Rekrytering via Sociala medier

Rekrytering via sociala medier. 

Behöver du nyanställa. Vill du nå dem som inte aktivt söker ett nytt jobb, men som kan tänka sig att byta arbetsplats för rätt tjänst? Då är Facebook och Instagram rätt plats att annonsera på. 

Tro det eller ej, men Linked-in är inte bäst om man vill nå människor som redan har ett arbete och kan tänka sig att byta arbetsplats. 

Visst du att över 60% av de som är födda mellan 40 och 90-talet besöker Facebook eller Instagram varje dag?

Exempel rekryteringskampanj via Facebook

Vi gjorde nyligen en kampanj på Facebook för ett städbolag som ville hitta nya städare. .

Ansökningarna rasade in. De blev kontaktade både per telefon, email och direktansökningar via hemsidan. Den här kunden brukar ha 2-3 ansökningar i månaden, men fick under Facebookkampanjen hela 90 stycken på mindre än en vecka. 

Räknar man på hur mycket de satsade på kampanjen blir det en kostnad på mindre än 100kr per ansökan. 

Hur gör de flesta fel?

Företag postar jobbanonnser i sina organiska flöde på Facebook istället för att köpa annonser. 

Det de inte vet om, är att endast en liten procentandel av dem som följer ens företag på Facebook eller Instagram kommer se organiska inlägg. 

Facebook begränsar nämligen organiska inläggs räckvidd. 

Organiska inlägg = Man betalar ingenting

Köpta annonser = Du betalar för att inlägget skall få spridning

Det kan ändå vara värt att lägga upp annonsen som ett inlägg i era organiska flöden ändå, men de här inlägget avser rekrytering via köpta annonser.

Linkedin –nätverket för att hitta kandidater?

Många ser Linkedin som det sociala mediet där man söker nya kandidater, men är det rätt val av sociala medier för ert företag? 

Om ni vill nå sökande inom IT, finans, högutbildade eller de som bor i en storstad och är aktivt arbetssökande kan Linkedin vara en bra plats att synas på, men i andra grupper är det få som besöker Linked-in. 

Sett över hela befolkningen som använder internet är det endast:

  • 11% som uppger att de besöker Linkedin varje vecka och enkom 6% uppger att man gör det varje dag

  •  Personer under 30 använder knappt Linkedin överhuvudtaget.

Fördelar med Linkedin

  • Du kan hitta personer som arbetar inom den bransch du önskar, har den utbildning du önskar och erfarenheten ni är ute efter.

  • De som aktivt söker arbete är de som är mest aktiva på Linkedin

Nackdelar med Linkedin

  • I jämförelse med andra sociala medier besöker få personer Linkedin.  

  • Bland de som jobbar inom offentlig sektor, bor i småstad eller har en lägre årsinkomst är det en låg andel som överhuvudtaget besöker Linkedin.

Facebook och Instagram för jobbannons

Ser vi till andra sociala medier för att jämföra med Linkedin besöker:

  • 62% av Sveriges befolking Facebook varje dag och 54% Instagram. 

  • Youtube 56% varje vecka och 35 % varje dag.

Det betyder att du har mycket större chans att nå en större målgrupp bland både de som aktivt söker arbete och de som kan tänka sig att byta om du annonserar på Facebook eller Instagram. 

När vi ser på de grupper som är i arbetsför ålder är Facebook och Instagram de mest använda plattformarna. 

Fördelar med Facebook för jobbannons?

  • Kostnaden för rekrytering via sociala medier är mycket lägre än att använda sig av en rekryteringsfirma för att hitta kandidater. En rekryteringsfirma kan ta så mycket som 3-6 månadslöner i betalning för en kandidat. 

  • Du når alla, även de som inte aktivt söker arbete men som kanske är öppna för att byta tjänst om de ser ett intressant arbete

  • Tipsar andra: Förutom att visa annonser för potentiella jobbsökare är många benägna att dela en jobbannons på t.ex. Facebook. 

Vad är nackdelarna med jobbannons på Facebook

  • Pga regler för diskriminering kan man inte rikta Facebook eller Instagram annonser till specifika grupper. Du måste rikta in dig på alla åldrar (18+) och intressen. Du kan dock begränsa målgrupp till orter eller platser.

  • Du behöver själv gå igenom alla ansökningar och välja ut kandidater nästa steg.

Vilken ålder väljer vilka kanaler av sociala medier?

Åldersgruppen som är födda innan 90-talet domineras av Youtube men även Instagram och Snapchat är stort i den övre delen av åldersspannet. 

Det är endast de som är födda på 2010-talet som inte alls använder sig av Facebook och väldigt få av Instagram eller Snapchat. I den kategorin som dominerar Youtube följt av tik tok. 

Bland 90-talisterna är Instagram något större än Facebook men i alla äldre åldersgrupper är Facebook den dominerande platformen. 

 

Dela

Niklas SEO byrå Stockholm