Det är oftast lättare att gräva där man står och göra affärer med nya kunder som liknar dem man redan har.
- Vilka är min nuvarande kunder?
- Varför passar de oss och vi dem?
- Hur vill jag mina framtida kunder ser ut?
Jag tror inte det finns ett sätt att hitta nya kunder på utan flera tekniker och strategier som passar företag olika bra.
Här följer tio tips där förmodligen minst 2-3 passar just er verksamhet.
1. Be om Referenser
De flesta hjälper dig, om de får frågan. Trots att jag driver en SEO och ADs byrå är min favoritmetod att be mina existerande kunder om referenser istället för att jaga kalla kontakter.
Driver du liksom jag ett B2B företag där du har en relation med alla kunder hade jag bett om referenser personligen.
Det behöver inte vara mer komplicerat än ett e-mail med:
- Hej (namn), visst är du nöjd med den tjänsten vi levererar till er?
- Ja.
- Känner du någon annan som skulle kunna ha nytta av vår tjänst? Vi skulle behöva få in några nya kunder.
De flesta brukar inte komma på någon på rak arm vilket inte bör göra dig modfälld.
Be dem istället att ha dig i åtanke och höra av sig om de kommer på någon. Efter ett tag brukar det droppa in 1-2 eller två nya heta leads enligt min erfarenhet.
2. Nätverka
Oavsett vart jag befinner mig så försöker jag göra klart vad det är jag sysslar med och vad det är jag erbjuder.
Jag är t.ex. medlem i ett forum som inte alls har med företagande att göra utan. Alla kanske inte vet att jag jobbar med marknadsföring, men nästan alla. Så varje gång det kommer upp en fråga eller någon behöver de här tjänsterna så kommer jag oftast på tal.
3. Förbättra er hemsida
De flesta b2b och b2c affärer förekoms av besök på ditt företags hemsida, googlingar och besök på era konkurrenters hemsidor.
Det finns en lägsta nivå som jag vill mena är en rena hygienfaktorer
- Hemsidan ser inte ser ut som grannens son har byggt den.
- Ni har professionella bilder.
- Ni har minst en välskriven text där ni beskriver vilka ni är och vad ni gör.
- Ni har en e-mail adress som slutar med ert företagsnamn
- Företagetssnummer är inte ett mobilnummer
Du kommer tyvärr aldrig få reda på hur många affärer ni missar på grund av att er hemsida ser ut som ett barn byggt den.
Tro mig, vad de flesta gör när de ska kolla upp en ny partner eller ett företag är att gå in på deras hemsidan, titta på ”om oss sidan” och kommer därefter bilda sig en uppfattning om vilka ni är utifrån hur sajten er ut.
4. Bli hittad på nätet
Jag har skrivit 100-talet blogginlägg över åren. Ämnena intresserar mig och jag har något att säga.
Här har du två exempel på artiklar jag skrivit som jag tänker mig att företagare söker efter på nätet när de är ute efter mina tjänster:
Sökmotorsoptimering, också kallat SEO är en teknik för att öka mängden och kvaliteten på trafiken till din webbplats igenom organiska sökmotorresultat.
Man kan säga att man skapar innehåll med uppsåt att attrahera fler besökare igenom att det rankas i Googles sökresultat.
Ju högre desto bättre.
Har du oändligt med tid, men saknar pengar? Finns det oändligt med gratishjälp på nätet.
Har du inte tid att bli expert på ett helt nytt område? Köp in tjänsten.
5. Hitta partnerskap
Samarbeta med företag som har en liknande kundbas.
Driver man ett anläggningsföretag är ett byggbolag, en rörmokarfirma liksom en landskapsarkitekt kanske naturliga partners.
Hur kommer man i kontakt mede dem då?
– E-maila, ring, bjud ut dem på en lunch.
Fungerar man tillsammans etet så brukar den här typen av samarbeten över tid verkligen leverera resultat.
6. Gå med i ett Affärsnätverk
I samband med att jag startade mitt företag gick jag med i BNI. Ett affärsnätverk som finns på nästan alla orter i Sverige
Nätverkandet i BNI är formaliserat och kan säkert upplevas som både fyrkantigt och märkligt.
Däremot så funkar det.
Jag fick en affär första månaden vi var medlemmar och så fortsatte, det. Den första kunden ledde till ytterligare 3 affärer som lett till fler affärer och så vidare.
7. Direktkontakter via E-mail och Linked-in
Skapa listor på Linked-in över företag och personer som borde vara intresserade era tjänster.
Mailade dem:
Hej, vi gör det här. Är ni intresserade?
Nyckeln sitter i uppföljning, uppföljning, uppföljning. Svarar de inte på första mailet kontaktar jag dem om och om igen tills jag får ett svar.
Vad ska man skriva?
8. Var aktiv i Facebookgrupper och på Forum
Gå med i Facebook-grupper eller forum där dina ideala klienter finns.
I stället för att vara spammig och självfrämjande var hjälpsam när människor ställer frågor i gruppen!
De andra gruppmedlemmarna kommer att ta del av din expertis och kommer att kolla in din profil (som förhoppningsvis ska kopplas till ditt företags Facebook-sida och webbplats).
9. Följ upp gamla prospekt
Du har antagligen några gamla email ifrån potentiella kunder men affären blev aldrig av.
Följ upp dem och skicka ett e-mail.
Det behöver inte vara mer komplicerat än:
Hej (namn)!
Jag ville bara kolla med dig om du någonsin köpte tjänsten vi pratade om eller om du har några frågor?
Hjärtliga hälsningar
10. Det är oftast enklare att sälja mer till dina existerande kunder än att hitta nya
Följer du någonsin upp med dina tidigare kunder för att se om de behöver någon extrahjälp? Gör det!
Många gånger så går de i tankar om saker de behöver, men har inte tid att ta tag i det varpå det är bra att påminna dem och hålla dig top-of-mind.
Vad jag tycker man inte skall göra:
Posta organiskt i ert företags Facebookflöde.
Det här är inte en sanning utan viss modifikation, men Facebook kommer i genomsnitt visa det du postar på er organiska företagssida till 3% av dina följare.
Försöka att bli en guru på sociala medier
Jag tycker det här delas ut lite för lättvindigt som råd när man läser motsvarande inlägg annorstädes.
Linked-in svämmar redan över av coacher och konsulter som tävlar i att framhäva sig själva. Många är kallade, men få är utvalda. Och varför vara där alla andra är?
Till sist om att hitta nya kunder!
Om man kan kombinera 2-3 av dessa tekniker kommer man ofta långt. Var de flesta går fel är sannolikt att de väljer en metod som inte passar dem, deras bransch eller bara följer med strömmen och gör precis som alla andra gör.
För att ge er ett exempel är det tio gånger lättare att marknadsföra sin SEO byrå igenom nätverkande än att försöka ta topp-placeringar på Google på. Och andra sidan driver du ett byggbolag i Östersund så är konkurrensen nästan obefintlig på Google.
För mer tips om hitta kunder läs: hitta kunder till byggföretag & hitta kunder till städfirma.
Vilka är vi?
Vi har kunder i hela Sverige. Bland annat i Åkersberga, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Jönköping, Kalmar, Luleå, Malmö, Nyköping, Örebro, Södertälje, Sollentuna, Upplands Väsby, Uppsala, Vallentuna, Västerås, Växjö och hjälper flera bolag med sökmotoroptimering och Google-Adwords internationellt.
Vi bygger hemsidor, sätter upp kampanjer i sociala medier och hjälper kunder med deras övergripande digitala strategi.