Funderar du på att sälja din hemsida eller din e-handel?
Emellanåt får jag frågan hur man går tillväga för att sälja hemsidor eller sälja en e-handel. Vart skall man vända sig och vad ska man ta betalt?
Det här inlägget handlar om vad du bör tänka på och hur du maximerar ditt pris.
Domänen
Domännamn i sig självt kan ha ett värde.
Utan att gå in allt för djupt på ämnet har domäner som exempelvis bank.se och smslån.se väldigt höga värden oaktat om domänerna har levande sidor eftersom det är kommersiellt värdefulla sökord
(sökord = ord människor använder för att söka med på Google)
*Min erfarenhet är att nybörjare inom domäner har en tendens att överskatta värdet på deras domäner.
Att en domän matchar ett verb eller ett substantiv gör dem inte automatiskt värdefulla.
Samlare av domäner har inte sällan 100-tals, om inte 1000-tals domäner vilka matchar sökord utan att de för sakens skull går att sälja för några anmärkningsvärda summor.
För mer info om domäner läs vår guide om köpa och sälja domäner.
Hur säljer man en E-handel?
Man kan värdera en e-handel på samma sätt man skulle värderar ett företag.
- Hur mycket omsätter sajten?
- Hur mycket är vinsten på sista raden och multiplicera den med x månader.
- Hur mycket varor har man i lagret och vad är de värda?
Det finns dock mycket mer man skulle kunna säga som ger e-handeln ett högre pris än bara bokföringsmässiga teknikaliteter.
En webbshop som säljer digitala produkter eller tjänster borde värderas högre än en sajt som säljer exempelvis datorer på nätet.
E-handeln som säljer digitala produkter har sannolikt små kostnader för frakt, inget strul med returer medans den som säljer datorer har en marginal på 3-4% som blir ett minus om någon skulle vilja returnera en dator.
- Har du unika varumärken?
- Har du unika licenser eller kontakter du kan förmedla?
- Har du ett välkänt varumärke som kommer fungera på flera marknader?
- Hur ser det ut med de organiska positionerna på Google?
Desto mer man kan berätta för en köpare om potential och möjligheter, ju större prislapp kan du ta ut.
När jag tog över en e-handel kunde vi med relativt små medel öka försäljningen och vinsten med över 100% på mindre än 3 månader.
Designen var eftersatt liksom vi kunde ta några nyckelpositioner på Google snabbt, och vips hade jag tjänat tillbaka hela köpesumman med råge.
Besökare
Hur många besökare har din sida och vilka är de?
En sida som handlar om Rolexklockor eller båtar utan att för den sakens skull sälja dessa produkter har något extremt värdefullt även om sidan inbringar små inkomster.
Sidans besökare är sannolikt världens mest eftertraktade kundgrupp.
Vad menar jag?
Rika människor köper båtar och Rolexklockor.
Det vill säga även om man har ett litet antal besökare kan kundgruppen vara tillräckligt eftertraktad för att sidan ska tinga ett högt pris.
Varifrån kommer kunderna?
Organiska besökare mer värda än köpt trafik.
Orsaken är enkel, kostnaden för kundanskaffning är mycket lägre för en sida som primärt drar in organiska besökare medans sajter med köpta besökare är relativt enkla att kopiera för en utomstående.
Unik teknik som tillgång
Har ni utvecklat ett eget plugin eller en någon funktion som är unik för er sida?
I så fall bör man berätta det här för sin köpare som kanske har fler användningsområden för den unika funktion ni utvecklat.
Har ni automatiserade flöden för uppföljning av kunder och recensioner med mera? Det är klart värt att nämna eftersom det påverkar köparens framtida kostnadsbild.
SEO värden
En äldre domän är bättre än en ny om man har ambition att ranka på Google eftersom sökmotorer tillskriver ålder tillit.
- Har man en sida som rankar högt och driver besökare på Google är den lättare att ranka ännu fler sökord.
