Ny hemsida företag

Ny hemsida företag? 10 saker att tänka på innan ni köper.

Funderar ni på att starta en helt ny hemsida 2022? Vi listar 10 saker ni bör tänka på innan ni beställer och vilka önskemål man bör framföra till sin webbyrå innan man b

eställer en ny hemsida.

Den första frågan vi bör ställa oss:

Vad är syftet med den nya hemsidan?

Många har tyvärr inställningen att hemsidor är ett nödvändigt ont, något man bara måste ha. Och dess roll för verksamheten är att fylla samma funktion som ett visitkort eller en broschyr.

Om man bara betänker att en majoritet av era kunder kommer besöka er hemsida långt fler gånger än de träffar er i verkligheten. Hur viktig är hemsidan då? Vad ger den både nya och gamla kunder  för intryck?

Jag kan bara svara för hur jag tänker:

Besöker jag en gammal hemsida eller en amatörmässigt uppbyggd sajt så kommer jag anta bolaget som äger sidan är på samma sätt.

De är gammalmodiga, arbetar med förlegade metoder m.m. 

På samma sätt som jag antar motsatsen är sann om hemsidan är modern och genomtänkt!

Vad är ditt första intryck av företag vars hemsidor som  oproffesionellt intryck och vars design är mer än föråldrad?

Inget av detta behöver nödvändigtvis vara sant åt något av hållen, men vare sig vi vill det eller inte bildar sig människor en uppfattning snabbt baserat på hur något ser ut.

Vi känner mycket mer än vi tänker.

Därtill skulle er nya hemsida kunna vara så mycket mer. De nya hemsidor vi bygger har som syfte att generera leads (nya kunder) och så mycket trafik att kostnaden för att bygga en ny hemsida äts upp av affärerna trafiken ifrån Google skapar.

Jag äger själv 20-talet aktiva hemsidor vars syfte är att ge mig avkastning. Somliga har genererat deras kostnader tillbaka 100-falt. 

Börja tänka på hemsidan som en investering istället för en kostnad.

Sökmotorsoptimering & ny hemsida

Sökmotorsoptimering förenklat är att ta reda på vad ens potentiella besökare och kunder söker efter på nätet när de är intresserade av det man tillhandahåller. 

Och därefter anpassa sitt innehåll så att Google rankar ens nya hemsida högt i sökmotorn när någon söker efter ens tjänster.

Nästintill alla som bygger hemsidor i Sverige idag erbjuder SEO som en tjänst.

Mitt tips; be om flera referenser därför att majoriteten kan varken bygga hemsidor som förvandlar besökare till kunder eller göra så att ni blir hittade på Google.

Stirra er inte blinda på startsidan i designfasen. När man bygger en SEO anpassad hemsida är hela sajten levande och besökare kommer komma in på sajten via massor av olika sidor.

En underskattad SEO taktik. Ett bolag vi arbetar med har fått över 400 jobbansökningar igenom att vi optimerade sidor för att ranka på sökord människor använder när de letar efter anställning i just deras. bransch.

Konverteringsoptimering & Syfte

Konverteringsoptimering är en praxis för att öka andelen användare som utför en önskad handling på ens sajt.

Konverteringsoptimering är inte begränsat till, men brukar typiskt sätt syfta till att få besökare att: 

  • Köpa era produkter
  • Ringa er
  • Prenumerera på ert nyhetsbrev
  • Begära en offert
  • Lämnar kontaktdetaljer
  • Anmäla sig till ett event

Om jag skulle dela upp konverteringsoptimering i två delar är en del teknisk och den andra känslomässig. Det som är sant i din bransch, är nödvändigtvis inte sant i alla andra branscher.

Det finns bara en kärnprincip vi kan rekommendera, som alltid är giltig: spendera tid på att förstå dina besökare och kunder. Lär dig så mycket du kan om deras bekymmer, tveksamheter och leverera sedan lösningar som hanterar dem.

Den som säljer företagets tjänster förstår ofta det här intuitivt men formulerar aldrig det i text. Varje dag har han eller hon en konversation med sina kunder där man löser ett problem eller en fråga som skulle kunna beskrivas i text på hemsidan också. 

