Vad är nyckelord eller sökord?
Sökord eller nyckelord är de termer som människor skriver i Google när de söker efter information, produkter, tjänster och så vidare.
Inom SEO använder man dessa så kallade nyckelord på hemsidor för att förbättra sökmotorernas rankning av hemsidan för dessa termer.
Innehållsförteckning
Varför är SEO-sökord viktiga?
För mig handlar sökord om att tjäna pengar på internet igenom att få besökare till mina och kunders hemsidor.
Högre ranking i Google kommer till mer relevant trafik till din webbplats. Därav är steg 1 i alla SEO-kampanjer att hitta nyckelord som folk söker efter och som är relevanta för ditt företag.
Faktum är att SEO är omöjligt att göra utan känna till sina nyckelord.
När du har en lista med rätt sökord kan du börja arbeta med viktiga SEO-uppgifter som:
- Bestämma din hemsida hierarki
- Planera produkt- och kategorisidor
- Skriva innehåll för blogginlägg
- Optimera målsidor och försäljningssidor
Så här hittar du sökord gratis:
Använd Google suggest
Många kämpar med SEO eftersom de riktar in sig på sökord som är på tok för konkurrensutsatta.
Nya kunder liksom nybörjare inom SEO vill ofta ranka på nyckelord med extrem konkurrens. Sökord som försäkring, casino och sms-lån.
Är det möjligt att ranka högt på sådana sökord med SEO?
Absolut. Men…
Även om du gör allt rätt kan det ta år innan du börja ranka. Därför rekommenderar jag att man fokuserar på ”enklare” nyckelord åtminstone i början.
Ju fler ord i en sökning desto enklare brukar sökordet vara att ranka för.
Sökord baserade på frågor
Jag har använt verktyget answer the public under flera år som tar fram alla sökord som börjar med vad, när, hur och så vidare.
Dels är det fantastiskt när man behöver inspiration för att skriva ett inlägg.
Betalda sökordverktyg
SEMrush
Jag tycker SEMrush är att av de bästa verktyget på marknaden sett till pris som både hjälper dig att hitta rätt nyckelord för Google Ads och SEO.
Vilka sökord är bäst?
Det beror på vad ditt mål är. Nedan har du exempel på hur man skiljer ut sökord med hög köpintention:
Exempel 1:
Vilken cykel är bäst? Hur hög cykel ska man köpa? Hur många växlar cykeln ha? Är den här cykeln prisvärd? Kommer jag verkligen använda cykeln? Har jag råd med en cykel? Vilken färg? Hjälp?
Däremot när någon skriver in ”gul mountainbike 21 växlar” i Google är personen sannolikt nära ett köp eftersom de redan kommit förbi väldigt många frågor i sin köpresa.
Exempel 2:
Mitt mål är nästan alltid att sälja eller skapa en offert-situation varpå jag först väljer sökord med hög köpintention.
Vad är hög köpintention?
- Vad är länkar?
- Funkar länkar?
- Köpa länkar
- Köpa SEO länkar
Jag har skapat innehåll för alla sökord ovan. Däremot vill jag helst ligga 1:a på ”köpa seo länkar” eftersom den frågan ligger närmast ett köp.
Sökord med köpintention eller vad man ska kalla det finns i alla branscher. *Den här artikeln är ett exempel på vad man sannolikt inte ska skriva om man vill ha betalande kunder!
Var ska man skriva nyckelorden?
När man sökoptimerar en sajt eller ett inlägg finns det några självklara platser att få in nyckelord på. Google är när allt kommer omkring långt ifrån lika intiligent som en människa varpå alla ledtrådar som gör sökmotorns arbete enklare är bra.
- Sidan titel
- I sidans url
- H1
- H2
- I det första stycket i brödtexten
- Sidans metabeskrivning
- I den löpande texten några gånger
- Listor
- Länkar ifrån andra undersidor till din målsida
Hur ofta kan man repetera sökord?
Här går åsikterna isär och sannolikt finns det inget givet svar. Hur många gånger har man repeterat sökordet på den sidan som ligger högst i Google?
Tyck CTRL + F, skriv in sökordet och se hur många gånger de repeterat sökordet > lägg till 10%.
Somliga påstår Google inte alls tittar på sökord längre.
Jag har inte sett något som skulle indikera det är sant, men det kanske inte lika uppenbart längre för de otränade ögat.
Plugins till wordpress
Det finns en uppsjö av sökordsplugins man kan addera till till sin hemsida om man använder wordpress. Jag använder inte den typen av verktygen längre utan skriver nästan bara på känsla, men är du nybörjare kan jag rekommendera: Yoast.
Variera sökordet med synonymer
Den här texten innehåller orden, nyckelord, nyckelordet, sökord, sökorden och så vidare. Ja du fattar.
Baka in sökordet i frågor
Folk som inte kan SEO brukar besvara frågor utan att ställa frågan. I Google söker vi med frågor – Vilken är den bästa cykeln? Hur länge ska man koka ett ägg?
Det vill säga, skriv både frågan och svaret.
Innan du nu börjar optimera. Tänk på att informationen framför allt ska vara läsvärd för dina besökare och inte bara Googles algoritm.
Anlita en byrå för nyckordsanalys
Fattar du fortfarande ingenting? Eller låter ovan tråkigt? Då kanske du skulle anställa ett proffs som kan titta på 1000-tals sökord åt dig och planera din sida in i minsta detalj! Kontakta oss