
Niklas Zintio
Ägare Rocket Digital och verksam inom SEO i över tio år.
- april 25, 2022
- 10:04 f m
- Inga kommentarer
Vad är lokal sökmotoroptimering?
Lokal sökmotoroptimering handlar om att vara relevant och ha höga placeringar i resultaten för sökord på en avgränsad geografisk yta.
Google vill visa relevanta resultat varav man igenom att spåra ip-adresser och gps information med stor säkerhet kan avgöra var en person befinner sig.
Poängen med lokal SEO är att optimera lokala resultat för tjänster och produkter som man typiskt sätt köper ifrån sitt närområde.
Varför lokal SEO?
100,000-tals potentiella kunder söker lokalt varje dag för att hitta de bästa företagen i deras närområde.
Notera människor gör sällan sökningarna medvetet utan utan därför att Google ger dem lokala sökresultat. Ponera du sökte med ordet ”tandläkare” i Östersund och fick upp en tandläkare i Halmstad. Skulle du vara nöjd med resultatet? Därav att Google visar lokala företag även om man inte specificerar man vill ha ett lokalt företag.
Lokalt sök är delvis gissningar ifrån Googles sida där det antar en tjänst eller produkt är något man köper lokalt och ger dig ett resultat baserat på vad de tror. Ergo, du kommer inte behöva skriva ”tandläkare i Östersund” utan det räcker med tandläkare eftersom Google antar du kommer vilja köpa tjänsten ifrån ditt närområde.
Det här är viktigt att förstå när man bygger sin SEO strategi och tittar på sökordsdata.
För vilka företag passar lokal SEO?
Har du verksamheten utspridd på flera orter är lokal sökmotoroptimering en självklarhet. För att ligga bra till i sökresultaten behöver du se till att inte bara ha hög ranking för sökorden som gäller dina produkter och tjänster, du behöver också lägga lite extra SEO-arbete på att knyta dina söktermer till de orter där du är verksam.
Lokal SEO är typiskt sätt viktigt för
- Lokala tjänster (t.ex. rörmokare, tandläkare, blomsterbud m.m)
- Företag som erbjuder tjänster på flera orter
- Företag som erbjuder tjänster nationellt
Lokal sökmotoroptimering är också ett sätt att pröva förutsättningarna på en ny geografisk marknad. Genom att synas i sökresultaten för en viss ort, där du normalt inte finns, har du möjlighet att locka kunder som aldrig skulle hört av sig annars.
Lokalt sök är delvis gissningar ifrån Googles sida där det antar en tjänst eller produkt är något man köper lokalt och ger dig ett resultat baserat på vad de tror. Vad som ingår i den här kategorin är hela tiden under utvärdering.
Google my Business
Är en relativt enkel sak att sköta själv och kan hjälpa er att generera fler affärer med en liten insats i förhållande till resultaten.
Google tenderar att premiera företag som använder deras tjänster och produkter med högre ranking. Och det finns definitivt en korrelation emellan placeringar på Google för lokala sökord och företagsprofiler med recensioner. Vårt konto dyker upp till höger om Googles organiska index så här om man Googlar efter Rocket Digital:

Google Maps
På flera sökord kommer Google Maps ranka över de organiska resultaten. Och utan att reflektera över det kommer många som använder Google klicka på det översta resultatet under kartan. Den som rankar överst för t.ex. ”tandläkare Stockholm” eller ”tandläkare nära mig” får nästan alla besöken om de ligger högst upp i kartfunktionen på de sökorden.

Det ni behöver göra är att:
- Att registrera er som ägare för företaget hos Google
- Lägga in era öppettider
- Lägga in er adress
- Lägga in ert telefonnummer
- Börja be om recensioner från era kunder
- Skriva en beskrivning av ert företag
Hur skiljer sig lokala sökningar i övrigt?
Vad gäller optimeringen inte särskilt, utan samma tekniker man använder för allmänna sökord gäller för lokala företag som vill nå potentiella kunder närområdet. med hjälp av SEO.
Här följer ett par tips:
Förbättra din interna länkstruktur
Även om externa länkar som pekar till din webbplats är viktigaste (vilket du kan läsa mer om här köpa länkar, vår guide), kommer justering av din interna länkstruktur också att öka din SEO-ranking.
Varför är intern länkning viktig? Den gör följande:
- Gör det enklare för besökaren att navigera din sida
- Göra det enklare för Google att upptäcka din sida
- Google gör antaganden utifrån din hierarki. Sidor som saknar länkar kommer man anta du tycker är mindre viktiga eftersom du inte visar upp dem.
Vad gäller lokal SEO med låg konkurrens kommer man ofta väldigt långt i mindre konkurrensutsatta branscher.
Optimera strukturen och innehållet
När du skriver nytt innehåll är det bäst om du anpassar innehållet för Google igenom att använda nyckelord i webbadressen, sidans titel, rubriken, metabeskrivningen och i texten.
Om människor söker efter Webbyrå Stockholm är det en fördel om man använder sökfrasen i sidans titel, rubrik, i texten och url:en. Titta på sidan, du kommer förstå!
Utforska nya marknader
Att etablera sig på en ny plats kan vara ett stort steg. Med lokal sökmotoroptimering kan du prova nya marknader utan att faktiskt finnas där. Du måste förstås åka dit och göra jobbet, men du måste inte börja med att etablera dig.
Kunder till er fysiska butik
Att folk har smarttelefoner med sig överallt har skapat helt nya shoppingmönster och beteenden som helt förändrar spelplanen för dig som driver butik.
Detta kan du förstås utnyttja till din fördel. Genom lokal sökmotoroptimering kan du se till att det är dina erbjudanden som dyker upp kunder letar efter dina produkter och tjänster.
Läs mer

Bright Rocket Digital AB lanserar trygghetsindex.se
Ökad försäljning och ranking med Google Omdömen Bright Rocket Digital AB är stolta över att presentera sin senaste tjänst och varumärke trygghetsindex.se. Genom

Landningsida: 26 punkters checklista | Så skapar du säljande landingssidor
Dina nyckeltal är kanon på Facebook och Google-Ads, men besökarna konverterar inte? Du ändrar och ändrar annonserna men inget händer? Jag har många gånger

Vilken temperatur har din trafik?
Jag gillar inte att strosa runt på köpcenter. Mitt motto är köpa så snabbt som möjligt, och lämna direkt. Min fru däremot är
Vilka är vi?
Vi har SEO byrå kunder i hela Sverige. Bland annat i Åkersberga, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Jönköping, Kalmar, Luleå, Malmö, Nyköping, Örebro, Södertälje, Sollentuna, Upplands Väsby, Uppsala, Vallentuna, Västerås, Växjö, Täby och hjälper flera bolag med sökmotoroptimering och Google-Adwords internationellt.
Vi bygger hemsidor, sätter upp kampanjer i sociala medier och hjälper kunder med deras övergripande digitala strategi.