De flesta jag kommer i kontakt med är säkra på att de kommer göra fler affärer om man bara får mer besök på deras hemsida.
Det är kanske inte konstigt med tanke på att en typisk företagare blir bombarderade av förslag om att köpa annonser, sökmotorsoptimering, ads, facebook. You name it, 24/7.
Men är det där vi borde börja?
Om vi går till oss själva när vi köper saker eller tjänster.
Hur gör du då?
Handlar du alltid ifrån de som ligger högst upp på Google? Kommer du värdera företaget vars hemsida du besöker på fler sätt än deras position på Google?
Sanningen är att hitta nya kunder ofta kommer med en hög initialkostnad, speciellt om man har för ambition att vinna marknadsandelar på Google där många företag redan konkurrerar.
Om du inte har koll eller investerar i ditt företags rykte online först eller i kundens resa på din sajt kommer kostnaderna bli väldigt höga för varje ny kund på Google.
Visavi, innan du börjar med Google-Ads eller investerar i sökmotorsoptimering bör du ha koll på ditt företags rykte online.
Om inte, är det stor risk din kostnad per ny kund blir väldigt hög.
För så är det, innan människor kontaktar er eller köper något kommer de granska ert rykte online.
Visste du 9 av 10 köpare tittar på recensioner online innan de köper en tjänst eller en produkt av ett företag?
Vad är ert rykte online kanske du undrar?
Här följer några exempel
Hemsida: Din hemsida är hjärtat i företagets image online och bidrar till den uppfattningen både befintliga och nya kunder får om er verksamhet. Är din hemsida omodern och svår att använda kommer kunderna anta ni är gammalmodiga och är svåra att ha å göra med.
Måhända får du kunder via referenser idag ändå? Bra!
Att bygga förtroende hos människor som inte känner till dig eller ditt företag via kontakter är dock en helt annan match.
En vanlig kritik som måhända är befogad emot bakgrund av hur många mindre seriösa aktörer som finns i branschen är att sökmotorsoptimering inte fungerar.
Man har provat, men fick inga nya kunder.
Om din hemsida och kundens resa motsvarar en Ford Escort modell 1991 är det dock svårt att avgöra hos vem felet ligger. Inga placeringar i världen eller Google-Ads annonser kan hjälpa ett dåligt rykte online.
Sammanfattning
Vill du lyckas på Google som företag bör du prioritera din hemsida, kundens resa och kundrecensioner innan du investerar i SEO eller Google Ads.
Vi kan hjälpa dig att:
- Att bygga en hemsida som konverterar besökare till genuina förfrågningar
- Att fånga kundomdömen genom att och göra automatisk feedbackförfrågningar.
- Sätta upp en webchat som ni kan svara på via mail eller SMS när det passar er.
- Ni får en mobil app där kundlistor och förfrågningar sparas.
- Direkt överföring av leads till Saleshub, Salesforce m.m.
- Automatiska kalenderinbokningar för möten.
Inte? Hur är du själv. Drar du slutsatser om hur ett företag är baserat på deras hemsida?
Kundresan: Vilka är våra kunder, vad vill de och hur kan vi göra det så enkelt för dem som möjligt att göra det? Kan man köpa varan eller tjänsten online direkt? Kan man boka ett möte online? Kommer man få svar på typiska frågor på sajten?
Om inte, är risken stor att dina potentiella kunder väljer en aktör där man tillgodoser deras behov och frågeställningar snabbare.
Kundomdömen: Att be om omdömen och feedback från existerande kunder kommer ge er kritiskt information över hur ni kan förbättra era tjänster liksom göra det enklare för nya kunder att anlita er.