Rekrytering via sociala medier.
Behöver du nyanställa? Vill du även nå dem som inte aktivt söker ett nytt arbete men som kan tänka sig att byta arbetsplats för rätt tjänst?
Då kanske Facebook är rätt plats för dig att nå din målgrupp eftersom väldigt få kandidater, tro det eller ej använder Linkedin.
På Facebook och Instagram hittar du dem som inte aktivt söker nytt arbete, men kan tänka sig att byta arbetsplats när de hittar något som verkar intressant. Visst du att över 60% av personerna födda mellan 40 och 90-talet besöker Facebook varje dag.
Exempel rekryteringskampanj via Facebook
Vi gjorde nyligen en kampanj på Facebook för ett städbolag som ville hitta nya kandidater.
Ansökningarna rasade in, de blir kontaktade både per telefon, email och direkta ansökningar genom deras jobbsida.
Den här kunden brukar ha 2-3 ansökningar i månaden, men fick under Facebookkampanjen 90 stycken. Räknar man på hur mycket de satsade på kampanjen så blir det en kostnad på mindre än 100kr per ansökning.
Förutom de som ser annonsen så är det många som väljer att dela annonsen för att de vill vara snälla emot vänner och bekanta. Vilket gör att er annons sprids ännu mer.
Hur gör de flesta fel?
Typiskt sätt postar företag jobbanonnser i sitt organiska flöde på Facebook. Det de inte vet om är att endast en liten procentandel av dem som följer ens företag på Facebook eller Instagram kommer se inlägget.
I princip alla sociala medier begränsar organiska inläggs räckvidd så att ni ska betala för annonser. Logiskt va?
Organiska inlägg = Man betalar ingenting
Köpta annonser = Du betalar för att inlägget skall få spridning
Det kan ändå vara värt att lägga upp annonsen som ett inlägg i era organiska flöden, men de här inlägget avser rekrytering via köpa annonser.
Linkedin –nätverket för att hitta kandidater?
Många ser Linkedin som det sociala mediet där man söker nya kandidater men är det rätt val av sociala medier för ert företag? Om ni vill nå någon inom IT eller finans, som är högutbildade, bor i en storstad och är aktivt arbetssökande kan Linkedin vara en bra plats att synas på men i andra grupper är det få som tittar på Linkedin.
Totalt över befolkningen som använder internet är det endast:
11% uppger att de besöker Linkedin varje vecka och 6% varje dag. Därtill får man räkna med att yngre personer inte använder sig av Linkedin närmast överhuvudtaget.
Fördelar med Linkedin
Du kan hitta personer som arbetar inom den bransch du önskar, har den utbildning du önskar eller erfarenheten ni är ute efter.
De som aktivt söker arbete är de som är mest aktiva på Linkedin
Nackdelar med Linkedin
Få personer besöker Linkedin varje dag eller varje vecka eller ens då och då över året.
Inom de som arbetar inom offentlig sektor, bor i småstad eller har en lägre årsinkomst är det en låg andel som någon gång besöker Linkedin.
Facebook och Instagram för jobbannons
Ser vi till andra sociala medier för att jämföra med Linkedin besöker:
62% Facebook varje dag och 54% Instagram varje dag
Youtube 56% varje vecka och 35 % varje dag.
Det betyder att du har mycket större chans att synas med din annons på dessa platser för att nå en större målgrupp bland både de som aktivt söker arbete och de som kan tänka sig att byta.
När vi ser på de grupper som är i arbetsför ålder är Facebook och Instagram de mest använda och som människor i allmänhet besöker varje dag eller åtminstone varje vecka.
Fördelar med Facebook för jobbannons?
Kostnaden för rekrytering via sociala medier är mycket lägre än att använda sig av en rekryteringsfirma för att hitta kandidater. En rekryteringsfirma kan ta så mycket som 3-6 månadslöner i betalning.
Du når alla som inte aktivt söker arbete men som kanske är öppna för att byta tjänst om de ser ett intressant arbete.
75% av de som söker ett arbete kollar först information om företaget vis sociala medier.
Tipsar andra: förutom de som ser annonsen i första hand är många även benägna att dela en jobbannons för de vill gärna hjälpa andra vilket gör att er annons får ännu större spridning.
Vad är nackdelarna med jobbannons på Facebook
Pga regler för diskriminering så kan man inte rikta sin Facebook eller Instagram annons till specifika grupper. Du måste rikta in dig på alla åldrar (18+) och intressen. Du kan begränsa målgrupp till orter eller platser.
Du behöver själv gå igenom alla ansökningar och välja ut kandidater nästa steg.
Vilken ålder väljer vilka kanaler av sociala medier?
Åldersgruppen som är födda innan 90-talet domineras av Youtube men även Instagram och Snapchat är stort i den övre delen av åldersspannet. Det är endast de som är födda på 10-talet som inte alls använder sig av Facebook och väldigt få av Instagram eller Snapchat. Här är det Youtube som dominerar följt av tik tok. Däremot är det främst den senare delen av denna grupp som är intressant för att rekrytera nya kandidater och den gruppen börjar även dem titta mer på Instagram och Facebook.
Bland 90-talisterna är Instagram något större än Facebook men i alla åldersgrupper över är det Facebook som används av flest. Användandet av Youtube, Snapchat och tik tok minskar stadigt med ökande åldersgrupper.
Vilka yrkesroller finns på olika sociala medier?
När det kommer till sociala medier är det endast Linkedin där man kan tala om vilka yrkesroller som är representerade då man där uppger vilket yrke man har. På andra sociala medier behöver man inte uppge detta.
Som vi tidigare nämnt är Linkedin ett nätverk för rekrytering om du letar efter arbetstagare inom specifika grupper, framförallt inom IT och finans. Där kan du inrikta dig direkt till de grupper som har de rätta kunskaperna du söker. Däremot är det fortfarande en ganska liten andel som faktiskt är aktiva och då ser er annons om ni väljer att annonsera där. På Linkedin kan ett bättre sätt vara att aktivt söka upp de personer som ni tror kan passa er som arbetsgivare och kontakta dem i direkt meddelande.
Däremot på andra sociala medier såsom Facebook så besöker över 60 procent kanalen dagligen.
Det innebär att ni kommer att nå ut till en bred målgrupp för rekrytering och chansen är stor att någon som ser annonsen antingen själva är intresserade eller känner någon som kan vara det.
Slutord rekrytering – Sociala medier
En fördel som de flesta glömmer eller inte känner till är att man endast betalar för klicken på ens annons. Människor klickar typiskt inte på annonser de inte är intresserade av varpå man räkna med hög relevans inom målgruppen som klickar på annonserna.
Vill ni spara pengar igenom att själva rekrytera via sociala medier? Hör av er. Vi hjälper er rekrytera och nå rätt målgrupp.