SEO keep it simple stupid

SEO – Keep it Simple Stupid

För SEO:are som mig är komplexitet alltid lockande och smala idéer som kommer göra en till rankinghjälte på Google något man mer än gärna snöar in på.

Sannolikt är det därför man letar i bland obskyra idéer. Problemet är att de flesta tekniker är hägringar som inte gör särskilt stor skillnad.

När jag började med SEO använde vi enkla regler. 

  • Välj ut ett sökord.
  • Skriv det i sidans titel
  • Skriv det i sidans URL
  • Skriv det i h1:an
  • Skriv det i den första meningen så tidigt som möjligt
  • Fixa länkar ifrån andra sidor, till hemsidan. 
  • Repeterar sökordet i texten 
  • Skriver alla variationer av sökordet i rubrikerna.
  • Se till hemsidan är snabb. 
 

Huruvida texten var läsbar eller estetiskt tilltalande var sekundärt.

Vem läser sidor med 2000 ord text ändå liksom. Hur gick det? Superbra.

Sen blev det komplext…

I amerikanska podcasts om SEO där man för länge sedan fått slut på ämnen att prata om sprang jag på begreppet överoptimering.

Vad är det tänker du? 

Det är att Google tillskrivs fantastiska krafter och förmågor om att kunna tolka språk och förstå vad som är naturligt respektive inte.

Vi skulle helt enkelt sluta använda våra enkla tekniker för att Google har blivit en megahjärna som förstår naturligt tal och skrivspråk.

Sagt och gjort slutade vi med så kallad överoptimering och började skriva texter utan fokus på sökord.

Hur gick det?

Åt helvete.

Sidorna vi har vilka är byggda med de mest rudimentära av tekniker rankar fortfarande fantastiskt på Google medan jag fått göra om alla sidor som är byggda med naturligt språk.

Tittar jag i Googles index brukar alltid den som ligger etta repetera sökordet flest gånger.

Vad är min poäng?

Det här inlägget är mest en påminnelse till mig själv att inte övertänka saker, och inte gå på de senaste trenderna. 

Keep it simple stupid.

Google gillar språknivån en typisk högstadieelev håller och är ingen megahjärna, utan jämför bara information.

På vilken sida har man skrivit X, Y gånger och på vilken sida stannar besökarna längst?

Så enkelt är det antagligen. 

Vill du hamna först på Google? Läs 9 snabba rankingfaktorer för enkla tips som definitivt fungerar. 

Trevlig helg

Niklas Zintio

Vilka är vi?

Vi har kunder i hela Sverige. Bland annat i Åkersberga, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Jönköping, Kalmar, Luleå, Malmö, Nyköping, Örebro, Södertälje, Sollentuna, Upplands Väsby, Uppsala, Vallentuna, Västerås, Växjö och hjälper flera bolag med sökmotoroptimering och Google-Adwords internationellt. 

Vi bygger hemsidor, sätter upp kampanjer i sociala medier och hjälper kunder med deras övergripande digitala strategi. 

Niklas SEO byrå Stockholm