Bra rubriker – Hur du säljer mer
Den här texten handlar om SEO anpassad text med fokus på rubrikerna till ditt innehåll. Vill du läsa om hur man skriver SEO texter klicka på länken.
I genomsnitt kommer fem gånger så många människor läsa rubriken i förhållande till brödtexten. Kommer du lägga 80% av tiden på rubriken?
Innehållsförteckning
Varför är rubriker viktigt?
Rubriken säljer dina artiklar
En bra rubriks syfte är att locka till klick. Helst vill man inte avslöja svaret i rubriken utan skapa en intrig som gör att läsaren klickar vidare. Ungefär som att en tv-series säsongsavslutning slutar med något väldigt spännande som gör att du vill se nästa säsong.
Typiskt sett kommer rubriken som framkallar känslor hos läsaren klick. De känslor som vanligtvis fungerar bäst:
- Lycka
- Kärlek
- Rädsla
- Ilska
- Avsky
- Bekräftelse
- Hopp
Jag brukar dela in rubriker inom två kategorier.
Positiva rubriker
- Tips
- Orsaker
- Knep
- Idéer
- Sätt
- Principer
- Fakta
- Hemligheter
- Strategier
Hur man kan använda positiva rubriker i praktiken:
- 10 tips på hur du går ner i vikt
- De bästa knepen för att slippa betala mer i skatt än du måste
- 5 enkla principer för att leva ett hälsosamt liv
Negativa rubriker
- Fara
- Orsaker
- Akta dig
- Döljer något för dig
- Du kan begå ett misstag
- Du är omedveten
- Hemligheter
Hur man kan använda negativa rubriker i praktiken:
- Den okända faran med att titta för mycket på Youtube
- Tecken på att din partner är otrogen
- Så här förlorar du pengar utan att veta om det
Har du hört någon säga ”de säger aldrig något positivt på nyheterna” ? Den trista nyheten är att om de bara visade positiva händelser skulle förmodligen ingen titta eftersom vi är programmerade att leta efter faror.
Psykologer kallar det här för negativitetseffekten. En evolutionär psykolog skulle peka på det faktum att människans hjärna utvecklats under miljoner år i en miljö där risken är stor att man dör om man ignorerar faror.
Vill du se exempel på bra rubriker besök en av våra kvällstidningar och fundera på hur många av deras rubriker som är positiva kontra negativa.
Rubriken hjälper läsaren navigera texten
Underrubriker är vägvisare som guidar läsarna genom en artikel.
En typisk besökare kommer inte läsa varenda mening i din text utan endast valda delar som de förhoppningsvis hittar med hjälp av rubriker. För läsaren blir det svårare att vara effektiv om din text inte innehåller några rubriker.
Än värre om du skrivit långa texter utan adekvata rubriker eftersom det är hög risk man vänder i dörren vilket kommer påverka dina placeringar på Google negativt.
Rubriker och SEO
Om besökare inte snabbt kan hitta vad de letar efter kommer de förmodligen att lämna din webbplats i hopp om att hitta svar på sin fråga hos någon annan. Det är delvis därför textstruktur och rubrikanvändning också påverkar SEO.
Sökmotorer plockar upp människor som studsar från din webbplats.
Hjälper bra rubriker min SEO ranking?
Ja det gör de! Än idag spelar rubriker fortfarande en roll för att kommunicera relevans för sökord till sökmotorer.
Det sägs att rubrikernas roll i sökmotorernas algoritmer har minskat under åren, men därom tvivlar jag. Att använda sökord i rubriker och underrubriker verkar alltjämt fungera väldigt bra om jag utgår ifrån min praktiska erfarenhet.
Titta på Google resultat in du skriver rubrikerna
När du har undersökt vilka sökord du vill inrikta dig på, analysera sökmotorns resultatsida (sökresultatet för sökorden) för att se vilka artiklar du tävlar emot.
- Hur kan ditt innehåll sticka ut?
- Vad är användarens avsikt?
- Är toppresultaten listor? Hur gör man artiklar? Kommersiellt innehåll?
Om du ska rankas på sida 1 måste du ha en omfattande förståelse för vilken typ av innehåll som redan finns där om du ska bli en seriös konkurrent. Hur får du rubrikerna i din text att sticka ut? Vara mer hjälpsamma?
Rubriker och ”featured snippets”
Sökmotorer kan välja så kallade featured snippets (utvalda utdrag) som man visar upp i sökresultatet. Dessa har typiskt sett extremt hög klickfrekvens.
För att man ska få ett utvalt utdrag måste sökmotorerna kunna förstå innehållet tillräckligt bra för att med säkerhet kunna välja det som ett utdrag. Dels förlitar man sig på rubriker för att göra detta.
En smart och korrekt användning av rubriker hjälper dig att synas i utvalda utdrag, vilket i sin tur ökar din synlighet i SERP och driver mer organisk trafik till din webbplats. Läs, skapar mer affärer för er.
Här är ett exempel på ett utvalt utdrag för vår webbplats:
Huvudrubriker och underrubriker
Rubriker bör vara logiskt strukturerade på en sida. En sida börjar med H1-rubrik, följt av en H2-rubrik och – om du behöver ett annat underavsnitt – kan den följas av en H3-rubrik. Om du behöver fler underavsnitt kan du lägga till H4-H6 underrubriker.
Slutord rubriker
Även om det där en konst att skapa rubriker, går det att skapa rubriker som drar läsare på löpande band om man applicerar vissa principer.
Formler för att skriva rubriker finns för att de fungerar. De har testats om och om igen för att mäta klickfrekvenser. Min egna formel är att försöka kombinera både positiva och negativa känslor i rubriker.
Det här väcker förstås frågan: ”Om alla använder samma formler, hur kan jag få mina rubriker att sticka ut från mängden?” Det bästa rådet är att skapa dina egna formler genom att justera andra och sedan testa din klickfrekvens (CTR) för att hitta de som fungerar bäst för dig och ditt varumärke.
Om du fann den här texten hjälpsam eller tycker jag missat något. Lämna gärna en kommentar. Det är väldigt roligt att läsa vad du tycker.
Vilka är vi?
Vi är en SEO byrå med kunder i hela Sverige. Bland annat i Åkersberga, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Jönköping, Kalmar, Luleå, Malmö, Nyköping, Örebro, Södertälje, Sollentuna, Upplands Väsby, Uppsala, Vallentuna, Västerås, Växjö och hjälper flera bolag med sökmotoroptimering och Google-Adwords internationellt.
Vi bygger hemsidor, sätter upp kampanjer i sociala medier och hjälper kunder med deras övergripande digitala strategi.