Hur vi kan hjälpa dig?
Vi är en kreativ seo och webbyrå som specialiserat oss på annonsering på Google och att bygga säljande hemsidor.
Har du frågor om marknadsföring? Tveka inte att kontakta oss!
Har du någonsin besökt en webbplats, och nästa dag när du surfar på nätet sett en annons för samma webbplats? Eller har du någonsin besökt en webbutik och lagt till varor i din varukorg, men inte slutfört affären?
Nästa dag när du surfar ser du annonser med produkterna du lämnade i kundvagnen?
Grattis, nu vet du vad remarketing är!
Remarketing, även känt som retargeting är en mycket populär form av digital marknadsföring där man visar annonser för besökare efter att de lämnat webbplatsen.
Remarketing är ett mycket effektivt sätt att rikta in annonser på personer som redan har visat ett visst intresse för ditt företag, produkter eller tjänster.
Eftersom du riktar in dig på tidigare besökare eller befintliga kunder kallas det remarketing. Se det som en andra chans att konvertera, merförsälja eller att vara top of mind hos dina besökare.
Du kan göra remarketing på olika sätt och med olika annonsplattformar som t.ex. Google-annonser eller Facebook-annonser.
Fastän din hemsida drar mycket trafik kommer en majoritet av era besökare de-facto inte att konvertera till att bli kunder eller ens kanske besöka sidan igen. En typisk sida kommer ha en konverteringsgrad på emellan 1-3% varpå remarketing öppnar för återbesök och att bygga en stark varumärkesnärvaro hos människor som redan visat ett intresse för er.
Retargeting och remarketing kan användas i alla vertikaler och branscher även om effekterna oftast är tydligast för e-handlare.
När du skapar en kampanj med ett annonsnätverk kommer nätverket att förse dig med en liten bit kod. En pixel som du lägger till på din webbplats som droppar cookies till besökare.
Man kan bygga specifika remarketingkampanjer med olika typer segment. Till exempel:
Om vi kan vara närvarande lite längre tid i våra hemsidesbesökares köpprocess ökar risken markant att de konverterar i framtiden och blir kunder. I genomsnitt måste en kund exponeras 7-8 gånger för samma varumärke innan de känner igen det.
Det här är bokstavligen en sida där jag brukar köpa kläder. Dessvärre fungerar de här annonserna så bra att jag ofta går tillbaks till sajten och köper kläder jag tittat på tidigare men inte köpt.
Vår kund Certway.se som hjälper företag med ISO och KMA certiferingar.
De här remarketingannonserna konverterar sannolikt inte lika bra som exemplet ovan med klädannonser.
Däremot får de ofta feedback ifrån både kunder och konsulter att man sett deras annonser. Man är med andra ord närvarande hos både samarbetspartners och företag som går i tankar om att köpa de här tjänsterna, vars värde jag inte tror man ska underskatta.
Kort och gott nästan överallt. Dina annonser kan visas i Googles sökresultat, på YouTube och i Googles Display-nätverk med över 2 miljoner webbplatser, videor och appar. Ifrån Aftonbladet.se, DN, DI.se, Expressen till små nischade bloggar.
Om människor är inloggade på Google eller Facebook kan dina annonser visas i ännu fler plattformar.
Man driver remarketing med hjälp av bilder som visas för de användare man valt ut. Med Google ads kan man kombinera text och bilder.
Dynamisk remarketing innebär att du kan visa produkter eller innehåll som är relaterat till de era besökare redan visat intresse för.
Samma princip som display med den skillnaden att man visar videoklipp. Fungerar bra på till exempel Youtube.
Samma princip som displayremarketing fast man gör det på sociala medier så som Instagram och Facebook.
Ordet remarketing används ofta för att beskriva det som egentligen är retargeting. Skillnaden i korthet:
Retargeting syftar på på betalda annonser och kan anta olika former bland annat att man visar annonser för ens hemdsidesbesökare via Google-ads och Facebook-ads.
Remarketing syftar på e-postkampanjer och att nå ut till de man redan har en relation med för merförsäljning och meddelanden.
Är det viktigt? Nej, det är verkligen inte viktigt.
Remarketing är ett effektivt och kostnadseffektivt sätt att attrahera kunder och bygga medvetenhet kring sitt varumärke. Remarketing fungerar vanligtvis utifrån en kostnad per klick (CPC)-modell, såväl som CPM (kostnad per visning) och CPA (kostnad per förvärv).
Detta i sin tur ger dig kontroll över att dina utgifter samtidigt som som du sakta men säkert ökar din försäljning och ökar din varumärkesnärvaro.
Vi är en digital byrå i Stockholm som hjälper företag bland annat i Åkersberga, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Jönköping, Kalmar, Luleå, Malmö, Nyköping, Örebro, Södertälje, Sollentuna, Upplands Väsby, Uppsala, Vallentuna, Västerås, Växjö, Täby att utveckla deras digitala närvaro. Är ni intresserade av remarketing? Slå oss en signal eller maila, vi älskar att prata om digitala strategier.
Vi är en kreativ seo och webbyrå som specialiserat oss på annonsering på Google och att bygga säljande hemsidor.
Har du frågor om marknadsföring? Tveka inte att kontakta oss!
Vi är en digital SEO & SEM-byrå som utgår ifrån Stockholm.
Vi bygger hemsidor och marknadsför kunder och egna projekt över hela världen.