Jag gillar inte att strosa runt på köpcenter.
Mitt motto är köpa så snabbt som möjligt, och lämna direkt. Min fru däremot är lite mer halvljummen på köpcenter.
Hon kan nämligen spendera en hel dag ned att titta i butiker utan att köpa något och ha en kanondag.
Precis så här funkar dina hemsidebesökare, somliga kommer vara redo att handla direkt medans andra bara vill titta.
Vi kan avgöra ungefär hur intresserade människor är beroende på var de kommer ifrån på nätet.
Enkelt indelat:
- Displaytrafik (Kall) kan jämföras med affischer på stan. Vi ser dem inte, men de är alltid där. Vi kan behöva se en affisch 1000 gånger innan vi ens noterar den fanns där. (Aftonbladet, Tv, Radio)
- Sociala medier (Ljummen) är som att skapa en färgglad och lockande skylt utanför en butik. Skylten fångar eventuellt förbipasserandes ögon när de går förbi och väcker deras nyfikenhet att komma in, men sannolikheten är låg. (Facebook, TicToc, Instagram)
- Söktrafik (Varm) består av personer som redan innan de kom till köpcentret bestämt sig för vad de vill köpa. (Google)
Det här är beror på vad vi inom marknadsföring kallar skillnaden emellan medvetna, respektive omedvetna behov.
Medvetna behov:
Medvetna behov är de kundbehov som är tydliga, medvetna och uttryckta.
Omedvetna behov:
Omedvetna behov existerar egentligen inte än utan det är en term som beskriver någon vars köplust ännu inte är väckts.
Det här är viktigt man har i åtanke när vi designar och skriver texter till sidor som tar emot trafik.
Pingback: Landningsida: 26 punkters checklista | Så skapar du säljande landingssidor | SEO Byrå Stockholm