän ur ett länkperspektiv.

Ahrefs är de som har störst länkdatabas och är alltså ett nödvändigt verktyg för varje seriös länkbyggare.

Fem steg för att utvärdera en domän:

  1. Backlinks – Totala antalet länkar till en webbplats. Viktigt att tänka på här är att antal inte är samma sak som kvalitet eftersom antalet länkar är det som är lättast att manipulera.
  2. Referring Domains – Mätetal som indikerar hur många unika webbplatser som länkar till webbplatsen du utvärderar
  3. Unique IP-Addresses – Viktigt att hålla ögonen på eftersom det är svårare att manipulera i stor skala än Referring Domains.
  4. Archive.org – Bra källa för att kontrollera en domäns historik. Extra viktigt att hålla utkik efter är byten av språk och innehåll relaterat till cialis, kasino, snabblån, eller sex. Förutsatt att du inte speciellt letar efter domäner med sådan inriktning kommer det förmodligen att göra mer skada än nytta för din webbplats.
  5. Länktext – De ord som utgör själva länken när någon länkar till webbplatsen. Håll utkik efter länktexter som är varumärkesnamn (normalt) men var vaksam om länktexterna är söktermer eller namn på stora varumärken. Sådant hänger ofta samman med varumärkesförfalskning.
 

Var vaksam på om länktexterna innehållet Viagra, eller eller har ett uppenbart sex- eller vuxentema. 

Det är viktigt att titta på länkarna till en domän. Om de kommer från sexsajter, länksamlingar eller är hackade länkar är det förmodligen inte någon bra domän.

Det är också viktig att kontrollera varifrån i världen länkarna kommer.

Om en webbplats är knuten till Sverige är det en varningssignal om länkarna kommer från till exempel Indien, Kina eller Ryssland. 

 

Hur ska länken se ut?

En majoritet som kontaktar mig vill ha en ny artikel som handlar om deras verksamhet eller sökordet de vill ranka på. Den här typen av länk placeras typiskt sätt i en blogg eller en nyhetssektionen på webbsidan. Är det bra?

Google kommer titta på ett par saker för att avgöra värdet på en specifik länk utöver sidans generella värde. 

  • Var på hemsidan är länken placerad?
 

Det finns en hierarki för att avgöra hur viktig den som placerat länken tycker den är.

Ligger en länk på startsidan eller i en optimerad artikel som kontextuellt handlar om samma ämne som själva länken ger det sannolikt mer värde än ett helt nytt blogginlägg som aldrig någon läser. 

Ligger länken på en sida som ligger på index? Det vill säga rankar Google artikeln eller undersidan på topp 10? Om inte, är länken sannolikt av marginellt värde. De flesta som frågar mig om länkar kommer vilja veta DR. 

Däremot i artikel vars innehåll aldrig indexerar på Google i en blogg som handlar om SMS lån en vecka och djurförsäkring nästa vecka. Vad tror du själv? Sitewide länkar (footer och widgetområde) kan ge väldigt mycket kraft på kort tid men är utan tvekan något man bör vara försiktig med på grund av risken för straff.

 

No follow eller do follow?

Det här är ett gammalt system där tanken är man ska berätta för Google när en länk är sponsrad. Dvs när man köpt en länk så ska man tagga den som no-follow, så att Google inte ger den något värde.

Google har dock över åren indikerat att man tillskriver no-follow länkar ett visst värde i alla fall. 

En autentisk länkprofil består förstås av en mix varpå jag skulle arbeta med båda.

 

Hur många länkar behöver du?

Enklaste sättet att ta reda på hur många länkar du behöver är att snegla på konkurrenternas webbplatser.

Hur många länkar har de? Hur har de optimerat sin ankarprofil och tycker du att de verkar ha länkar av hög kvalitet?

Många gånger klarar du dig med färre länkar än konkurrenterna eftersom de har optimerat sitt länkbygge dåligt.