Bygga en ny hemsida med innehåll för alla

Du kanske har hört talas som discanalysen? Det är en teori om mänskligt beteende där man delar in alla människor i fyra dominerande beteendemönster (d i s c) Beteendestilarna är kopplade till lika många färger (blå, röd, grön och gul) 

Blå personer är strukturerade, noggranna och analytiska

  • Vill ha mycket information innan de fattar beslut.
  • Tar lång tid på sig att fatta beslut
  • Baserar sina beslut på fakta

Röda personer är resultatorienterade

  • Vet oftast om vad de vill ha innan de kommer in på din hemsida
  • Är snabba på att fatta beslut och otåliga
  • Fattar beslut med magkänslan

Gröna personer är lugna lagspelare

  • De vill känna sig trygga innan de genomför ett köp
  • Är relativt långsamma beslutstagare
  • Fattar beslut baserat på känslor och omgivningen

Gula personer är drömmare och visonärer

  • Vill att dina tjänster/produkter hjälper dem att förverkliga deras drömmar
  • Avskyr detaljer
  • Fattar snabba beslut om det känns rätt

De flesta som bygger eller beställer hemsidor gör det oftast utifrån sitt egna beteendemönster eller de kunder man redan har vilket har en tendens att bli självförstärkande över tid. 

Blå människor bygger extremt faktatunga sidor utan drömmar åt gula människor, liksom röda personer knappt vill ha något på deras sajter överhuvudtaget och så vidare.

Missförstå mig rätt, det är viktigt att förstå sin primära målgrupp och ge dem det de önskar, men varför inte försöka tilltala så många som möjligt?

Hur ska vi bygga hemsidan strukturellt?

Idealt delar man in hemsidan i flera delar både textmässigt och grafiskt där varje del tilltalar en specifik målgrupp. Det här inte så komplext som de låter. 

  • Vi måste låta röda personer konvertera direkt på sidan de landar på. Igenom att vara tydliga med vad vi säljer och ge dem snabba möjligheter att gå vidare i konverteringsprocessen direkt.
  • Gula personer personer föredrar bildkommunikation och vill veta hur det ni gör kommer bidra till status eller förverkliga deras drömmar.
  • Gröna övertygar man igenom att ha kundreferenser och externa intyg vars syfte är att få dem att känna sig trygga i första hand.
  • Blå besökare letar efter saklig information och vill veta detaljer. Vilka frågor brukar ni få? Vilka sakkunskap kan vi uppvisa?

Enkelt uttryckt föredrar vissa besökare information på en nivå som ger dem grundläggande en överblick över ett ämne, medans andra vill ha en djupdykning som utforskar varje vrå i ämnet.

Konverteringsgraden kommer påverkas av hur väl vi kan påverka alla grupper.

Jag har t.ex. skrivit en väldigt lång text om hur länkar på Google fungerar. Huvudsyftet med texten är inte att berätta om hur länkar funkar utan att sälja länkar.

Därför kan man skippa all text och konvertera direkt om man inte är intresserad av att läsa 4000 ord först.

auktoritär kvinna 

Bygga förtroende och auktoritet

Människor domineras oftast av en färg, men kom ihåg att majoriteten är en kombination av minst två färger. Jag är t.ex. mest röd, nästan lika blå och till sist gul. Hurdana är era kunder tror du? Företagsägare och VD:ar brukar vara röda, tekniska inköpare brukar vara blå och så vidare.

Därtill är det alltid en god idé oaktat hur stort man är som företag att uppvisa att man är seriös och en auktoritet inom sitt område.

Hur gör man det på en hemsida?

Bilder

Jag gillar hemsidor med människor i fokus eftersom vi köper av varandra och inte logotyper, bilar eller maskiner. En bra fotograf kan därtill få vem som helst att se vacker ut på bild! Har man en begränsad budget skulle jag säga bilderna är viktigast efter själva hemsidan. 

Personalgalleri 

Vilka jobbar hos er och vad gör de? Mitt råd är att låta en professionell fotograf ta bilderna. 

Om oss sidan 

Den sidan om er på hemsidan får långt fler besökare än vad de flesta tror. Sällan eller aldrig lägger företag ner särskilt mycket tid på den tyvärr.

Blogg

Det här är ett tve-eggat svärd och vet man med sig att den aldrig kommer uppdateras, skippa den hellre än att visa en blogg där inläggen är 3 år gamla. Om man däremot ämnar vara aktiv och tycker det är roligt är det här en fantastisk möjlighet att berätta om sina tjänster, arbeta med seo m.m.

Enkla sätt arbeta med en blogg:

  • Den här bloggen har till 99% inspirerats av frågor ifrån mina kunder. De ställer en fråga som jag svarar på i bloggformat istället för via mail.  
  • Posta era referensjobb. Gör det inte mer komplicerat än vad de behöver vara. Två rader text och en bild kommer man relativt långt med. 
  • Presentera er själva och er personal. En kort text + bild, thats it. 

Utmärkelser och intyg

Kreditbetyg, externa intyg, branschmedlemskap, iso-certifieringar och sådant som visar att man är en pålitlig framtida partner bör man visa på sin nya hemsida.

Referenser 

Positiva referenser är en av de viktigaste delarna på en hemsida som bör inkorporeras över hela sajten. Människor bildar sig i hög grad en uppfattning om någon eller något igenom att läsa vad andra tycker. Referenser bidrar starkt till att nya kunder kan känna trygghet med er.

Kontakformulär

Komplexa och långa formulär kommer göra att färre besökare kontaktar er via hemsidan. Formulär med flera steg leder också till färre kontakter.  

Ibland vill man dock kvalificera leads och sortera ut mindre motiverade köpare varpå längre formulär kan ha en roll att spela. Här gäller det att fundera på syftet och din kundgrupps önskemål. 

Utifrån och in perspektiv

I väldigt få branscher använder majoriteten av köparna samma språk som de som utför tjänsterna.

Hur är det i din bransch?

Det finns en stark tendens inom flera branscher att uppfinna nya ord för gamla tjänster som förblir okända för allmänheten. Vad säger dina kunder, respektive hur pratar dina kollegor?

Ett exempel:

”Vi ser över och optimerar era utskriftsbehov” översatt till något människor förstår ”vi säljer kopieringsmaskiner” 

Förväntar sig er målgrupp komplex information ge dem det, men avgränsa delar av texter eller specifika delar av sajten. 

Vad man bör undvika:

  1. Text för textens skull. Har du inget att säga av vikt låt bli.
  2. Har ni en hållbarhetsplan och tänker på miljön? Bra! Skriv om det på en del av hemsidan, men skriv inte om det i vartannat stycke.
  3. Fyll inte texterna med laddade värdeord och floskler.

Din kunder är smarta, har lite tid och den uppmärksamheten de ger oss måste respekteras. 

Vad är en visuel hierarki?

Folk kommer att läsa detta omedelbart.

Och detta.

Men kanske inte detta.

De kanske fortfarande

är med dig här.

Men efter ett tag

kommer de att börja hoppa framåt.

De flesta kommer att börja hoppa över långa artiklar särskilt om de innehåller större textblock.

Tidningar och böcker är visuellt uppbyggda på ett visst sätt på grund av begränsningar, inte därför att det är de sättet människor föredrar att konsumera information. Vilket är viktigt att ha med sig när man bygger och optimerar hemsidor.

Människor läser ifrån vänster till höger och börjar uppifrån. Det vill säga, det viktigaste på en hemsida bör placeras där människor tittar först.

Vill du få en ”köpa”  eller ”kontakta oss” knapp att sticka ut på din nya hemsida gör vi det enklast igenom att bryta mönster. Exempelvis byta färg eller till ett typsnitt som skär sig något. 

Vad kostar en ny hemsida?

Hur långt är ett snöre? Man kan köpa hemsidor från ett par tusenlappar upp till 10-tals miljoner.

Det som styr kostnadsbilden är oftast vilket syfte kunden har med den nya hemsidan samt hur komplexa funktioner man efterfrågar.

Jag kan tyvärr inte svara på vad er hemsida kommer kosta eller bör kosta.

Många oroar sig över dolda kostnader för nya hemsidor? Jag kan inte se att risken är större för hemsidor än något annat. Är du orolig? Be specifikt webbbyrån precisera alla kostnader. 

Vi säljer inte hemsidor med dolda kostnader eftersom det inte är en bra start på en förhoppningsvis väldigt lång relation. 

Skriv ner vad ni önskar och be om offerter ifrån flera leverantörer för att bilda er en uppfattning om vad just den hemsidan ni önskar skulle kosta.

Varför WordPress?

WordPress är världens mest använda CMS system för hemsidor, men det är inte det som gör det till bäst enligt mig.

WordPress är en gratis programvara. Det betyder att det är gratis att ladda ner, installera, använda och ändra WordPress för att passa dina behov.

Du kan använda WordPress för att skapa vilken typ av ny hemsida som helst.

WordPress är skrivet med högkvalitativ standardkod och ger semantisk markering. I icke-nörd-termer gör detta att Google och andra sökmotorer gillar WordPress.

Till WordPress finns det en uppsjö av tillägg varpå man inte måste betala en programmerare eller utveckla något ifrån början till hemsidan när man vill ha en avancerad funktionalitet till sin nya hemsida. Att skapa forum, ta emot betalningar m.m. är enkelt att göra med WordPress.

Det är relativt enkelt att bygga en snygg hemsida exakt utifrån hur kunden vill ha den med WordPress. Ergo, WordPress kommer vara bästa för de flesta (men inte alla)

Slutord.

Nyckeln till att beställa en ny hemsida är att vara förbered och att ha en idé om vad man vill ha och varför.

Det jag skriver ovan är i hög grad sådant vi tänker på åt våra kunderna när de köper en ny hemsida varpå det inte behöver beställas, men så här fungerar långt ifrån alla byråer har jag märkt. 

Niklas SEO byrå Stockholm