Content marknadsföring
Content marknadsföring eller innehållsmarknadsföring på svenska är en marknadsföringsstrategi som syftar till att skapa, publicera och distribuera innehåll som gör läsaren tillfredstäld.
– Med målet att driva lönsam försäljning.
Istället för att direkt marknadsföra sina produkter eller tjänster säljer man dem med hjälp av ”content”.
Detta kan inkludera:
- Artiklar
- Blogginlägg
- Videor
- Podcasts
- Infografik
- Fallstudier
- E-böcker
Content marknadsföring definierat
Skalar man bort ordet marknadsföring och ignorerar den svenska översättningen av ordet content förstår man content marknadsföring bättre.
Content på engelska betyder inte innehåll utan är en synonymt med comfortable, contented, fulfilled, gratified, happy, pleased, satisfied, willing på engelska.
Att göra någon glad eller nöjd, är en annan kravspecifikation än att producera innehåll.
Begreppet är myntat av Joe Pulizzi:
“Content marketing is the marketing and business process for creating and distributing content to attract, acquire, and engage a clearly defined and understood target audience—with the objective of driving profitable customer action.”
Content & Empati med läsaren
Jag är ledsen, men dina kunder bryr sig inte om dig, dina produkter eller dina tjänster.
De bryr sig om sig själva.
Content marknadsföring handlar om att skapa information som talar till läsaren om läsaren.
En bra utgångspunkt är att börja med:
- Vilka problem har läsaren?
- Hur hjälper vårt innehåll dem?
- Underhåller vi läsaren?
- Kan vårt innehåll göra läsarens liv bättre?
- Är layouten läsvänlig?
Content marknadsföring – Teknik
Det finns 1000-tals artiklar som definierar content marknadsföring som en serie tekniska hinder. Det är de inte, men om du emot förmodan tror det handlar om distribution:
- E-postmarknadsföring: Konsekvent intressant innehåll lär din publik att förvänta sig, öppna och läsa e-post från er.
- Sociala medier-marknadsföring: Innehållsstrategi kommer före din strategi för sociala medier.
- SEO: Sökmotorer belönar företag som publicerar kvalitativt, konsekvent innehåll.
- PR: Framgångsrika PR-strategier bör adressera frågor läsarna bryr sig om.
- PPC: För att PPC ska fungera, behöver du fantastiskt innehåll på landningssidan.
I praktiken är distributionen av innehåll enkelt.
Att skriva underhållande texter som handlar om läsaren kan inte ens Chat GPT lösa åt dig.