Marknadsföra hemsida – Fallgropar och möjligheter
Effektiva sätt att marknadsföra sin hemsida 2022. Nu när du har fått igång din webbplats kommer nästa fråga utan tvekan vara hur du skall marknadsföra hemsidan?
Det finns olika sätt att marknadsföra hemsidan på, men också många potentiella nedsidor med digital marknadsföring. Att engagera någon för att ”göra SEO” eller att snabbt betala för Google annonser ger i de flesta fallen väldigt lite tillbaks och kan i många fall leda till mer kostnader än intäkter.
Det vill säga du kommer bara förlora pengar.
Vare sig att du tänkt betala någon att hjälpa dig med digital marknadsföring av hemsidan eller göra det själv kan det vara en god idé att läsa på först.
Här kommer mina tips på olika sätt hur du marknadsför din hemsida online, samt vilka risker som följer med digital marknadsföring.
Sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering eller SEO, är utan tvekan den bästa metoden du kan göra för att marknadsföra din hemsida. Med mer än 2 miljarder webbplatser på internet kan din hemsida lätt försvinna i ett hav av konkurrens om den inte är sökmotorsvänlig.
När du tittar på din webbplats sökmotoroptimering finns det två huvudsakliga saker att vara medveten om: SEO on-page och off-page.
On-page SEO är i huvudsak det du kan se på din webbplats med dina ögon. Detta täcker saker som ditt innehåll, bilder, videor, metabeskrivningar, responsiv design och till och med hur din webbplats är uppbyggd.
Off-page SEO, syftar till vad som händer bakom kulisserna. Detta täcker aspekter av din webbplats som vem som länkar till den, hur auktoritativ den är och engagemanget den får från läsarna.
Sökmotoroptimering är ett av de mest kostnadseffektiva sätten att marknadsföra din hemsida. Även om du kommer att behöva göra justeringar då och då, genererar denna metod till stor del trafik utan mycket input när allt väl har optimerats.
En bra text kan i praktiken ta några timmar att skriva och generera miljoner i intäkter om den hamnar högst på Google.
Men du bör också veta att det kan ta månader att se resultat från denna metod, så förvänta dig inte en snabb lösning.
Uppsida med SEO:
- Ingenting slår SEO i termer av potentiell return of investment.
- Hållbart. En investering i SEO fortsätta leverera nya kunder och köpare i åratal.
- Enbart i Sverige Googlar vi 50 miljoner gånger om dagen. De flesta klickar på organiska resultat. Vill man sälja finns det inget som slår att ligga 1:a på Google.
Nedsida med SEO:
- Svårt att köpa in. Många bolag levererar dessvärre lite i förhållande till vad de tar betalt.
- Konkurrensen avgör hur mycket resurser man måste lägga ned.
- Tar lång tid att lära sig och kräver färdigheter som kan vara svåra att förvärva.
Innehållsmarknadsföring
Innehållsmarknadsföring är ett bra sätt att marknadsföra din hemsida eftersom det både förbättrar din sökmotoroptimering och förhoppningsvis genererar innehåll som din tilltänkta publik kommer att ha nytta av och uppskattar.
En vanlig missuppfattning är att innehållsmarknadsföring exklusivt handlar om text, men det är inte nödvändigtvis sant. Även om bloggar är den beprövade innehållsmarknadsföringsvägen, kan du skapa videos, en podcast eller starta ett nyhetsbrev om något som har med ditt företag att göra.
Med innehållsmarknadsföring är det viktigaste att komma ihåg att innehållet du skapar måste vara användbart, intressant eller underhållande för din publik. Det bästa sättet att se till att du svarar på frågor som folk har är att göra sökordsanalys innan du börjar.
Uppsida med Innehållsmarknadsföring:
- Är relativt billigt förutsatt du gör det själv.
- Man bygger tillit och ett robust fundament att kommunicera ifrån i framtiden
- Har man tur skapar man en text eller innehåll som blir viralt
Nedsida med Innehållsmarknadsföring:
- Att distribuera innehållet kan ta lika lång tid som att producera det.
- Det tar lång tid att bygga varumärkeskännedom och tillit hos publiken.
- Det tar oftast lång tid innan man ser resultat.
Sociala medier
Sociala medier är den mest kända ”gratismetoden” för att marknadsföra nya hemsidor. Om man har en tjänst eller produkt som engagerar människor kan sociala medier fungera väldigt bra.
Sociala medier är dessvärre sällan gratis för företag som vill sälja produkter eller tjänster. Spridningen på dina organiska inlägg på Facebook & Instagram kommer vara kraftigt begränsade eftersom plattformarna vill att du skall betala för synlighet.
En snabb sammanfattning av de plattformar du behöver tänka på, samt vilken typ av företag de är bra för:
Facebook: En bra allrounder för både B2B- och B2C-företag, oavsett målgrupp. Facebook har den största användarbasen.
Twitter: Bra för B2C-företag som kan marknadsföra sig själva med korta meddelanden. Bäst för att dela länkar, skapa konversationer och engagera sin publik.
Instagram: Bra för både B2B och B2C. Den bästa plattformen att använda om ditt arbete är visuellt.
LinkedIn: Bra för B2B i teorin, men inte alltid mest prisvärd om man jämför med Facebook eller Instagram.
Tiktok: Bäst för B2C. Den bästa plattformen att använda om du vill nå en yngre målgrupp.
Om du har en marknadsföringsbudget för att marknadsföra din hemsida är Facebook Ads väldigt bra för att marknadsföra din hemsida via sociala medier. Genom Facebook Ads har du ett brett utbud av inriktningsalternativ tillgängliga, vilket gör det enkelt att begränsa din målgrupp.
Uppsida med sociala medier:
- Det är enkelt att nå rätt målgrupp
- Det är tro det eller ej förhållandevis billigt att köpa annonsering
- 83% av svenskarna använder sociala medier nästan varje dag
Nedsida med sociala medier:
- Det är svårt att synas gratis som företag
- Man kan behöva hantera negativ feedback
- Funkar inte lika bra för alla typer av tjänster och företag.
E-post marknadsföring hemsida
Starta ett nyhetsbrev och börja bygg en e-post lista direkt.
Anledningen till att att satsa på e-post marknadsföring är att det låter dig bygga upp en publik och kommunicera med dem direkt. Inte minst så ofta du vill. Därtill är det i princip gratis.
En bra e-postlista kan rentav bli ditt företags viktigaste tillgång.
Det är naturligtvis inte så lätt att bygga en e-postlista. Men om e-post marknadsföring görs parallellt med innehållsmarknadsföring av hög kvalitet är allt du behöver göra att sätta upp ett registreringsformulär bredvid ditt innehåll.
Du kan räkna med att ett:
- Typiskt nyhetsbrev kommer ha 20% öppningsgrad
- 1-2% kommer konvertera ifrån läsare till köpare eller kund
Det du behöver fundera över är vilken typ av nyhetsbrev kommer din publik att vilja läsa?
Fördelar med e-postmarknadsföring:
- Kostnadseffektivt. Du behöver inte betala för att använda någon annans plattform.
- Det är enkelt att mäta, utvärdera och förbättra din strategi
- Driver man en e-handel kan man generera nya affärer på minuter
Nackdelar med e-postmarknadsföring
- Tar tid att bygga upp en e-postlista
- Skickar du för mycket kan du klassas som en spammare
- Folk kommer sluta prenumera varpå du måste fortsätta fylla på
Google Ads
Om du kommer igång med sökmotoroptimering och marknadsföring på sociala medier kommer du att inse en sak. Att det tar tid innan marknadsföröingen börjar att leverera, det tar lika lång tid att få följare på sociala medier.
Om du vill ha resultat snabbare är Google-ads ett utmärkt alternativ. Med betald annonsering kan du snabbt få riktad trafik, börja sälja och göra konverteringar.
Det finns olika annonsplattformar du kan använda men jag rekommenderar Google Ads eller Facebook till företag som precis börjat att marknadsföra sin hemsida.
Google Ads – Rikta in dig på personer baserat på de söktermer de använder på Google eller genom att visa dina annonser på andra Google-tjänster som YouTube, Gmail och webbplatser som deltar i Google AdSense.
Google-ads är mycket effektivt men du bör vara försiktig så att du inte slösar pengar på annonser utan avkastning. Mitt tips är att börja med en låg budget och mäta effektiviteten på dina kampanjer, lägga till mer pengar om du ser en positiv return on investment. Har du tänkt göra ads själv, se till att läsa på eftersom Googles råd kan vara väldigt dyra för dig.
Fördelar med Google Ads:
- Du får resultat direkt. Ja, du kan få resultat inom ett par timmar.
- Det är relativt enkelt att mäta resultaten.
- Du kan styra hur mycket pengar ni lägger på ads och får därmed bra kontroll.
Nackdelar med Google Ads:
- Folk litar i mycket högre grad på organiska resultat
- Bra sökord är nästan alltid dyra
- Googles-Ads verktyget är enkelt att använda för nybörjare, men det är lite av en hägring. Om man låter Google sätta upp kontot är risken stor man spenderar mer pengar än man tjänar på annonserna.
Google företagsprofil
Att skapa en Google Business Profile (tidigare känd som Google My Business) är ett enkelt och viktigt sätt att locka trafik till din hemsida och i slutändan nya kunder.
Google företagsprofil är gratis företagsinformation som visas i Google. Du kan lägga upp detaljer och foton av ditt företag, inklusive din plats, tjänster och produkter.
Att skapa en kostnadsfri profil är ett utmärkt sätt att öka din synlighet.
Att skapa förtroende genom recensioner
Google företagsprofil fungerar ungefär som Hitta eller Eniro med den skillnaden att Google kommer lägga din profil högst upp i resultaten med en länk
Dina kunder komma kunna lämna omdöme om ert företag. Recensionerna fungerar som sociala bevis och är ett sätt att bygga upp förtroende och trovärdighet för hemsidan och ditt företag.
En Google-företagsprofil hjälper människor att hitta din hemsida när de letar efter produkter och tjänster i deras närområde. Dina uppgifter i Google My Business visar människor var och hur de kan besöka ditt och andra företag.
En Google företagsprofil förbättrar också hur din hemsida rankar lokalt.
Att era kunder kan lämna stjärnbetyg och skriva recensioner gör det enklare för nya kunder att lita på er som företag.
Det kan vara skrämmande att tänka på att recensioner kommer in på en sådan offentlig plattform, särskilt eftersom du inte kan välja vilka Google My Business-recensioner du vill dela.
Uppsida med med Google företagsprofil:
- Det tar mindre än 15 min att sätta upp
- Google prioriterar företagsprofiler på många sökningar
- Det är gratis marknadsföring av sin hemsida
Nackdelar med Google företagsprofil:
- Du kan få negativa recensioner
- Det är viktigt att man är aktiv och bemöter fram för allt negativa recensioner
- Fungerar i stort sett bara för tjänster som säljs lokalt
Vad de flesta gör fel?
Mina potentiella kunder letar inte efter de senaste nyheterna kring marknadsföring eller minutiösa detaljer kring sökmotoroptimering. Jag är en specialist och älskar detaljer medans min typiske kund är intresserad av resultaten.
Mina potentiella kunder googlar deras problem eller vad de tror är lösningen, inte vad våra tekniker kallas eller hur man applicerar dem. Man Googlar SEO byrå Stockholm? Ny företagshemsida? Köpa länkar?
Slutord – Marknadsföra hemsida
Det första du borde göra egentligen är att sätta dig ner och ställa dig frågan. Vart finns mina kunder? Hur gör de för att hitta mina tjänster? När köper man våra tjänster? Där dina kunder finnas borde ni synas.
Om du undrar varför jag inte skrev det i början av den här texten beror det på sökmotoroptimering. De flesta som letar tips hur man kan marknadsföra sin hemsida, vill ha snabba svar. Punktlistor och enkla lösningar.
För vissa bolag kommer detta vara en mix olika sätt och flera digitala kanaler kommer vara intressanta.
Om man säljer tjänster eller produkter människor bara köper om de måste. Tänk: tandläkare, rörmokare, takläggare och markdränering är organiska placeringar på Google och Ads dina viktigaste kanaler för digital marknadsföring.
Säljer du barnkläder via en e-handel? Google-ads, Tik-Tok, Sökmotoroptimering, Facebook och Instagram.
Är du ledarskapskonsult borde du kanske starta en blogg som du sprider på sociala medier. En Google företagsprofil kommer sannolikt inte göra så stor skillnad.
Om man arbetar med SEO som jag, skriver man inlägg om ”marknadsföra hemsida” därför SEO delvis är svaret på frågan.