- juli 28, 2021
- 3:28 e m
- En kommentar
Det första man bör fundera över är vilka är sina nuvarande kunder är? Och hur kommer mina framtida kunder troligen se ut? Det är oftast mycket lättare att gräva där man står och försöka göra affärer med kunder som liknar dem man redan har.
Jag tror inte det finns ett bästa sätt att hitta nya kunder på utan flera tekniker och strategier som passar företag olika bra. Här följer tio tips där förmodligen minst 2-3 passar just er verksamhet.
1. Be om Referenser
Generellt sätt vill människor hjälpa andra människor. Speciellt sådana man redan gillar och har förtroende för.
Trots att jag driver en SEO, Facebook och ADs byrå är min favoritmetod utan tvekan fortfarande att be mina egna kunder om referenser. Kruxet är att man aktivt måste be sina kunder hjälpa en att hitta nya kunder.
Det här kan se lite olika ut beroende på hur stor verksamhet man driver samt vilken typ av kunder man har.
Driver du liksom jag ett B2B företag där jag har en relation med alla kunder hade jag bett om referenser personligen.
Det behöver inte vara mer komplicerat än:
Hej (namn), visst är du nöjd med den tjänsten vi levererar till er?
Ja.
Känner du någon annan som skulle kunna ha nytta av vår tjänst? Vi skulle behöva få in några nya kunder.
De flesta brukar inte komma på någon på rak arm vilket inte bör göra dig modfälld. Be dem istället att kan fundera på saken och höra av sig om de kommer på någon? Efter ett tag brukar det droppa in 1-2 eller två nya heta leads enligt min erfarenhet.
2. Nätverka
Oavsett vart jag befinner mig så försöker jag göra klart vad det är jag sysslar med och vad det är jag erbjuder.
Jag är t.ex. medlem i ett forum som inte alls har med företagande att göra utan är av mer social art och vi nätverkar kring ett helt annat ämne. Alla kanske inte vet att jag jobbar med marknadsföring, men nästan alla. Så varje gång det kommer upp en fråga eller någon behöver de här tjänsterna så kommer jag oftast på tal.
3. Förbättra er hemsida
De flesta b2b och b2c affärer kommer förekommas av besök på ditt företags hemsida, googlingar och kanske besök på konkurrenters hemsidor.
Det finns en lägsta nivå som jag vill mena är en rena hygienfaktorer
- Hemsidan ser inte ser ut som grannens son har byggt den.
- Ni har professionella bilder.
- Ni har minst en välskriven text där ni beskriver vilka ni är och vad ni gör.
- Ni har en e-mail adress som slutar med ert företagsnamn
- Företagetssnummer är inte ett mobilnummer
Du kommer tyvärr aldrig få reda på hur många affärer ni missar på grund av att er hemsida ser ut som något ett barn kan ha byggt den. Men tro mig, vad de flesta gör när de ska kolla upp en ny partner eller ett företag är att gå in på deras hemsidan, titta på ”om oss sidan” och kommer därefter bilda sig en uppfattning om vilka ni är utifrån hur sajten er ut.
4. Bli hittad på nätet
Jag har skrivit en del blogginlägg delvis därför att ämnena intresserar mig, samt att jag vill bli hittat på nätet.
Här har du tvår exempel på artiklar jag skrivit som jag tänker mig att företagare söker efter på nätet när de är ute efter mina tjänster: Vad är Content Marknadsföring? Vad är lokal sökmotorsoptimering?
Sökmotorsoptimering, också kallat SEO är en teknik för att öka mängden och kvaliteten på trafiken till din webbplats igenom organiska sökmotorresultat. Man kan säga att man skapar innehåll med uppsåt att attrahera fler besökare igenom att det rankas i Googles sökresultat. Ju högre desto bättre. Har du oändligt med tid, men saknar pengar? Läs på. Har du inte tid att bli expert på ett helt nytt område? Köp in tjänsten.
För specifika branschtips läs hitta kunder bygg eller hitta kunder till städfirman.
5. Hitta partnerskap
Samarbeta med företag som har en liknande kundbas, men som ni inte är direkt konkurrens med. Driver man ett anläggningsföretag är ett byggbolag, en rörmokarfirma liksom en landskapsarkitekt kanske naturliga partners.
Hur kommer man i kontakt mede dem då? E-maila, ring, bjud ut dem på en lunch. Lirar man personlighetsmässigt och man tar hand om samarbetet så brukar den här typen av samarbeten över tid verkligen leverera resultat.
6. Gå med i ett Affärsnätverk
I samband med att jag startade mitt företag så gick jag med i BNI vilket är ett internationellt affärsnätverk som finns på nästan alla orter i Sverige
Själva nätverkandet är väldigt formaliserat och kan säkert upplevas som både fyrkantigt och märkligt. Däremot så funkar det. Jag fick en affär första månaden vi var medlemmar och så fortsatte, det. Den första kunden ledde till ytterligare 3 affärer som lett till fler affärer och så vidare.
7. Direktkontakter via E-mail och Linked-in
Tidigare så arbetade jag internationellt emot kunder som nästan bara var baserade utomlands. Det är svårt att tajma in kontakter med amerikaner på grund av tidsskillnaden varpå vi helt förlitade oss på e-mail och direktkontakt via sociala medier.
Jag gjorde det här väldigt enkelt för mig själv:
- Jag sorterade ut listor på Linked-in över företag och personer som borde vara intresserade av våra tjänster
- Jag mailade dem Hej, vi gör det här. Är ni intresserade?
Nyckeln sitter i uppföljning, uppföljning, uppföljning. Svarar de inte på första mailet kontaktar jag dem om och om igen tills jag får ett svar.
Vad ska man skriva? Det finns tyvärr inga absoluta sanningar utan man måste hela tiden testa sig fram. I min bransch så fungerade det bäst att vara direkt och ha en profilbild där man så glad ut!
8. Var aktiv i Facebookgrupper och på Forum
Gå med i Facebook-grupper eller forum där dina ideala klienter är. Om du till exempel är grafisk formgivare kanske du vill gå med i grupper som är inriktade på bloggare eller småföretagare, eftersom det här är människor som behöver dina tjänster?
I stället för att vara spammig och självfrämjande var hjälpsam när människor ställer frågor i gruppen! De andra gruppmedlemmarna kommer att ta del av din expertis och kommer att kolla in din profil (som förhoppningsvis ska kopplas till ditt företags Facebook-sida och webbplats).
9. Följ upp gamla prospekt
Du har antagligen några gamla email ifrån kunder som först frågade om dina tjänster och sedan aldrig mejlade dig tillbaks eller det rann ut i sanden av andra orsaker?
Följ upp dem och skicka dem ett e-mail.
Det behöver inte vara mer komplicerat än:
Hej (namn)!
Jag ville bara kolla med dig om du någonsin köpte tjänsten vi pratade om eller om du har några frågor?
Hjärtliga hälsningar
10. Det är oftast enklare att sälja mer till dina existerande kunder än att hitta nya
Följer du någonsin upp med dina tidigare kunder för att se om de behöver någon extrahjälp? Gör det! Skicka bara ett e-postmeddelande för att se hur det går och fråga om de behöver något?
Många gånger så går de i tankar om saker de behöver, men har inte tid att ta tag i det varpå det är bra att påminna dem och hålla dig top-of-mind.
Vad jag tycker man inte skall göra:
- Posta organiskt i ert företags Facebookflöde i hopp om att de ska röra nålen.
Det här är inte en sanning utan viss modifikation, men Facebook kommer i genomsnitt visa det du postar på er organiska företagssida till 3% av era följare.
- Försöka att bli en guru på sociala medier
Jag tycker det här delas ut lite för lättvindigt som råd när man läser motsvarande inlägg annorstädes. För det första tror jag inte de flesta har det i sig. Jag har det definitivt inte.
För det andra svämmar bokstavligen plattformar så som Linked-in över av coacher och konsulter som tävlar i att framhäva sig själva och försöker komma till toppen av uppmärksamhetspyramiden. Många är kallade, men få är utvalda. Och varför vara där alla andra är?
Till sist om att hitta nya kunder!
Om man kan kombinera 2-3 av dessa tekniker kommer man ofta långt. Var de flesta går fel är sannolikt att de väljer en metod som inte passar dem, deras bransch eller bara följer med strömmen och gör precis som alla andra gör.
För att ge er ett exempel är det tio gånger lättare att marknadsföra sin SEO byrå igenom nätverkande än att försöka ta topp-placeringar på Google på relevanta sökord. Och andra sidan driver du ett byggbolag i Östersund så är konkurrensen nästan obefintlig på Google.
För mer tips om hitta kunder läs: hitta kunder till byggföretag & hitta kunder till städfirma.

Niklas Zintio
Om författaren. Ägare Rocket Digital och verksam inom SEO i över tio år.
Läs mer

Bright Rocket Digital AB lanserar trygghetsindex.se
Ökad försäljning och ranking med Google Omdömen Bright Rocket Digital AB är stolta över att presentera sin senaste tjänst och varumärke trygghetsindex.se. Genom

Landningsida: 26 punkters checklista | Så skapar du säljande landingssidor
Dina nyckeltal är kanon på Facebook och Google-Ads, men besökarna konverterar inte? Du ändrar och ändrar annonserna men inget händer? Jag har många gånger

Vilken temperatur har din trafik?
Jag gillar inte att strosa runt på köpcenter. Mitt motto är köpa så snabbt som möjligt, och lämna direkt. Min fru däremot är
Vilka är vi?
Vi har kunder i hela Sverige. Bland annat i Åkersberga, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Jönköping, Kalmar, Luleå, Malmö, Nyköping, Örebro, Södertälje, Sollentuna, Upplands Väsby, Uppsala, Vallentuna, Västerås, Växjö och hjälper flera bolag med sökmotoroptimering och Google-Adwords internationellt.
Vi bygger hemsidor, sätter upp kampanjer i sociala medier och hjälper kunder med deras övergripande digitala strategi.
Pingback: Hitta kunder till Städfirma. Hur gör man? | SEO Byrå Stockholm