SEO Byrån

Landningsida: 26 punkters checklista | Så skapar du säljande landingssidor

Dina nyckeltal är kanon på Facebook och Google-Ads, men besökarna konverterar inte? Du ändrar och ändrar annonserna men inget händer?
 
Jag har många gånger stångat mig blodig emot Google-Ads och Facebookmanager för att upptäcka att det inte är där problemet sitter.
 
Att lägga mer tid på landningssida ger mycket bättre resultat än att ändra annonserna för femtioelfte gången. 
 
Din landinigssida är när allt kommer omkring lika viktig som din annonskampanj… Om inte viktigare.
 

Vad är en ladningsida?

En landningssida är en sida vars syfte det är att besökaren ska utföra en förutbestämd handling.
 

Varför är det viktigt med optimerade landningssidor?

Om vi låtsades dina landningssidor fungerade som Tinder. Vad trost du är viktigast?
De första intrycket?
På samma sätt fungerar landningssidor.
 
Vi har oftast bara några sekunder på oss att övertyga en besökare att det är värt att stanna kvar på landningssidan.
 
Därefter måste vi fortsätta leverera innehåll på ett sätt som de gillar för att de inte ska swajpa vänster.
 
Den här checklisan kommer göra så att du kan förbättra antalet konverteringar med 100-tals procent. Och minimera andelen besökare som väljer bort dig!
 

Vår checklista för att skapa landningsidor:

Copy för landningssidor:

  1. Huvudrubriken: Fångar din rubrik besökarens uppmärksamhet och förstärker den ditt budskap?
  2. Underrubrik: Ger underrubriken kontext och argumenterar den ytterliggare för ditt erbjudande?
  3. Budskapsmatchning: Matchar dina annonser budskapet på landningssidan?
  4. Läsbarhet: Är texten lättläst? Den genomsnittliga svenskens läskunnighet är mycket lägre än vad du tror. Om en 14 åring inte kan läsa och förstå texten är den sannolikt för avancerad. 
  5. Brådskande: Motiverar landningssidan besökare att agera nu? Utmanar du deras psykologiska känsla av förlustaversion -FOMO (rädsla för att gå miste om något)?
  6. Konversation: Skulle du kunna använda din text när du pratar med en icke-insatt person på en grillfest? (Ingen industrijargong. Inget fluff. Korta meningar)
  7. Format: Har din text max 3 fonter? En naturlig visuell hierarki? (stora rubriker, mindre rubriker och paragrafer), nummerlistor, punktlistor och white space?
  8. Inget negativt språk: Istället för ”glöm inte bort” -> Kom ihåg Istället för ”sluta slösa dina pengar -> Få mer pengar i din plånbok.

 

Design av landingssidan:

  1. Informationshierarki: Tumregeln för landningssidor med mycket text är en hierarki i F-form. För landningssidor med mycket bilder och minimalistisk text, bör du hålla dig till en hierarki i Z-form.
  2. Herobild: Förstärker din herobild dina försäljningsargument? Drar den uppmärksamhet till din handlingsknapp (CTA)? Stödjer den din text, utan att överväldiga den?
  3. Visuella ledtrådar: Kan vi förstärka konverteringsknappen med pilar? (pilar är bäst)
  4. Bilder: Använder din landningssida bilder för att skapa värde, inte bara fylla utrymme? Är de relevanta? Distinkta? Äkta? Emotionella?
  5. Varumärke: Använder din landningssida samma färger, grafik och typografi som varumärket i alllmänhet? Eller ser landningssidan ut som alla andras inom din bransch?
  6. 1:1 attention ratio: Har sidan en enda tydlig CTA att fokusera på? Igenom att undvika distrahering kommer du öka konverteringsgraden.
  7. Mobilanpassning: Är din landningssida mobilanpassad? Den måste vara mobilanpassad.
  8. Logo: Inkludera ditt varumärkes logotyp på landningssidan för att förstärka förtroendet och skapa igenkänning.

 

Call to Action för landningssidor:

  1. Knappkontrast: Sticker din CTA-knapp ut från sidan? (Uttrycket ”pop off the page” innebär att knappen är iögonfallande och framträdande på sidan.) *Färg är inte viktigt utan kontrast
  2. Budskap i knappen: Undvik generiska fraser som ”skicka in,” ”börja” eller ”klicka här”? En bra CTA använder handlingsinriktad text som kommunicerar en tydlig fördel.
  3. Hur intresserade är dina besökare: Har ni kall, ljummen eller varm trafik?  Matchar din CTA (Call to Action) och erbjudande dina besökares avsikter? En CTA passar inte alla.
  4. CTA placering: Är din knapp gömd i textmassor? Det som gäller är above the fold, mitt på sidan, nederst på sidan eller eller nära ”fördelarna”
  5. Ett mål: Erbjuder din landningssida en enskild väg till konvertering, inte flera. Flera erbjudanden = färre konverteringar?

 

Sociala intyg för landningssidor:

  1. Referenser: Har du bevis som stödjer din försäljning, utöver bara citat? Bilder, skärmdumpar, videoinspelninagr?
  2. Klientloggor: Vilka loggor visar ni? Visar ni de loggor som är relevanta för kundgruppen. Om 99% av dina kunder är småföretag, visa bara inte den 1% som är stora företag (du kan skrämma iväg småbolag)
  3. Nyckeltal: Visar ni er samlade framgångar? Det som kunder har upplevt genom att använda din produkt eller tjänst? Som intjänade pengar, sparad tid, vunna kunder, ränta ackumulerad, etc.
  4. Certifikat och Priser: Visar tredjeparts intyg och priser för att stärka förtroendet för er ?
  5. Stjärnor: Visar ni stjärnbetyg från recensionsplattformar

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *