Ny hemsida företag (21)

Det hela var väldigt enkelt

Vi betalade för att annonsera på Facebook och Instagram i områdena där kunden är verksam och resten tog fördelarna med sociala medier hand om självt. 

Det här är ett bra exempel på en Facebook kampanj

Att få mer än 80 sökande och betala drygt 60:- per ansökan är förmodligen enklare än du tror. Den här idéen kommer ifrån vår kund Philip, som äger Städbolaget Sydost AB. De annonserar frekvent deras städtjänster i sociala medier varpå de fick idéen att prova att rekrytera nya städare via Facebook: 

  • Tillsammans med kunden tog vi fram ett budskap
  • Vilka geografiska områden de ville synas i
  • Tog fram annonsförslag som kunden fick godkänna

Hur annonserna på Facebook såg ut

Sedan började ansökningarna strömma in

I den tillhörande texten skrev vi ”känner du någon som skulle passa för tjänsten?” och därefter började människor skriva in namn på personer de tror skulle passa för bolaget, samt att dela annonsen. 

Kunden spenderade mindre än 10,000 på en kampanj som har resulterat i minst 80 ansökningar. 

Hur de flesta gör fel

De flesta som söker nya anställda via sociala medier kommer posta i deras organiska flöde. Det är inte fel, men spridningen blir inte särskilt stor bland människor som inte redan känner till er verksamhet. Faktum är att inte ens särskilt många av de som redan gillar er facebooksida kommer se annonsen.

  • Organiska inlägg (du betalar inte för att synas)
  • Annonsering (du betalar för att synas) 

För så är det. Facebook vill att ni betalar för synlighet och kommer begränsa antalet visningar när man inte betalar för annonsering. 

Fördelen med Facebook

De som kan tänka sig att byta jobb men inte aktivt söker är sällan aktiva på Linkedin. Därtill är en stor andel av befolkningen överhuvudtaget inte aktiva på Linkedin även om de är arbetssökande till skillnad ifrån Facebook och Instagram. 
 
Så här ser det dagliga användandet ut för sociala medier:
 
  1. Facebook: 74 % använder och 51 % gör det dagligen
  2. Instagram: 61 % använder och 40 % gör det dagligen
  3. Snapchat: 39 % använder och 24 % gör det dagligen
  4. Twitter: 24 % använder och 7 % gör det dagligen
  5. Linkedin: 31 % använder och 5 % gör det dagligen

*Svenskarna och internet 2019

Riktad marknadsföring på Facebook och Instagram

Facebook tillhandahåller följande inriktningar som gör det enklare för att rikta dina annonser:

  • Språk
  • Geografisk plats, inklusive om någon bor i ett område eller bara är på besök

Facebook annonsplatform är integrerad med Instagram, vilket ger en möjlighet att rikta in sig på samma användare över flera plattformar. Vad gäller sociala medier är Facebook generellt sätt bäst i de flesta segmenten för riktad reklam. 

Om du vill läsa mer om rekrytering via sociala medier eller är intresserad av hur ni kan sälja era tjänster via sociala medier, kontakta oss

Niklas SEO byrå Stockholm