Vad är no follow länkar?

Ibland vill man inte att Google ska följa en länk. 

Då kan man använda en kallad no-follow länk. 

Länkar och Sökordsoptimering

En länk ifrån en sida till en annan, fungerade i ett tidigt skede som röster i ett val. 

Google räknade vem som har flest länkar (länkar) och korade sedan en vinnare som fick ligga högst på Google. .

Ibland vill man dock länka utan att ge en röst till någon annan sida. 

Därav av no-follow som berättar för Google att de inte ska följa eller ge länken något värde.

Rel nofollow förklarat

Orsaken till att nofollow existerar beror dels på att SEO:are satte i system att automatiskt generera spamkommentarer på bland annat bloggar och på så sätt skapa hundratals länkar till själva. 

Samma teknik används på sidor som tillåter användargenererat innehåll.

För att stävja mängden fusk introducerade Google 2005 nofollow länkar som ett sätt att flagga för sökmotorn att den inte skulle följa länkarna eller ge dem ett röstvärde.

Idag använder i princip alla sociala medieplatformar nofollow atttribut på utgående länkar liksom kommentarer flaggs som nofollow.

Hur ser en nofollow länk ut i HTML?.

Det här är en normal HTML länk utan något attribut

<a href=”https://www.exempel.se”>exempel länk</a>

Vill vi be Google att inte följa länken se den ut så här:

<a href=”https://www.exempel.se” rel=”nofollow”>exempel länk</a>

Enkelt va?

Tyvärr är det inte så enkelt.

Google ger fortfarande värde till nofollow länkar, om än mindre än en dofollow länk. 

Så här skriver Google:

When nofollow was introduced, Google would not count any link marked this way as a signal to use within our search algorithms. This has now changed. All the link attributes—sponsored, ugc, and nofollow—are treated as hints about which links to consider or exclude within Search. We’ll use these hints—along with other signals—as a way to better understand how to appropriately analyze and use links within our systems.

I September 2019 så släppte Google 2 stycken länktyper till. Sponsored & ugc

Sponsrade länkar förklarat

Sponsored attributet bör användas för att identifiera länkar som specifikt är resultatet av betald placering. t.ex. sponsrade placeringar, betalda länkar och liknande.

Ugc länkar förklarat

UGC-attributet bör användas för att identifiera länkar som skapas av användare (t.ex. författarlänkar i kommentarsformulär), som därför inte nödvändigtvis är betrodda eller godkända av sidans författare.

I båda fallen fungerar dessa på samma sätt som det ursprungliga nofollow-attributet.

Vi vet inte exakt hur Google använder dessa, men de har antytt att det hjälper dem att förstå mer om länken. 

Vill du lära dig mer om hur länkar fungerar? Läs vår köpa länkar guide

Vilka är vi?

Vi har kunder i hela Sverige. Bland annat i Åkersberga, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Jönköping, Kalmar, Luleå, Malmö, Nyköping, Örebro, Södertälje, Sollentuna, Upplands Väsby, Uppsala, Vallentuna, Västerås, Växjö och hjälper flera bolag med sökmotoroptimering och Google-Adwords internationellt. 

Vi bygger hemsidor, sätter upp kampanjer i sociala medier och hjälper kunder med deras övergripande digitala strategi.