Synas på Google. Är det värt de

Synas på Google - Är det värt de?

Sanningen är att SEO passar inte alla företag.

Den vanligaste orsaken är att SEO är ett långsiktigt spel och kommer inte avhjälpa problem som behöver lösas snabbt. 

Om försäljningen är i botten och du är inte säker på om du kommer att kunna betala löner i slutet av månaden, är det INTE dags att börja med SEO nu. Det skulle du gjort för 1 år sedan. 

Du blir förstås nedringd av Google-försäljare som lovar dig guld och gröna skogar om du bara börjar synas på Google med hjälp av SEO eller ads. 

Du kanske undrar om det verkligen är så enkelt?

Det verkar onekligen finnas ett pris som passar alla plånböcker men är det verkligen så det funkar. Alla kan ju inte ligga 1:a på Google eller hur? Min erfarenhet säger mig att kunder förväntar sig samma resultat oavsett hur mycket de betalar. Att ligga etta på de mest sökta orden på Google. 

Innehållsförteckning

Två sätt att synas på Google

SEO syftar till få din webbplats högre i den organiska rankingen när människor söker efter era tjänster och produkter. Google Ads har i princip samma syfte med den skillnaden att man betalar per klick. 

Med hjälp av SEO kan man klättra i de organiska resultaten. Var människor klicka varierar med vad de söker efter och vilken enhet de använder. Generellt är det dock sant att de flesta klicka på organiska resultat. 

SEO hur började det?

Kunskapen om att ligga högt upp på Google kan jämföras med guldrushen i Kalifornien för dem som var med tidigt. 

Föreställ dig att dra in 100-tals kunder till ett casino du promotar varje månad och får 40% av allt de spelar bort. Din kostnad för att göra detta är din tid, alltså samma 8 timmar alla andra lägger in varje dag på arbetet. Med en dator och basal kunskap om hur man bygger hemsidor var det här fullt möjligt för 15 år sedan.

Hur är konkurrensen att synas på Google idag

Om du börjar fundera på om synas på Google är något för er idag, måste jag dessvärre informera dig om att du inte är först på bollen.

Den goda nyheten är att konkurrensen i många branscher fortfarande är liten och din return on investment fortfarande kan vara 1000-tals procent.

Om du har blivit uppringd av någon som säljer sökmotorsoptimering eller Google ads är dock risken hög att eventuella löften inte kommer infrias. De som är duktiga i vår bransch kallringer inte..

Är SEO värt att satsa på?

En jämförelse. Modern gruvbrytning är lönsam på många håll i världen men den är väsensskild ifrån hur man grävde guld på 1850-talet.

Istället för att plocka guldklimpar  ifrån marken filtrerar man ut gram ifrån tonvis med jord. Vaskpannan och hackan är bytta till bulldozrar och stora grävmaskiner som dricker 100-tals liter diesel varje dag och kan processa 10-ton jord per skopa. 

Du behöver med andra ord förvänta dig både att ni kommer behöva satsa ordentligt med resurser och ha tålamod innan ni ser resultat.

Har man inga pengar att satsa, måste du lära sig att göra jobbet själv.

Vad ska man ha koll på?

En vän och tillika ägare till en Google-adsbyrå påpekade att de inte skulle ha någon affär om inte man köpte kundens egna varumärke.

Bredmatchade Google-ads annonser

Google förstår inte vad skillnadenn någon söker efter ett sms-lån, bostadslån eller bil-lån. Om vi vill sälja låneförsäkringar skulle Google sannolikt visa våra annonser för alla ovanstående om vi bredmatchar annonserna därför man tror,

  1. Det är relaterade sökningar
  2. Om folk klickar måste det vara relevant

Hur sannolikt är det att någon som letar efter en försäkring tar ett bil-lån istället? Tyvärr bryr sig inte Google utan vill bara använda upp dina pengar så snabbt som möjligt.

Köper ditt varumärke

Både byråer och Google köper ofta sina kunders varumärken. Det vill säga, man köper ditt företagsnamn eller annonser kopplade till era produkter

När det är dags att presentera för kunden hur många som gått ifrån klick till konvertering (mailat, ringt eller köpt något på er hemsida) särskiljer man inte konverteringar på varumärket.

Vad är problemet kanske du undrar?

Om 90% av alla konverteringar är supportrelaterade mejl som genereras av 5 av 200 sökord kastar ni nog sannolikt bort väldigt mycket pengar på dåliga annonser. 

Missförstå mig rätt, ibland måste man köpa sitt egna varumärke eftersom ens konkurrenter gör det. Men om man inte särskiljer att ”nya kontakter” egentligen är support e-mail ser det man spenderar på Google-ads långt bättre ut än vad de faktiskt är.

Google ads eller SEO - Vad är bäst?

Att investera i SEO eller sökordsoptimering kostar i längden långt mindre än Google-ads och har en hävstång som över tid kan generera 1000-tals procent i return of investment. Läs mer om vad SEO kostar.

Google-ads funkar mer som ett betalkort till en mobiltelefon. En fördel är att du kan komma igång snabbt och börja få klick till din hemsida medans resultaten av sökordsoptimering kan ta 3-12 månader beroende på konkurrens i din bransch. 

När dina pengar är slut, kommer annonserna inte visas längre och besökarna till din hemsida sluta komma. 

Men vad är bäst? SEO har bäst return on investment vilket gör att jag föredrar sökorsoptimering. Det funkar dock inte lika bra i alla branscher längre och om jag kan ge Google 1 kr och få tillbaks 10 kr gör jag det, oavsett om det är med höga organiska placeringar eller via Google-Ads.

Vanliga frågor om att synas på Google

Det här kan bero på flera olika orsaker. Här listar jag de vanligaste problemen:

  • Google har inte indexerat din webbplats ännu. Detta är vanligast på helt nya webbplatser.

  • Google anser inte att din webbplats är tillräckligt ”pålitlig” eller ”relevant” för att visa den för de sökord du vill ranka för.

  • Du har blockerat googlebot-sökroboten i din robots.txt.

  • Du har ställt in att din sida eller webbplats på ”noindex” i html-koden

  • Du har ådragit dig ett straffoch Google har avindexerat din webbplats.

  • Det finns ett tekniskt problem med din webbplats som hindrar Google från att genomsöka och indexera din webbplats.

Sökmotoroptimering eller SEO är en digital marknadsföringsstrategi som fokuserar på din webbplats närvaro i organiska sökresultat på Google och i andra sökmotorer. När man förstår hur SEO fungerar kan du använda olika taktiker för att öka sin synlighet eller hur högt man rankar i sökresultaten.

Vilka typer av sökmotoroptimering finns det?

Du kan kategorisera SEO-taktik i två segment:

On-page: Allt sker på din webbplats.

Off-page: Det som händer utanför din hemsida som t.ex. länkar.

Google är världens mest besökta webbplats. Sökmotorn i sig har över 90% i marknadsandel. Att skapa en Google Business Profil (tidigare Google My Business), är ett viktigt och därtill enkelt sätt att locka nya kunder till ditt företag genom Google Sök och Google Maps.

Om du räknar din tid som ”gratis” finns det 100,000-tals guider om hur man sökordsoptimerar sin sida och arbetar med Google-Ads för den som har tid och lust.

Lokal sökmotoroptimering handlar om att vara relevant och ha höga placeringar i resultaten för sökord på en avgränsad geografisk yta. Google vill visa relevanta resultat varav man igenom att spåra ip-adresser och gps information med stor säkerhet kan avgöra var en person befinner sig. 

Vill du får mer information läs vad är lokal sökmotoroptimering?

Om man optimerar bra för Google spiller det i princip över på Bing, Yahoo och andra sökmotorer så som duckduckgo. Givet att Googles marknadsandel är så stor tycker jag inte man behöver anstränga sig för att synas på andra sökmotorer.

Innehåll är extremt viktigt om man vill synas på Google. Strukturen, orden, bilderna och tiden dina läsare spenderar på sidan ger Google ledtrådar till om din hemsida

SEO-innehåll förbättrar din synlighet på sökmotorer vilket leder trafik till din webbplats och uppmuntrar människor att köpa dina produkter/tjänster.

Genom att investera i SEO-innehåll kan du lägga till verkligt värde till ditt företags resultat.

Det här här ett inlägg som enkelt skulle kunna omfatta 100,000 ord och ändå inte vara tillräckligt mycket information. I korthet,

  1. Förbättra din on-page SEO

  2. Lägg till LSI-sökord på din sajt

  3. Optimera tekniken bakom din hemsida

  4. Matcha ditt innehåll med sökintentionen

  5. Minska din avvisningsfrekvens

  6. Hitta enkla sökord att rikta in sig på

  7. Publicera vansinnigt högkvalitativt innehåll

  8. Bygg länkar till din webbplats

  9. Spåra och övervaka dina resultat

  10. Öka din klickfrekvens

  11. Använd intern länkning

För ett bra inlägg, läs backlinkos guide till hur man rankar högt när man vill synas högt.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Niklas SEO byrå Stockholm