återaktivera kunder

Marknadsföring handlar till stor del om att att bygga en databas som man återaktiverar. 

Om, och om igen. 

Poängen med betalda annonser eller organiska besökare borde vara att få in dem i en lista som du kan sälja till eller bearbeta, om och om igen.

Ta mig som exempel:

Jag kom i kontakt med ett engelskt företag och en influencer som verkligen sålde något som intresserar mig. En digital kurs om ett ämne jag verkligen ville lära mig mer om – Marketing Automation.  

Att köpa den vid tidpunkten fanns det dock inte tid för.

Eftersom den kostade 60,000:- var de inget jag bara kunde köpa sådär heller.

Skulle jag köpa, så skulle jag behöva lägga den tiden de krävde.

Det tog dem tre år ifrån det första mailet till att jag köpte.

De har säkert hunnit skicka 100 mail under tiden. Vad är deras kostnad för att skicka 100 mail till mig?

Nästan ingenting.

De skickar samma mail till 10,000 andra som inte köpt ännu.  

Så varför jagar nästan alla bara nya kunder hela tiden?

Det finns massor med tekniker och möjligheter att få in kunderna i en databas.

  • Sökmotorsoptimering
  • Google-ADs
  • Googleshopping
  • Tidningsannonser
  • Facebook
  • Instagram
  • etc

De flesta är fast i en tanke om att någon marknadsform skulle vara mycket bättre än någon annan. 

Om man bara väljer rätt marknadsplats, kommer verksamheten att flyga.

Inte minst vi marknadsförare.

Gissa vad en copywriter, seo-specialist eller google-ads expert kommer mena är lösningen på alla försäljnigsproblem?

Just de, deras expertområde.

Sanningen är att de flesta kanaler kommer fungera åtminstone skapligt om du har koll på ditt företagsrykte och har en marknadsföringsstrategi som inkluderar återaktivering och bearbetning av de kontakter du redan har i din databas.

Om man inte har en långsiktig plan är risken överhängande att man bara dansar en sommar även om man lyckas på Google eller i Sociala medier. 

Vill du få ut tio gånger mer av nämnda tekniker?

Bygg en databas och  börja maila eller sms:a dem.  Och börja tjäna… 

Tre saker du kan tänka på innan du börjar maila dina kunder

  1. Att skriva till din publik – Det vanligaste misstaget är att skicka generiska e-postmeddelanden som inte är anpassade efter mottagarens intressen och utan segmentering. 
  2. Att inte testa och förändra –  Många företag skickar ut e-postmeddelanden utan att testa och optimera dem för att se vad som fungerar bäst. 
  3. På tok för höga förväntningar – Det tog som sagt det engelska företaget 3 år innan jag konverterade. Ett mail, kommer sannolikt inte förändra din försäljning över en natt. 

Apotea, Mercedez Benz, Skoda och Stadium hör av sig till mig i alla fall en gång i månaden. Best Secret (säljer kläder) minst 3 gånger i veckan. 

Den lokala bilrekonden och min naprapat? Min fotograf? 

Aldrig.

Ibland ser jag dock flyers med 20% i rabatt eller liknande på nästa behandling / bilrekond som förmodligen är tänkta till att hitta nya kunder.

Varför mailar eller sms:ar lokala företag inte mig?

Jag känner dem, gillar dem och har dessutom alltid ont någonstans. Och har alltid en bil som behöver rekonditionering! Om inte jag köper, vill min fru alltid ha nya bilder på våra barn. 

Jag skulle till 100% köpa om de bara påminde mig.

Ett knep kan vara att ge bort någonting som inte kostar dig särskilt mycket tid eller pengar men som kunden upplever har stort värde.

  • Om helrekond av en bil kostar 3500 bjud på ett däckskifte som tar 5 min extra.
  • Är du naprapat, ge bort ett gratis program med övningar för att lindra smärta och stärka kroppen.
  • En fotograf kan bjuda på en mini-session till bröllopsfotograferingar (ta några extra familjebilder)

Vill du ha hjälp med att komma igång med SMS och e-mail marknadsföring? 

Få gratis rådgivning och förslag på hur ni kan förbättra er närvaro online och öka försäljningen av era tjänster eller produkter. 

Niklas SEO byrå Stockholm