- Trafiken är gratis för köparen inom en överskådlig framtid.
- Har en sida hög DR eller TF kan det vara värt att nämna (vad är det? läs mitt inlägg om länkar)
- En sajt byggd helt med clickfunnels har inget organiskt värde eftersom den i praktiken nästan är omöjlig att ranka på Googles index.
Hur hittar vi en köpare av din domän eller e-handel?
Dels beror det här på hur mycket du tycker din sida är värd?
Om du tror din sida eller e-handel är värd 100 miljoner kanske man får vända sig till drakarna branschen eller investmentbolag såsom eequity.se vilka är specialiserade på att köpa upp e-handelsbolag.
För de flesta kommer den typen av värdering dock inte vara aktuell utan man måste få ut den till så många som möjligt för att bild sig en prisuppfattning och få ett högt pris.
Det finns ett dussintal grupper få Facebook som handlar om att sälja och köpa domäner, e-handel, affiliatemarknadsföring vilka är bra platser att börja på.
SEO, ehandelsforum, samt Blocket erbjuder också möjligheter där man kan lägga ut information om sidan man är intresserad av att sälja.
Det flesta glömmer sina mest självklara köpare, nämligen konkurrenter.
Oftast finns de bästa köparna redan i din bransch eftersom de igenom att köpa din sida blir av med en konkurrent.
De förstår redan branschen och kan mycket enkelt värdera din verksamhet, samt dess potential.
Vill du sälja en sida eller e-handel, släng en blänkare till dina konkurrenter.
Checklista, värdera hemsida och e-handel
- Bedöm domännamnets värde baserat på relevanta och kommersiellt värdefulla sökord.
- Var realistisk med domänens värde; inte alla domäner med matchande sökord är värdefulla.
E-handelsvärdering
- Beräkna omsättning och vinst, multiplicera vinsten med ett specifikt antal månader för att fastställa ett basvärde (24-36 månader)
- Räkna in värdet av varulagret.
- Identifiera och värdera unika aspekter som varumärken, licenser, och marknadspotential.
Besökare och Trafik
- Analysera antalet besökare och deras värde, speciellt om de tillhör en eftertraktad kundgrupp.
- Utvärdera trafikkällor; organisk trafik värderas högre än köpt trafik.
Unik Teknologi
- Notera om du har utvecklat unika plugins eller funktioner som ökar webbplatsens värde.
- Betona automatiserade processer som kunduppföljning och recensionshantering.
SEO-värden
- Äldre domäner kan ha högre värde p.g.a. sökmotorers förtroende.
- Webbplatser som rankar högt för relevanta sökord har ett inbyggt värde.
- Notera hög Domain Rating (DR) eller Trust Flow (TF) om tillämpligt.
Att Hitta Köpare
- Bestäm ett realistiskt värde för din webbplats eller e-handel.
- Använd onlineforum, sociala medier, och specialiserade marknadsplatser för att nå potentiella köpare.
- Överväg att direkt kontakta potentiella köpare, inklusive konkurrenter.
Presentation och Information
- Paketera informationen snyggt; inkludera potential, dolda värden och möjligheter.
- Se till att informationen når så många potentiella köpare som möjligt.
Slutligen
- Erbjud omfattande och relevant information till potentiella köpare.
- Var öppen för hjälp med värdering och försäljning.
Slutord
Det viktigaste, om du frågar mig är att ge köparen så mycket relevant information som möjligt om sidan, paketera det snyggt, berätta om potential, dolda värden och möjligheter.
Vill du hjälp med att värdera din e-handel eller hemsida? Kontakta mig på sales@rocketdigital.se.
Sen ser man till att så många som möjligt på så många platser som möjligt får se ditt prospekt för att hitta rätt köpare till din sajt.
Kom ihåg, det är ofta lika svårt för dina köpare att värdera din sida liksom det är för dig.
Om du har kommit så här långt kan jag bara önska dig lycka till med försäljningen.