Hur skriver man SEO texter?
Jag har faktiskt tjänat mycket mer än en miljon på att skriva SEO texter över åren. Vill du veta hur jag gjorde, nedan delar jag med mig av hur du kan bli rik på bra seo texter.
Vad är en bra SEO text?
Om du frågar mig, är det en kombination av sökord och förmågan att underhålla läsare på ens hemsida.
Är vi bara duktiga på att skriva seo texter. Det vill säga att stoppa in sökord i rubriker och i brödtexten är risken hög att vi tappar läsarna längs med vägen därför de tycker texten är tråkig.
Och andra sidan, lägger vi ingen vikt vid SEO i vårt innehåll kanske vi får nöja oss med plats 50 i sökresultatet.
När klickade du senast på sida 5 i Google? Just de, aldrig.
Innehållsförteckning
1. Skriv för din publik först
Utgångspunkten i den här texten är vad jag tror du vill veta i första hand.
(Berätta gärna nedan om jag lyckats)
Innan jag skriver om ett ämne, Googlar jag sökordet jag vill ranka på och ser vad andra skrivit.
De som ligger plats på 1-3 i Googles sökresultat tittar jag extra noggrant på.
Jag noterar hur de har:
- Hur de visuellt strukturerat texten på hemsidan.
- Vilka frågor svarar de på och i vilken ordning.
- Vilka rubriker har de använt i deras seo texter.
- Är de avancerat eller enkelt innehåll.
Tips på bra frågor att ställa sig själv innan man börjar skriva:
- Vilka frågor ställer alltid våra kunder?
- Vet du något om er bransch som de flesta inte känner till?
- Vilka skribenter är uppskattade i din bransch? Vad skriver de om?
SEO Konkurrensen i USA är mördande nästan oavsett sökord. Därför Googlar jag nästan alltid sökordet på Engelska innan jag börjar skriva.
2. Är texten visuell?
Jag slår vad om att du kan visualisera orden katt, hus, solnedgång och träd?
Hur är det med orden paradox, facilitet, individanpassat och holistisk?
Jag vet det här är svårt och gudarna ska veta att även undertecknad syndar.
Men, all branschlingo eller jargong vi använder i våra respektive branscher är oftast omöjlig för läsaren att visualisera.
Vi tycker text som vi inte kan visualisera är tråkig.
Tänk på ordet liv, därefter en linje och lägg till ordet död.
Liv <————————————————————————————————–> Död
Var skulle du placera ordet tråkig?
3. Är din text enkel?
Om du inte skulle säga det på en grillfest till någon som inte är specialist på ditt område överväg att inte skriva det på din hemsida.
Ni kanske säljer komplexa tjänster där köparen förstår branschlingo? Var specifik kring er produkt eller era tjänster.
Betänk att:
- En sjuttonåring som har läst och/eller lyssnat regelbundet på texter har ca 50 000 – 70 000 ord i sitt ordförråd.
- En sjuttonåring som inte läst och/eller lyssnat till texter har bara ca 15 000 – 17 000 ord i sitt ordförråd
4. Vad är intentionen?
Vad tror vi är sökarens intention när de Googlar ett ord? Vad är det de söker svar på? Vad som skulle vara relevant innehåll finns alltid i Google redan och de sökresultat som rankar högt.
Sökningar kan grovt delas in tre olika kategorier:
Informations sökning
Om Wikipedia, blogginlägg eller sidor med mycket textinformation rankar högt på Google kan vi vara säkra på att bra SEO texter kan ranka högt.
Transaktionell sökning
Om toppresultaten uteslutande är produkt eller kategorisidor är det svårt, för att inte säga omöjligt att ranka högt på rena informationssidor.
Om vi behöver en ny tröja, vill vi helst se bilder på tröjor.
Inte läsa om tröjor.
Navigations sökning
Kan vara en addressökning eller att någon skriver aftonbladet i Google istället för i deras webbläsare. Den här typen av sökningar är mycket svåra att ranka för och har typiskt sätt lågt kommersiellt värde.
5. Rubriker WOOOOOOW
En rubrik som sticker ut ifrån mängden både på Google och på din hemsida är 50% av arbetet. I den bästa av världar gifter man rubriker som lockar till klick med SEO för Google.
Inlägget ovan om att sälja hemsidor seglade upp på första platsen i Google på mindre än en månad och har genererat förfrågningar ifrån företag som vill ha hjälp att sälja deras hemsidor.
Om vi ska försöka bryta ner rubriken:
Sälja hemsidor = Sökordet
Vad ska man tänka på = Ingen vill begå misstag
Hur maxar man priset! = Alla vill tjäna mer pengar.
- Människor är typiskt sett mer rädda för att förlora 1 krona än att tjäna 10 kronor
- Addera en wow eller chockfaktor.
- Underrubriker gör det enklare att navigera texten.
6. Använd sökordsrika fraser
Om du vill ranka för sökordet bilförsäkring använd det i din titel och arbeta in det i både brödtexten och underrubriker.
Variera sökordet i seo texten:
- Försäkring bil
- Försäkring bil pris
- Bil försäkring priser
- Kolla försäkring bil
- Vad kostar försäkring bil
- Vilken försäkring måste finnas på en registrerad bil.
Hur många gånger har sidan som innehar första platsen i Google repeterat sökordet? Tryck ctrl + f och skriv in sökordet i rutan som kommer upp.
- Variera sökordet med synonymer
- Använda variationer av sökordet med olika ändelser
- Använd sökordet lika ofta eller mer än konkurrenterna
7. Strukturera dina SEO texter
Innehållet i ditt inlägg kan vara bra, men kan lätt gå förlorat i ett oorganiserat format. Att dela upp ditt innehåll i mindre stycken med rubriker gör det lätt att läsa och kommer göra dina läsare engagerade längre.
Människor föredrar korta paragrafer med lättläst text och tydlig rubricering.
En papperstidning har ett stort problem. Brist på utrymme, de måste använda liten text och måste skriva långa stycken för att all information ska få plats.
Eftersom du driver en hemsida och inte en papperstidning kan du istället skriva SEO texter på ett sätt människor vill läsa dem.
Din nye bäste kompis på tangentbordet heter ENTER.
Tryck på din nya kompis ofta!
För sökmotorerna är rubriker sättet de förstår vad som är frågor och svar.
Vilken information du tycker är viktigast.
Att använda rätt rubrikhierarkier (H1 för titlar, H2 för undertexter) är viktigt för att upprätthålla en välstrukturerad artikel.
- Strukturera din SEO text logiskt
- Använd tydliga rubriker
- Skriv korta stycken text
8. Lägg till bilder till din SEO text
Bra SEO text blir bättre med bilder! Dels bryter de upp monotont läsande liksom kan förmedla en känsla som kan vara svår att säga med text.
För att återkomma till inlägget om att sälja hemsidor tror jag den här bilden lockar till klick:
- Döp bilden till sökordet eller relaterad fras
- Skriv in en alt-text som beskriver bildens innehåll
- Om du har tid, skapa originalbilder
9. Få naturliga länkar
SEO texter som behandlar extremt nischade ämnen eller seo text med fokus på statistik kan över tid bli riktiga länkmagneter.
- Samla statistik ifrån er industri
- Skriv om extremt nischade ämnen som är relevanta för era kunder
- Kombinera text med grafik
10. Längd på texten
Det finns många studier som visar ett samband emellan första platser på Google och antalet ord i texten. Kort sagt, ju mer ord desto bättre SEO text.
Tipset är att kolla hur många ord den sida som ligger etta på sökordet du går efter i din seo text har skrivit. Jag brukar kopiera 1:ans text och klistra in den här raknaord.se. Man måste inte alltid skriva fler ord och fokus bör vara på relevans.
- Längre texter ger Google fler ledtrådar om vad din text handlar
- Långa texter ökar chansen att man rankar på flera sökord
- Besökaren kommer sannolikt spendera längre tid på din sida
11. Interna och externa länkar
Interna länkar, länkar som går till andra inlägg på din sida kommer över tid hjälpa seo texter att ranka högre i Google. Några av de bästa inläggen jag skrivit har många externa länkar där jag tipsar läsaren om verktyg eller hemsidor jag uppskattar.
- Länka både internt och externt till sidor du tror kan vara till nytta för läsaren
12. Övervaka din aktivitet
När jag skriver ett nytt inlägg lägger jag in nyckelordet jag vill ranka för i Wincher.
Dels vill jag försöka förstå vad som faktiskt fungerar, dels är det en belöning i sig att se en eller flera artiklar segla upp i Google över tid.
SEO är ett maraton. Se till att fira alla vinster på vägen!
Utöver att hålla koll på sökorden tittar jag på antalet sidvisningar och genomsnittlig tid i Google analytics.
Vill du lära dig mer om nyckelord, läs vad är sökord?
13. Tips på verktyg som kan hjälpa dig skriva bra seo texter
Verktyg för att hitta sökord. Wordstream – är en avskalad version av Googles sökordsplanerare som är gratis och enkel att använda. Skriv bara in ett valfritt sökord, välj en bransch och skriv in din plats
Buzzomo – Är ett verktyg som hjälper dig att ta reda på vilken typ av innehåll människor delar på sociala plattformar. Jag gillar det specifikt för att bli inspirerad till att hitta bra titlar till mina seo texter.
Answer the Public – Är ett kostnadsfritt verktyg som skapar en visualisering av de frågor som folk har ställt på Google kring sökordet du tänkt skriva en text om.
Hemmingwayapp – Den här appen hjälper dig att skriva texter som en genomsnittlig person finner lätta att läsa. Att texten är lättläst är lika viktigt som dina tekniska SEO kunskaper.
Slutord
Vill ni ha hjälp eller köpa bra seo texter kontakta oss så kan vi hjälpa er. Vi har skrivit 100-tals texter där sidan hamnat på första platsen i Google…