Google vs Sociala medier

Vad är bäst egentligen? Sociala medier eller Google? 

Det korta svaret.

Vill du maximera din försäljning snabbt? Säljer du en produkt eller tjänst människor redan känner till? 

Om så är fallet är svaret i 9 av 10 fall Google. 

Varför kanske du undrar? 

Det är mycket enklare att sälja en produkt eller en tjänst till en person som redan bestämt sig för att de behöver den.

– Eller hur? 

På sociala medier delar vi tankar, åsikter och upplevelser med vänner, familj och bekanta. 

På Google söker vi aktivt efter information utifrån medvetna behov. 

Med det sagt har båda platformarna fördelar. 

Fördelar med Google:

  1. Genom att annonsera på Google kommer du nå de som aktivt söker efter produkter eller tjänster.
  2. De som använder Google för att söka efter produkter eller tjänster har oftast hög köpavsikt. 
  3. Google erbjuder bra analysverktyg som kan ge insikter om hur dina annonser presterar.

Fördelar med Sociala Medier:

  1. Sociala medier ger dig möjlighet till att nå många människor relativt billigt. 
  2. Du kan nå ut till specifika grupper baserat på intressen eller beteenden
  3. Sociala medier är idealiska för att dela visuellt innehåll, som bilder och videor. 
 

I slutändan kan en smart marknadsföringsstrategi dra nytta av båda kanalerna. 

Du kan använda sociala medier för att bygga upp medvetenhet och driva trafik till din webbplats. 

Samtidigt som du kan använda Google för att synas vid relevanta sökningar och nå personer med hög avsikt att köpa. 

I den bästa av världar jobbar man med båda plattformarna, men vill du hitta människor som är närmast ett köp och bara kan välja en platform. 

Välj Google!

Niklas SEO byrå Stockholm