SEO Byrå Stockholm

Konverteringsoptimering

Att öka webbplatsens konverteringsfrekvens handlar om att förstå dina besökare och kunder och ge dem vad de vill ha. På engelska CRO eller conversation rate optimization.

Innehållsförteckning

Varför är konverteringsoptimering viktigt?

Att höja konverteringsgraden låter dig sänka dina kundanskaffningskostnader igenom öka antalet konverteringar ifrån besökare till kunder. Ergo, höja dina intäkter ifrån de besökare och användare du redan har igenom att höja graden av konvertering.

Till exempel, om en landningssida vars syfte är att generera offertförfrågningar får 2000 besökare i månaden och 20 stycken vill bli kontaktade av er är konverteringsgraden 1%. Om istället 3% av besökarna blir en konvertering hur skulle det påverka din verksamhet?

Vad är konverteringsoptimering?

Är rätt och slätt metoden för att öka andelen besökare som utför en specifik handling på en din hemsida. Så som att köpa en produkt, klicka på ”lägg till i kundvagnen”, registrera sig för en tjänst, fylla i ett formulär eller klicka på en länk.

Ett holistisk synsätt på konvertering

Konvertingsoptimering är traditionellt sätt väldigt fokuserat på numeriska värden och statistik. De flesta sidorna på svenska om det här ämnet kommer lägga tyngdpunkten på sätta upp mätning, mäta, utvärdera, analysera och förändra.

Ett mer spännande sätt som i princip vem som helst kan göra är att försöka sätta sig in i hur ens besökare tänker för förbättra sidans konvertering.

  • Varför är de på din sida till att börja med?
  • Vad tror du får dem att lämna sidan?
  • Kan vi lägga några visuella element som får dem konvertera?

Det är t.ex. gratis att:

  • Att fråga vad era besökare tycker om er hemsida
  • Se hur folk använder din webbplats (tips nedan)
  • Fråga säljavdelningen hur de integrerar med webbplatsen
  • Prata med den som designat och byggt din webbplats
  • Prata med supportpersonalen

Om man arbetat med försäljning eller support på ett ställe över några år vet många ungefär vilka frågor, rädslor och frågetecken kunder kommer ha. Om man kan besvarar dessa på sin hemsida är risken stor att konverteringsgraden går upp.

Verktyg som kan förbättra din sidas konvertering

Hotjar

Är ett verktyg för beteendeanalys som hjälper dig att mäta, spåra användarnas beteende med hjälp av värmekartor och sessionsinspelningar som kan hjälpa dig att identifiera det som inte funkar – Buggar, en förvirrande design, trasiga länkar och element.

Fördelen sitter delvis i presentationen av datan på Hotjar som är väldig enkel för de flesta att ta till sig i förhållande till statistisktunga program såsom Google Analytics.

Crazy Egg

Spårar dina besökare och visualiserar deras beteende igenom värmekartor baserat på musrörelser. Crazy Egg kan användas för att testa olika variabler och ändringar på din webbplats, och för att observera hur användare beter sig på din webbplats.

Google Analytics

Google Analytics är världens mest populära webbanalysverktyget installerat på över 30 miljoner webbplatser.

GA hjälper dig att spåra trafikmönster, trafikkällor och målkonverteringsfrekvenser i realtid. Du kan också spåra vanliga mätvärden som sessioner och sessionslängd och identifiera var besökare lämnar eller vilka webbsidor som har höga avvisningsfrekvenser.

Input minst lika viktigt som konverteringoptimering

När vi får en ny Google-Ads kund behöver vi nästan alltid börja om ifrån med början med kundens konto eftersom många omedvetet köper enorma mängder klick som ligger långt ifrån ett köp.

Om man som Google rekommenderar bredmatchar sina annonser betalar man i praktiken ofta dem för att bli marknadsförd som Wikipedia.

Min poäng är att man inte bara kan titta på det sista steget i kundens resa utan att ta hänsyn till vilken trafik det är man köper eller tar in.

Vad är A/B testning?

A/B-testning innebär att köra två olika versioner av samma webbplats eller landingssida som en del av ett kontrollerat experiment och samla in data om vilka som presterar eller konverterar bäst.

Funkar bäst med sidor som har mycket trafik

Vad är en call to action (CTA)

En uppmaning till handling (CTA) som ber användare att utföra en handling som att registrera sig för ett nyhetsbrev, ladda ner en demo eller köpa en produkt.

En CTA kan visas som en klickbar knapp eller som hyperlänkad text och i ett popup-formulär eller direkt på sidan.

Vad är click through rate (CTR)

Klickfrekvens (CTR) är förhållandet mellan antalet klick på en specifik länk eller uppmaning delat med antalet visningar.

Här är en enkel formel för klickfrekvens:

Om 100 personer ser en annons och 5 personer klickar för att lära sig mer om produkten, har annonsen en CTR på 5 %.

Vad är en bra konverteringsgrad ehandel?

En normal konverteringsgrad för en e-handel ligger på 1-3%.

I övrigt är det svår sak att ger ett bra svar på eftersom vad som räknas som bra kommer skilja sig så mycket åt beroende på bransch och produkter.

Förmodligen går din butiks konverteringsgrad upp om du ger besökarna fria returer liksom fraktfritt oavsett total köpesumma. Frågan är om du tjänar pengar?

Säljer man mjukvara, utbildning och så vidare kommer konverteringsgraden skilja sig markant, beroende på pris, vilka besökare man har etc.

Beprövade metoder

Det finns metoder för konvertering som sägs att alltid fungera:

  • Använda en färg som särskiljer eller bryter mönstret på dina CTA knappar
  • Placera CTA:n tydligt och använd ett typsnitt, färg som bryter mönstret
  • Använda en tidsbegränsande faktor – ”det här erbjudandet är bara tillgängligt i 24 timmar”
  • Visa kundintyg
  • Använd så få fält på dina formulär som möjligt

Hur man bäst arbetar med konvertering kommer dock skilja sig emellan branscher och kundgrupper. Över tid tenderar universella sanningar för konvertering också att sluta fungera eftersom besökare vänjer sig vid mönstren.

Landningssidor

Förutsatt man erbjuder enskilda produkter eller tjänster är den enklaste metoden att förbättra sin konvertering dedikerade landningssidor.

En normal hemsida har typiskt sätt fler syften än att bara konvertera besökare till kunder varpå att särskilja sidorna vars syfte är att konvertera potentiella

Sammanfattning

Det första steget för nästan alla som arbetar med konverteringsoptimering är att definiera målen och bestämma hur man ska mäta dessa. Steget efter det är att börja experimentera och utvärdera resultaten.

Vilka är vi?

Vi är en digital webbyrå i Stockholm som hjälper företag bland annat i Åkersberga, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Jönköping, Kalmar, Luleå, Malmö, Nyköping, Örebro, Södertälje, Sollentuna, Upplands Väsby, Uppsala, Vallentuna, Västerås, Växjö, Täby att utveckla deras digitala närvaro. Är ni på jakt efter ny hemsida eller e-handel? Slå oss en signal eller skicka ett mail, vi älskar att prata om digitala strategier. 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.