Säja hemsidor. Hur gör man?
Funderar du på att sälja din hemsida eller din e-handel? Det här inlägget handlar om vad du bör tänka på och hur du maximerar ditt pris.
Emellanåt får jag frågan hur man går tillväga för att sälja hemsidor eller sälja en e-handel. Vart skall man vända sig och vad ska man ta betalt?
Den första frågan vi måste besvara är vilka värden din sajt har och för vem?
Hur värderar man en domän?
Domännamn i sig kan ha ett värde. Utan att gå in allt för djupt på ämnet har domäner som exempelvis bank.se och smslån.se väldigt höga värden oaktat om domänerna har levande sidor eftersom det är kommersiellt värdefulla sökord
(sökord = ord människor använder för att söka på Google)
Min erfarenhet säger mig dock att nybörjare inom domäner har en tendens att överskatta värdet på deras domäner.
Att en domän matchar ett verb eller ett substantiv gör dem inte automatiskt värdefulla.
Samlare av domäner har inte sällan 100-tals, om inte 1000-tals domäner vilka matchar sökord utan att de för sakens skull går att sälja för några anmärkningsvärda summor.
För mer info om domäner läs vår guide om köpa och sälja domäner.
Hur säljer man en E-handel?
Man kan värdera en e-handel på samma sätt man skulle värderar ett företag.
Hur mycket omsätter sajten? Hur mycket är vinsten på sista raden och multiplicera det med X. Hur mycket varor har man i lagret och vad är de värda?
Det finns dock mycket mer man skulle kunna säga som ger affären mer ett högre pris än bara bokföringsmässiga teknikaliteter.
En webbshop som säljer digitala produkter eller tjänster borde värderas högre än en sajt som säljer exempelvis datorer på nätet.
E-handeln som säljer digitala produkter har sannolikt små kostnader för frakt, inget strul med returer medans den som säljer datorer har en marginal på 3-4% som blir ett minus om någon skulle vilja returnera en dator.
- Har du unika varumärken?
- Har du ett välkänt varumärke som kommer fungera på flera marknader?
- Hur ser det ut med de organiska positionerna på Google?
Desto mer man kan berätta för en köpare om potential och möjligheter ju större chans har man att få ett högt pris.
När jag tog över en e-handel kunde vi med relativt små medel öka försäljningen och vinsten med över 100% på mindre än 3 månader.
Designen var eftersatt liksom vi kunde ta några nyckelpositioner på Google snabbt, och vips hade jag tjänat tillbaka hela köpesumman med råge.
Besökare
Hur många besökare har din sida och vilka är de?
En sida som handlar om Rolexklockor eller båtar utan att för den sakens skull sälja dessa produkter har något extremt värdefullt även om sidan inbringar väldigt lite inkomster.
Sidans besökare är sannolikt världens mest eftertraktade kundgrupp.
Vad menar jag?
Folk som är intresserade av dyra klockor och båtar är generellt sätt rika.
Det vill säga även om man har ett litet antal besökare kan kundgruppen vara tillräckligt eftertraktad för att sidan ska tinga ett högt pris.
Varifrån kommer kunderna? En sida vars besökare kommer organiskt ifrån Google är mer värda än besökare man måste betala för via ads eller facebook.
Orsaken är enkel, kostnaden för kundanskaffning är mycket lägre för en sida som primärt drar in organiska besökare medans sajter med köpta besökare är relativt enkla att kopiera för en utomstående.
Unik teknik som tillgång
Har ni utvecklat något eget plugin eller ligger där någon funktion som är helt unik för er sida?
I så fall bör man berätta det här för sin köpare som kanske har fler användningsområden för den unika funktion ni utvecklat.
Har ni automatiserade flöden för uppföljning av kunder och recensioner med mera? Det är klart värt att nämna eftersom det påverkar köparens framtida kostnadsbild.
SEO värden
En äldre domän är bättre än en ny om man har ambition att ranka en sida på Google eftersom sökmotorer tillskriver ålder en viss tillit.
- Har man en sida som rankar högt och driver besökare på Google är den lättare att ranka ännu fler sökord.
- Trafiken är gratis för köparen inom en överskådlig framtid.
- Har en sida hög DR eller TF kan det vara värt att nämna (vad är det? läs mitt inlägg om länkar)
En sajt byggd helt med clickfunnels har inget organiskt värde eftersom den i praktiken nästan är omöjlig att ranka på Googles index.
Potential
Desto mer du kan berätta om din sajt ju större är chansen att dina köpare ser värden och möjligheter som du själv aldrig kanske inte sett.
Hur hittar vi en köpare av din domän eller e-handel?
Till viss del beror det här på hur mycket du tror din sida är värd? Om du tror din sida eller e-handel är värd 100 miljoner så kanske man får vända sig till drakarna branschen eller investmentbolag såsom eequity.se vilka är specialiserade på att köpa upp e-handelsbolag.
För de flesta kommer den typen av värdering dock inte vara aktuell utan man måste få ut den till så många som möjligt för att få en prisuppfattning och så högt pris som möjligt.
Det finns ett dussintal grupper få Facebook som handlar om att sälja och köpa domäner, e-handel, affiliatemarknadsföring vilka är bra platser att börja på. SEO, ehandelsforum, samt Blocket erbjuder också möjligheter där man kan lägga ut information om sidan man är intresserad av att sälja.
Det flesta glömmer sina mest självklara köpare, nämligen konkurrenter.
Oftast finns de bästa köparna redan i din bransch eftersom de igenom att köpa din sida blir av med en konkurrent.
De förstår redan branschen och kan mycket enkelt värdera din verksamhet, samt dess potential.
Vill du sälja en sida eller e-handel, släng en blänkare till dina konkurrenter.
Slutord
Det viktigaste, om du frågar mig är att ge köparen så mycket relevant information som möjligt om sidan, paketera det snyggt, berätta om potential, dolda värden och möjligheter.
Vill du hjälp med att värdera din e-handel eller hemsida? Kontakta mig på sales@rocketdigital.se eller använd chatten för ett snabbt svar.
Sen ser man till att så många som möjligt på så många platser som möjligt får se ditt prospekt för att hitta rätt köpare till din sajt.
Kom ihåg, det är ofta lika svårt för dina köpare att värdera din sida liksom det är för dig.
Om du har kommit så här långt kan jag bara önska dig lycka till med försäljningen.

Niklas Zintio
Om författaren. Ägare Rocket Digital och verksam inom SEO i över tio år.