Varför sociala medier?
Frågor vi brukar få om annonsering i Sociala medier
Medvetenhet
Enkelt uttryckt är det första steget innan försäljning är medvetenhet. Människor kan inte köpa eller vilja ha det som de inte vet finns.
Annonsering på sociala mediers syfter är att väcka uppmärksamhet och påminna om era tjänster eller produkter.
Variation
En fördel med sociala medier är att det finns en plattform och kampanj för alla målgrupper.
Om din primära målgrupp är medelålders kvinnor är Facebook & Instagram utmärkta plattformar. Vill man nå en yngre målgrupp är snapchat, tiktok och twitch utmärkta kanaler.
Nå exakt rätt målgrupp
Det borde inte vara en hemlighet att Facebooks användare är produkten. De flesta upplever nog det här som diffust, men orsaken till att Facebook är gratis är datan de tar i utbytte för att plattformen är gratis.
Som annonsör ger det här en stora fördelar eftersom kampanjer kan skräddarsys ner på en relativt exakt nivå.
Mätbart
Kampanjer på sociala medier är relativt enkla att mäta. Hur många interagerar med ens annonser? Hurdana är interaktionerna? Hur många klickar igenom? Lägger man till en landingssida eller en pixel kan man få reda på exakt hur många som konverterat på din hemsida också.
Mer affärer
Det är svårt att misslyckas på sociala medier om ens tjänst eller produkt passar mediumet. Klickkostnaderna i jämförelse med t.ex. Google-ads eller en kampanj på TV är försumbara i jämförelse. *Det är samma ögon överallt.
Dock finns det så klart många fällor och det är tyvärr inte bara så enkelt som att lägga upp organiska inlägg och korsa fingrarna. Tajming, målgrupp, annonsutformning med mera är essentiellt.
Oslagbar return of investment
Ett klick på Google-Ads kostar i genomsnitt 23:-. Jämför det med Facebook, Pinterest eller Instagram där ett genomsnitt klicka tingar 1/4 av kostnaden.