Hitta kunder till Städfirma. Hur gör man?
Jag har hjälpt städföretag hitta 10,000 -tals nya kunder.
Jag förutsätter att du redan byggt en hemsida åt din städfirma, registrerat ett domännamn och bestämt företagsnamn? Om inte, har du ändå nytta av tipsen i det här inlägget.
Städbolag vi hjälper hitta fler kunder
Google – Din nya gud för att hitta kunder
De flesta kommer göra en av två saker när de går i tankar om att anlita en ny städfirma.
- Fråga vänner och bekanta om de är nöjda med sitt städbolag, samt Googla.
- Bara i Sverige görs det ungefär 50,000,000 sökningar på Google varje dag.
Google är en så integrerad del av vår vardag att vi knappast ens tänker på att vi använder sökmotorn hela tiden, till allt.
Vill man hitta nya kunder är Google just nu den bästa metoden.
Hur hamnar man först på Google?
Har du märkt att du nästan alltid väljer att klicka på ett resultat som ligger på förstasidan i Google?
Enkelt uttryckt kan man köpa annonser, även kallat Google-Ads respektive försöka ta en plats bland de organiska resultaten.
Tekniken att hamna högt upp i organiska resultat kallas sökmotorsoptimering eller SEO.
Att ligga högt på Google är den bästa placeringen man kan ha om man vill hitta nya kunder till sin städfirma.
Google-ads
Står det annons framför resultatet är det ett köpt sökord – Google Ads.
Google tjänar sina pengar igenom att företag köper annonsplatser som säljs på auktion.
I förhållande till organiska resultat är Ads 400-600% dyrare. Det betyder inte att Ads dåligt, men det är enkelt att kasta bort pengar om man inte vet vad man gör eftersom annonsplatserna säljs på auktion.
Jag har stött på företag som betalar 1000-tals kronor för att få en förfrågan ett fönsterputsjobb.
Att betala 1000:- för att få en fönsterputs i lägenhet på 20 kvm funkar så klart inte.
Ta hjälp eller lär dig Google-adwords innan du köper annonser.
Vad är skillnaden emellan Google ads och organiska resultat? Tro det eller ej, men drygt 70% kommer klicka på de organiska resultaten trots de ligger under annonserna.
Hur gör du själv?
Google lokalt företagscenter
Google lokalt företagscenter är enkelt sätt att börja hitta besökare till sin hemsida och som faktiskt är gratis att registrera. Igenom att skapa en profil i Google lokalt företagscenter kan ni snabbt börja synas i ert närområde och börja hitta kunder till er städfirma.
Man kan lägga i sin webbplats, beskriva sitt företag, addera ett telefonnummer, öppettider och få omdömen.
- Be dina befintliga kunder om recensioner.
- Svara på recensioner oavsett om de är negativa eller positiva.
- Uppdatera profilen med vilka tjänster ni erbjuder
Så här ser det ut:
Affärsnätverk
Om din städfirma i huvudsak söker nya kunder inom kontorsstädning är ett affärsnätverk en bra början.
Speciellt om där är företag i affärsnätverket inom service till kontor. Företag som säljer kopiatorer, frukt, växter och så vidare.
Jag startade delvis mitt företag med hjälp av ett affärstnätverk.
På mindre än 12 månader hade jag dragit in 600,000:- bara igenom kontakter via affärsnätverket.
Söker du i huvudsak nya uppdrag till hemstädning eller engångstjänster som fönsterputs är det förmodligen en dålig investering. Även om kostnaden för att gå med i affärsnätverket är liten brukar tidsåtagandet och engagemanget som krävs vara desto större.
Sociala medier
De flesta brukar posta i deras organiska flöde på Facebook i hopp om att någon ska se inläggen.
Den dåliga nyheten är att Facebook kraftigt begränsar vilka som kommer se dina inlägg därför de vill du ska betala för annonser.
Den goda nyheten är att det är lätt att få kampanjer på sociala medier att betala för sig om man har rätt erbjudande och tänker på tajming.
Storstädning och fönsterputs handlar mest om att synas på sociala medier när det är aktuellt. Man behöver inte göra det särskilt komplicerat utan en annons kan gå direkt på saken ”Dags för fönsterputs? Kontakta oss för skinande rena fönster”
Vill man få kunder till t.ex. hemstädning behöver man ett vasst erbjudande. Som t.ex. att prova på gratis en månad eller erbjuda en extratjänst som storstädning.
Direktutskick
Tror jag är underskattat.
Förhållandevis få företag jobbar med direktutskick nu för tiden varpå det inte alls är så dåligt som många tror.
Återigen.
Tajmning är väldigt viktigt och erbjudande om man vill locka köpare till återkommande tjänster. Om man både gör reklambladet och delar ut det själv är kostnaden väldigt liten.
SMS
Att SMS:a befintliga kunder när solen börjar titta fram på vårkanten och påminna dem om att det är dags för fönsterputs är nästan garanterat att ge jobb.
SMS-marknadsföring är en relativt billig metod jämfört med andra former av marknadsföring, vilket gör det till ett bra alternativ för företag.
Annonsera i lokaltidning
På mitt kontor är vi grannar med en lokaltidning. Deras starkaste säljargument är att 60,000 personer får deras tidning varje vecka.
Trots att jag skrivit på mina brevlåda att jag inte vill ha tidningen får jag den både hemma och på kontoret.
När läste du senast en annons i en tidning och tänkte aha, det där behöver jag! Det har säkert hänt någon gång, men det är nästan bara pensionärer som läser dagstidningar nu för tiden.
Servicefinder & offerta.se
Jag älskar inte den här typen av tjänster för att hitta nya kunder generellt. Dels därför att de potentiella kunderna brukar vara väldigt prismedvetna (snåla)
Sista gången jag använde en av de ovan, fick jag 14 förfrågningar ifrån olika företag.
Så räkna med mycket konkurrens.
Därmed inte sagt att det inte kan vara värt att testa ändå.
Att bygga ett starkt varumärke
En stark varumärkesidentitet sker inte över en natt och det kommer aldrig vara uppenbart hur de hjälper er att hitta nya kunder, men det gör de. Tro mig.
Är ditt varumärke:
Annorlunda: Det sticker ut bland konkurrenterna och fångar folks uppmärksamhet?
Minnesvärt: Gör det en visuell inverkan? (Tänk på Apple: logotypen som är så minnesvärd att den bara innehåller logotypen – inte deras namn)
Skalbart: Kan ni växa och utvecklas med varumärket?
Jag skulle ta hjälp av en grafiker för att ta fram en grafisk profil om ni inte redan gjort det. Det ni behöver är en.
- En logotyp
- En färgpalett
- En typografi
Som sedan alltid används av ert företag enhetligt i alla kanaler. Ifrån visitkort, hemsida till annonser på Facebook. Läs mer om varför ditt varumärke online är viktigt.
Göra ett jäkligt bra jobb!
Att verkligen anstränga sig att göra kunder nöjda kommer löna sig i längden om man vill nya kunder till sin städfirma. Oavsett vilken marknadsföringsform du tycker passar er bäst är ett rykte den absolut viktigaste tillgången för att hitta potentiella kunder.
Gör ni ett dåligt jobb med nya kunder kommer det sprida sig som en löpeld både online igenom omdömen och rekommendationerna kommer utebli.
Man kan inte göra alla kunder nöjda, men man kan försöka.
En dålig recension på Google kan leda till 100 tappade affärer.
Det värsta är att ni aldrig kommer få veta varför ingen kontaktar er.
Slutord – Hitta kunder till städfirma
Har man en marknadsföringsbudget kan det vara relativt enkelt att börja hitta nya uppdrag beroende på vart i landet ens företag ligger.
Konkurrensen på Google utanför Stockholm, Göteborg och Malmö är överkomlig för de flesta oaktat budget. Vill du läsa fler tips, har jag skrivit ett annat inlägg hitta nya kunder b2b som handlar mer specifikt om att skapa nya relationer inom b2b.
Behöver ni hjälper med digital marknadsföring med syfte att hitta nya kunder till er städfirma, kontakta oss för ett förutsättningslöst möte.
- Niklas Zintio
- Artikel uppdaterad 2024-05-24 Original publicering