SEO Byrån

Vad är nofollow-länkar

Niklas Zintio

Niklas Zintio

Ägare Rocket Digital och verksam inom SEO i över tio år.

Vad är no follow länkar?

Länkar är onekligen en viktig del av sökordsoptimering. Med länkar kan Google upptäcka sidor och delvis avgöra vilka sidor vi tycker är viktiga. Ibland vill man inte att Google ska följa en länk eller så kanske man vill berätta att den är sponsrad. Hur kommer det sig? Och hur använder man det här på sin sida?

Länkar och Sökordsoptimering

När man länkar ifrån en sida till en annan sida kan man säga Google räknar det som en röst på sidan du länkat till. Sidor som har många länkar ifrån sajter med någon form av auktoritet eller relevans, kommer sannolikt rankas högre i resultaten än andra.

Ibland vill man länka utan att ge en röst till en sida, andra gånger vill man hindra besökare ifrån att fuska till sig länkar igenom att lämna kommentarer på din sajt. Det gör vi igenom att använda nofollow attributet som berättar för Google att de inte ska följa eller ge länken något värde.

Rel nofollow förklarat

Orsaken till att nofollow existerar beror på att SEO:are satte i system att automatiskt generera spamkommentarer på b.la. bloggar och på så sätt skapa hundratals länkar. Samma tekniker användes på sidor som tillåter användargenererat innehåll liksom köpta länkar.

För att stävja mängden fusk introducerade Google 2005 nofollow länkar som ett sätt att flagga för sökmotorn att den inte skulle följa länkarna eller ge dem ett röstvärde.

Idag använder i princip alla sociala medieplatformar nofollow atttribut på  utgående länkar liksom kommentarer flaggs som nofollow.

Hur ser en nofollow länk ut i HTML?

Orsaken till att nofollow existerar beror på att SEO:are satte i system att automatiskt generera spamkommentarer på b.la. bloggar och på så sätt skapa hundratals länkar. Samma tekniker användes på sidor som tillåter användargenererat innehåll liksom köpta länkar.

För att stävja mängden fusk introducerade Google 2005 nofollow länkar som ett sätt att flagga för sökmotorn att den inte skulle följa länkarna eller ge dem ett röstvärde.

Idag använder i princip alla sociala medieplatformar nofollow atttribut på alla utgående länkar liksom kommentarer flaggs som nofollow.

Hur ser en nofollow länk ut i HTML?

Det här är en normal HTML länk utan något attribut

<a href=”https://www.exempel.se”>exempel länk</a>

Vill vi be Google att inte följa länken se den ut så här:

<a href=”https://www.exempel.se” rel=”nofollow”>exempel länk</a>

Enkelt va? Tyvärr är det inte så enkelt. Google ger fortfarande värde till nofollow länkar, om än mindre än en dofollow länk. Evolving ”nofollow” – new ways to identify the nature of links (google.com)

Så här skriver Google:

When nofollow was introduced, Google would not count any link marked this way as a signal to use within our search algorithms. This has now changed. All the link attributes—sponsored, ugc, and nofollow—are treated as hints about which links to consider or exclude within Search. We’ll use these hints—along with other signals—as a way to better understand how to appropriately analyze and use links within our systems.

I September 2019 så släppte Google 2 stycken länktyper till.  Sponsored & ugc

Sponsrade länkar förklarat

Sponsored attributet bör användas för att identifiera länkar som specifikt är resultatet av betald placering. t.ex. sponsrade placeringar, betalda länkar och liknande.

Ugc länkar förklarat

UGC-attributet bör användas för att identifiera länkar som skapas av användare (t.ex. författarlänkar i kommentarsformulär), som därför inte nödvändigtvis är betrodda eller godkända av sidans författare.

I båda fallen fungerar dessa på samma sätt som det ursprungliga nofollow-attributet. Vi vet inte exakt hur Google använder dessa internt, men de har antytt att det hjälper dem att förstå mer om länken. Det kan förbättra hur de räknar ”röster” och utvärderar sidor, men 1-2 länkar har sannolikt en högst marginell effekt.

Vill du lära dig mer om hur länkar fungerar? Läs min köpa länkar guide

Vilka är vi?

Vi har kunder i hela Sverige. Bland annat i Åkersberga, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Jönköping, Kalmar, Luleå, Malmö, Nyköping, Örebro, Södertälje, Sollentuna, Upplands Väsby, Uppsala, Vallentuna, Västerås, Växjö och hjälper flera bolag med sökmotoroptimering och Google-Adwords internationellt. 

Vi bygger hemsidor, sätter upp kampanjer i sociala medier och hjälper kunder med deras övergripande digitala strategi. 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *