SEO Byrå Stockholm

Vad betyder URL ?

URL står för Uniform Resource Locator. De flesta kommer dock tänka på URL som länk eller en länktext som man skriver in i webbläsarens adressfält.

För att göra det enkelt. Allt som börjar med http:// eller https:// är en url även om det finns fler mindre vanliga varianter.

Exempel på url strukturer:

  • https://www.rocketdigital.se
  • https://www.rocketdigitalse/
  • https://www.rocketdigital.se/xml.sitemap

Innehållsförteckning

En URL består av tre delar

  1. Protokollet: http:// eller https://
  2. Domänen eller värdnamnet (rocketdigital.se eller www.rocketdigital.se)
  3. Katalogsökvägen som xml.sitemap

URL:er och SEO

Url:er ska först och främst vara läsbara för både besökare och sökmotorer.

Användare läser en URL innan de klickar på Google varpå dåliga url:er kan minska antalet som går vidare till din hemsida.

Google ser dina url:er som en del av pusslet över att förstå vad dina sidor handlar om. Om man använder en beskrivande url ökar sannolikt chansen för att Google kommer ranka sidan högt för sökordet istället för något diffust.

Jag använder i princip alltid sökordet sidan är dedikerad till i url:en

1. Undvik parametrar i din url

Vad är en parameter? Se den fetade delen http://www.rocketdigital.se/index.php?=6512524=t55=?p=12701

Istället för att lägga till dessa komplicerade tecken är det lämpligt att lägga till tydliga och beskrivande ord som är lätta att förstå för besökare. Man bör undvika CMS system som producerar parameterbaserade url:er vilket dessvärre vissa system gör per automatik.

2. Använd bindestreck istället för understreck

Googles botar behandlar bindestreck som mellanslag. Om man istället skriver understreck kommer meningen sannolikt sättas samman.

3. Använd sökord i url:en

Sökorden du vill ranka sidan för bör finnas med i url:en. De viktiga nyckelorden bör skrivas i början av webbadressen eftersom sökmotorerna ägnar större uppmärksamhet åt den delen liksom man kan ignorera för långa url:er. 

Det vill säga, det är nästan meningslöst att skriva superlånga url:er med massor med sökord eftersom Google ändå inte kommer läsa dem.

4. Blockera dåliga webbadresser med robot.txt

Du kanske inte vill att vissa sidor ska indexeras av sökmotorerna ( känslig information eller någon sida som inte är så kopplad till din webbplats). Det är bättre att blockera sådana webbadresser i din robots.txt fil.

5. Placera viktiga kategorier och sökord högt i katalogen

Google drar slutsatser utifrån vart du lagt ditt innehåll i katalogen.

https://www.rocketdigital.se/seo-byra-stockholm/ är ett hopp. Domännamnet, plus undersidan.

Om jag istället byggt strukturen så här https://www.rocketdigital.se/seo/byra/stockholm/ är det tre hopp.

En sida som är viktig ligger sannolikt få hopp ifrån startsidan, medans en sida du tycker är mindre viktig ligger långt ner i hierarkin. Det är slutsatsen Google drar i alla fall.

Varför existerar url:er?

Datorer hittar inte hemsidor via url:er utan namnservrar som i flera led som berättar vilken ip-adress som hänger ihop med url:en. IP adresser är en serie siffror som ser ut ungefär så här: 176.56.242.217.

Dels använder vi url:er därför det är långt enklare att komma ihåg än serier med siffror. 

Dessutom har inte varje webbplats en statisk eller permanent IP. Vissa IP-adresser ändras regelbundet, vilket skulle göra det nästan omöjligt att gå direkt till de webbplatser du vill besöka.

Vilka är vi?

Vi är en SEO byrå med kunder i hela Sverige. Bland annat i Åkersberga, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Jönköping, Kalmar, Luleå, Malmö, Nyköping, Örebro, Södertälje, Sollentuna, Upplands Väsby, Uppsala, Vallentuna, Västerås, Växjö och hjälper flera bolag med sökmotoroptimering och Google-Adwords internationellt. 

Vi bygger hemsidor, sätter upp kampanjer i sociala medier och hjälper kunder med deras övergripande digitala strategi. 

Dela

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.