SEO Byrån

Vad är remarketing / retargeting?

Har du någonsin besökt en webbplats, och nästa dag när du surfar på nätet sett en annons för samma webbplats? Eller har du någonsin besökt en webbutik och lagt till varor i din varukorg, men inte slutfört affären? Nästa dag när du surfade på nätet ser du annonser med produkterna du lämnade i kundvagnen?

Grattis, nu vet du vad remarketing är!

Vad är remarketing?

Remarketing, även känt som retargeting är en mycket populär form av digital marknadsföring där man visar annonser för besökare efter att de lämnat webbplatsen.

Remarketing  är ett mycket effektivt sätt att rikta in annonser på personer som redan har visat ett visst intresse för ditt företag, produkter eller tjänster.

Eftersom du riktar in dig på tidigare besökare eller befintliga kunder kallas det remarketing. Se det som en andra chans att konvertera, merförsälja eller att vara top of mind hos dina besökare. Du kan göra remarketing på olika sätt och med olika annonsplattformar som t.ex. Google-annonser eller Facebook-annonser.

Fördelar med remarketing

  • Ditt varumärke blir snabbt top-of-mind hos nya besökare och potentiella kunder
  • Du kan inrikta dig på personer som redan har besökt din webbplats och visat intresse för ditt erbjudande
  • Du kan inrikta dig på målgrupper som är mer benägna att konvertera
  • Otroligt prisvärd marknadsföringstaktik som är tillgänglig på en rad plattformar och kanaler
  • Lämpligt för i princip alla branscher och vertikaler
  • Man kan ställa in så att man bara betalar per klick

Fastän din hemsida drar mycket trafik kommer en majoritet av era besökare de-facto inte att konvertera till att bli kunder eller ens kanske besöka sidan igen. En typisk sida kommer ha en konverteringsgrad på emellan 1-3% varpå remarketing öppnar för återbesök och att bygga en stark varumärkesnärvaro hos människor som redan visat ett intresse för er. 

Retargeting och remarketing kan användas i alla vertikaler och branscher även om effekterna oftast är tydligast för e-handlare.

Hur funkar remarketing och retargeting i praktiken?

När du skapar en kampanj med ett annonsnätverk kommer nätverket att förse dig med en liten bit kod. En pixel som du lägger till på din webbplats som droppar cookies till besökare.

  1. Varje gång en ny användare besöker din webbplats kommer koden att släppa en anonym webbläsarcookie och användaren läggs till i din retargeting-lista.
  2. När samma användare besöker en annan webbplats som är värd för annonser eller integrerade annonser från din annonsnätverksleverantör, kommer systemet att visa din annons till just denna användare.
  3. Så länge cookien och taggen är aktiv kommer nya besökare taggas upp och läggas till din remarketinglista.

Man kan bygga specifika remarketingkampanjer med olika typer segment. Till exempel:

  • Alla besökare till din hemsida
  • Besökare som har lagt en produkt i varukorgen utan att slutföra köpet
  • Besökare som kollat på en viss produkt eller tjänst
  • Utesluta besökare som köpt en viss produkt eller besökt en viss sida

Varför remarketing?

De flesta köp förekoms av research, vi glömmer bort och skjuter upp jobbiga beslut på framtiden. Ibland, och inte så sällan inom b2b involverar köpprocesser många beslutsfattare varpå det tar lång tid innan man kommer till skott. 
 
Poängen med remarketing är att man kan vara närvarande under kundens hela köpresa igenom att bygga sin varumärkesnärvaro liksom påminna dem om lösningen på deras problem som de de-facto redan visat intresse för. Betänk att köp ofta förekoms av:
 
  1. Medvetenhet: Kundens intresse för en tjänst eller en produkt måste väckas. Kunden måste bli medveten om er lösning eller produkt. 
  2. Övervägande: Efter att kundens intresse är väckt kommer de förmodligen överväga flera alternativ liksom för och nackdelar. 
  3. Beslut. Vem eller vad ska jag välja? 

Om vi kan vara närvarande lite längre tid i våra hemsidesbesökares köpprocess ökar risken markant att de konverterar i framtiden och blir kunder. I genomsnitt måste en kund exponeras 7-8 gånger för samma varumärke innan de känner igen det. 

Exempel på Remarketingkampanjer

Det här är bokstavligen en sida där jag brukar köpa kläder. Dessvärre fungerar de här annonserna så bra att jag ofta går tillbaks till sajten och köper kläder jag tittat på tidigare men inte köpt. 

Vår kund Certway.se som hjälper företag med ISO och KMA certiferingar.

De här remarketingannonserna konverterar sannolikt inte lika bra som exemplet ovan med klädannonser. 

Däremot får de ofta feedback ifrån både kunder och konsulter att man sett deras annonser. Man är med andra ord närvarande hos både samarbetspartners och företag som går i tankar om att köpa de här tjänsterna, vars värde  jag inte tror man ska underskatta.

Var visas remarketingannonser?

Kort och gott nästan överallt.  Dina annonser kan visas i Googles sökresultat, på YouTube och i Googles Display-nätverk med över 2 miljoner webbplatser, videor och appar. Ifrån Aftonbladet.se, DN, DI.se, Expressen till små nischade bloggar. 

Om människor är inloggade på Google eller Facebook kan dina annonser visas i ännu fler plattformar. 

 

Olika typer av remarketing och retargetingannonser

Remarketing kan delas in i flera olika former. I dess mest simpla form sysslar du med remarketing när du e-mailar dina befintliga kunder om att köpa nya eller gamla produkter. 
 

Display remarketing

Man driver remarketing med hjälp av bilder som visas för de användare man valt ut. Med Google ads kan man kombinera text och bilder.

Dynamisk remarketing

Dynamisk remarketing innebär att du kan visa produkter eller innehåll som är relaterat till de era besökare redan visat intresse för.

Videoremarketing

Samma princip som display med den skillnaden att man visar videoklipp. Fungerar bra på till exempel Youtube.

Remarketing på sociala medier

Samma princip som displayremarketing fast man gör det på sociala medier så som Instagram och Facebook.

Remarketing vs Retargeting

Ordet remarketing används ofta för att beskriva det som egentligen är retargeting. Skillnaden i korthet:

Retargeting syftar på på betalda annonser och kan anta olika former bland annat att man visar annonser för ens hemdsidesbesökare via Google-ads och Facebook-ads.

Remarketing syftar på e-postkampanjer och att nå ut till de man redan har en relation med för merförsäljning och meddelanden.

Är det viktigt? Nej, det är verkligen inte viktigt.

Remarketing slutord

Remarketing är ett effektivt och kostnadseffektivt sätt att attrahera kunder och bygga medvetenhet kring sitt varumärke. Remarketing fungerar vanligtvis utifrån en kostnad per klick (CPC)-modell, såväl som CPM (kostnad per visning) och CPA (kostnad per förvärv).

Detta i sin tur ger dig kontroll över att dina utgifter samtidigt som som du sakta men säkert ökar din försäljning och ökar din varumärkesnärvaro. 

Vilka är vi?

Vi är en digital byrå i Stockholm som hjälper företag bland annat i Åkersberga, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Jönköping, Kalmar, Luleå, Malmö, Nyköping, Örebro, Södertälje, Sollentuna, Upplands Väsby, Uppsala, Vallentuna, Västerås, Växjö, Täby att utveckla deras digitala närvaro. Är ni intresserade av remarketing? Slå oss en signal eller maila, vi älskar att prata om digitala strategier. 

Dela

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *