SEO Byrån

Sökmotoroptimering – 17 saker att tänka på innan du köper SEO

1. Desto bättre säljare ju sämre produkt

Den här regeln kan nästan appliceras universellt eftersom det närmast är en lag som funkar i likhet med gravitation. Dåliga SEO leverantörer behöver väldigt bra säljare medans duktiga leverantörer kan leva rekommendationer. 

Min personliga topp 5 lista över bäst SEO:are i Sverige delar alla en extrem nördighet både sett till yttre och inre attribut.

Pratar du med någon som bär Super Mario t-shirtar eller en säljare i kostym med en klocka för 200,000kr? Jag vet i alla fall vem jag anlitat.

2. Outsourcade SEO konsulter

Vi får ett erbjudande en gång om dagen att outsourca hemsidesproduktion och SEO till Indien, Pakistan eller valfritt land i Östeuropa. Sannolikt kan de fixa en väldigt basal variant av SEO, men de kommer missa den stora bilden och de små detaljerna som är avgörande för din framgång på serpen. 

3. Hur många säljare kontra tekniker

Ett av Sveriges största SEO bolag sett till omsättning och kunder har 1 SEO-konsult per 20 säljare. Kolla hemsidan innan du köper.

4. Paket SEO

De flesta kunder vill ha en prisnivå anpassad efter deras plånbok och nå samma resultat som konkurrenter som lägger 100X mer på sökmotorsoptimering. Låter det realistiskt? Konkurrenssituationen avgör kostnaden för vad SEO dominans kommer kosta, inte vad du har råd med.

5. Den stora SEO matadoren

Förväxla inte bra på PR med bäst på SEO… De bästa SEO:arna i branschen är för de flesta helt okända.

6. Jack of all trades vs specialisation

Det är sällan som byråer vilka börjat med att bygga hemsidor även är bra på SEO. Arketypen för en bra optimerare är en ingenjör enligt min erfarenhet. Hemsidesbyggare brukar vara kreatörer och konstnärer som har väldigt svårt för regler och systematik vilket är essensens i SEO.

Att installera ett seo-plugin till hemsidan är inte samma sak som att optimera en sajt.

7. SEO är inte magiskt

Åsikterna går ofta isär när SEO:are sinsemellan diskuterar hur Google fungerar, vad som funkar kontra vad som inte funkar. Däremot om resan ifrån botten till toppen beskrivs som en LSD tripp i spökhuset på gröna lund, så skulle man säga Spring, och titta inte tillbaka!

8. Klickar det med din SEO konsult?

Vi frågar oss alltid om vi tror en kund kommer passa oss. Gillar vi den här personen som vi ska spendera ett par år framöver med? Blir vi glada när han får miljoner i nya intäkter? Kommer han vara engagerad och vill han verkligen göra resan med oss? Om inte så tackar vi faktiskt nej. 

9. Snabba resultat eller långsiktig dominans

Det går faktiskt att uppnå väldigt bra resultat snabbt inom vissa nischer. Och med snabbt menar jag 3-6 månader. Vill man dominera sin bransch, räkna med 12-24 månader och om möjligt längre beroende på vilka sökord man går efter. Jag överdriver nästan alltid tiden jag tror det kommer ta istället för att lova snabba resultat och överraskar positivt istället för negativt.

I regel kan du kassera de som lovar snabba resultat direkt.

10. Du vet redan vad som behöver göras?

Det finns två enkla typer av kunder att jobba med. De som kan väldigt mycket, respektive de som inser att de inte kan någonting. I regel ödslar vi ingen tid på kunder som kan väldigt lite, men säger sig veta ungefär eller exakt vad man kommer behöva göra för att de skall uppnå resultat.

Om du redan vet vad som behöver göras, varför inte göra det själv?

11. Placeringar eller leads?

Vill du ha leads eller första platser? Jag funderar alltid ut en kortsiktig strategi för att skaffa mina kunder leads, respektive en långsiktig för att skaffa ännu fler. Första platser är kul och jag vill givetvis ha så många av dem som möjligt, men min strategi utgår alltid ifrån att skaffa kunden så många kvalitativa leads som möjligt. 

12. Sökord som inte är sökord.

Om du kommer på dina sökord själv utan att dubbelkolla intention och sökvolym är risken stor att du blir lurad. En bra optimerare kommer visa dig massvis med sökord och berättar om konkurrens, kommersiell gångbarhet och vad ni behöver göra för att ranka. Köp en sökordsanalys innan du köper åtgärder. 

13. Ingen kan garantera en första plats

Vi bestämmer inte reglerna på Google därav kan man verkligen inte garantera några specifika placeringar. Google premierar ens strategi ibland, andra gånger så åker man på stryk oaktat hur hederligt man jobbar.

14. Kass hemsida -> kassa SEO resultat

Om din hemsida är motsvarigheten till en Trabant så hjälper möjligtvis bra SEO på marginalen, men kommer inte hävda dig i konkurrens med en hemsida som är motsvarigheten till en ferrari. Otroligt va?

15. SEO är ingen exakt vetenskap

Det finns ingen officiell Google manual där de avgörande punkterna står eller trick som avgör skillnaden emellan topp 10 eller topp 3. Vi testar hela tiden nya strategier och försöker göra lite bättre varje gång vi startar ett nytt projekt.

16. Litet eller stort bolag?

Min erfarenhet säger mig att stora bolag sällan är väldigt bra på optimering i längden. Vill man tillhöra eliten så måste man kunna röra sig snabbt och skapa nya processer kontinuerligt. Stora bolag förvandlas ofta till gigantiska byråkratier och blir trögare för varje nyanställning.

17. Kolla allabolag.se

Det finns 2-3 SEO bolag i Sverige som omsätter emellan 20-50 miljoner med 35-50% i vinstmarginal. Deras säljavdelningar är riktigt vassa, inte deras tekniker. Gör din due diligence.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *