Sökmotoroptimering priser - Vad kostar seo?
Priset för sökmotoroptimering kan sträcka sig från några hundralappar till över 100,000 kronor per månad, beroende på omfattning och behov.
Konkurrensen i din bransch och de resultat du vill uppnå kommer påverka priset.
Att hyra en SEO konsult kostar emellan 750 – 1500 kronor per timme.
I det här inlägget reder vi ut
- Vad kostar SEO?
- Vad påverkar priset för sökmotoroptimering?
- Vad bör du betala för SEO?
- Hur ska du gå tillväga när du köper SEO?
Hur ska man köpa SEO?
SEO-firmor skriver gärna vagt och fokuserar på vad de kan göra, snarare än vad de faktiskt kommer att göra.Vill du undvika att bli lurad när du köper SEO? Gör följande:- Be SEO-firman att presentera en konkret plan med tydliga åtaganden när det gäller innehåll och länkar. Så att du vet vad du faktiskt får för pengarna!
- Ta referenser – Det är i många fall enklare att göra sig av med en anställd än en SEO byrå. Be om referenser innan du köper.
- Ta in offerter ifrån flera leverantörer och jämför.
Konkreta insatser man kan förvänta sig
Som SEO byrå har man oftast ett enorm kunskapsövertag gentemot kunden som vill ha ett visst resultat, men inte förstår vägen dit.Insatser en typisk byrå tar hand om:- Skapar en unik sökmotoroptimeringsstrategi för.
- Genomföra en sökordsanalys och hittar sökord som era kunder söker med.
- Optimering av titlar och underrubriker
- Skriver innehåll till din blogg.
- Skriva om era befintliga sidor.
- Adderar nya sidor text.
- On-page optimering av produkt- och tjänstesidor.
- Köra tekniska och icke-tekniska SEO-revisioner.
- Förbättra laddningshastigheten på din webbplats.
- Hantera er lokala SEO-närvaro.
- Skapa länkar till er hemsida.
- Förbättra er webbplats tekniska SEO.
- Månatliga eller kvartalsmöten
- Målmätning av besökare och sökord
Vad avgör priset på SEO?
I praktiken finns där många bolag som säljer SEO till de priser man tror klienten kan betala utan att ta hänsyn till huruvida man kommer infria kundens förväntningar på tjänsten.Kort sagt, man blåser kunden och låser in dem i ett långt avtal.Faktorerna som borde avgöra priset på er SEO:- Antalet sökord ni är intresserade av?
- Storleken på er sidan?
- Konkurrensen i branschen?
- Hur ser den existerande länkprofilen ut?
- Hur ser den nuvarande hemsidan ut i termer av innehåll & teknisk optimering?
- Vill ni synas nationellt eller lokalt?
Vad ska ni betala för SEO arbetet?
Om ni kan räkna ut vad ni tjänar netto på en snittkund eller snittorder har ni en bra början. En takläggare som tjänar 50 – 100,000:- per projekt har så klart mycket mer utrymme än en naprapat som tar 650:- i timmen.Du får fråga dig, hur många nya kunder ni behöver ta in för att motivera leverantörens pris.Slutord
Det är här är ett ämne som ofta finns i mina tankar. Ska man som SEO byrå erbjuda sina tjänster till en fast månadskostnad, per sökord eller per timme?
Det verkar finnas ett unikt svar för varje kund jag kommer i kontakt med.