Samtidigt finns nyckelord som till exempel casino, försäkring och SEO, där du kan räkna med att professionella länkbyggare varit involverade. Att ranka högt som nystartad webbplats inom ett konkurrensutsatt område kräver en rejäl budget.

 

Bygg ditt eget länknätverk

Betrakta inte länknätverk som tillfälliga kraftinjektioner för dina projekt och kunder. Tänk istället på dem som långsiktiga investeringar med årlig avkastning.

Om du gör det och följer mina råd kan du bygga länknätverk som ger dig möjlighet att tjäna pengar på både lång och kort sikt och inte bara tills Google ändrar sina algoritmer igen.

 

Evergreen-strategin

Evergreen-strategin kommer ursprungligen från Googles favorit-webbplats alla kategorier; Wikipedia.

Vad är det då som gör Wikipedia så fantastiskt i Googles ögon?

● Varje sida fokuserar på ett enda ämne och har i allmänhet massor av innehåll som är relevant för ämnet. 

 Ämnen med bestående värde. Ett blogginlägg om en dag i ditt liv 2014 är ganska ointressant för någon som tittar på webben år 2024, medan däremot en artikel om Mozarts liv är relevant både idag och i framtiden.

● Massor av interna och externa länkar både till interna och externa sidor. Om du kan hitta en evergreen-vinkel för ditt länknätverk och välja ett ämne som är lika intressant idag som i framtiden kommer dina ansträngningar att ge utdelning över tiden.

 

Best practice för att bygga egna sajter

Så här gör du:

  • Autentiska webbplatser har interna länkar. Det bör dina egna webbplatser också ha. Det är ett vanligt förbiseende att missa detta, något som tydligt skvallrar för Google om att du ägnar dig åt länkbygge
  • Länka till auktoriteter inom samma nisch (Länka inte till dina konkurrenter)
  • Google har blivit mycket bra på att känna igen synonymer och därför kan du variera dina länktexter med olika ord, istället för att bara använda dina primära söktermer och därigenom få bredare täckning av sökord.
  • Hosta sidan på en unik ip-adress.
  • Använd bilder som du kan få gratis på b.la. unsplash
 

Gör inte:

  • Skapa inte mer än en eller två utlänkar till samma webbplats om den inte är mycket stor. Google räknar ändå inte länkar utan bryr sig bara om unika länkar och kvalitet.
  • En naturlig länkprofil består av länktexter med varianter på domän-namnet.
 

Tänk på att inte överoptimera länktexter för sökord som inte är relaterade till ditt domän- eller företagsnamnet, eftersom det är ett tydligt tecken på att du ägnar dig åt länkbygge, något som Googles algoritmer är jättebra på att upptäcka.

 

Slutligen – Om outsourcing

Vid det här laget har du antagligen kommit fram till att det är ett stort jobb att bygga och underhålla ett eget länknätverk.

Sanningen är att det innebär stora mängder hårt arbete och att det ofta kräver en egen avdelning inom företaget.

Men du måste inte göra jobbet själv.

Mer eller mindre allt av det jag tagit upp här kan outsourcas till specialister.

Kom också ihåg att ett länknätverk byggt på långsiktighet är en investering som med tiden kan göra dig till närmast oslagbar på Google.

Vilka är vi?

Vi har kunder i hela Sverige. Bland annat i Åkersberga, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Jönköping, Kalmar, Luleå, Malmö, Nyköping, Örebro, Södertälje, Sollentuna, Upplands Väsby, Uppsala, Vallentuna, Västerås, Växjö och hjälper flera bolag med sökmotoroptimering och Google-Adwords internationellt. 

Vi bygger hemsidor, sätter upp kampanjer i sociala medier och hjälper kunder med deras övergripande digitala strategi. 

Bild av Niklas Zintio

Niklas Zintio

• 10 års erfarenhet inom SEO
• Byggt och sålt länknätverk till SEO företag över hela världen
• Erfarenhet ifrån lån och casinobranschen