SEO Byrån

SEO – Keep it Simple Stupid

För SEO:are som mig är komplexitet alltid lockande och smala idéer som kommer göra en till rankinghjälte på Google något man mer än gärna snöar in på.

Sannolikt är det därför man i det obskyra kan hitta guldgruvorna. Problemet är att det mesta är hägringar som inte gör särskilt stor skillnad.

Det finns ett talesätt bland oss som gillar gruvaktier. Vad är ett gruvbolag?

Ett hål i marken med en lögnare på toppen 

Delvis är det likadant med SEO expertis. Jag tror  inte SEO experten är en medveten lögnare, men ska man ligga högst upp behöver man göra saker annorlunda än alla andra. Därav lockelsen.

När jag började med SEO gjorde vi det enkelt.

  • Välj ut ett sökord.
  • Skriv det i sidans titel
  • Skriv det i sidans URL
  • Skriv det i h1:an
  • Skriv det i den första meningen så tidigt som möjligt
  • Fixa länkar
  • Repeterar sökordet X gånger i texten (gärna jättemycket)
  • Skriver alla variationer av sökordet i rubrikerna.
  • Bygga en snabb hemsida.

Huruvida texten var läsbar eller estetiskt tilltalande var sekundärt. Vem läser sidor med 2000 ord text ändå liksom. Hur gick det? Superbra.

Sen blev det komplext…

I amerikanska podcasts om SEO där man för länge sedan fått slut på ämnen att prata om sprang jag på begreppet överoptimering.

Vad är det tänker du?  Det är att Google tillskrivs fantastiska krafter och förmågor om att kunna tolka språk och förstå vad som är naturligt respektive inte. Vi skulle helt enkelt sluta använda vår enkla teknik för att Google har blivit en megahjärna som förstår naturligt tal och skrivspråk.

Sagt och gjort slutade vi med så kallad överoptimering och började skriva texter utan fokus på sökord. Hur gick det då? Åt helvete. Sidorna vi har vilka är byggda med de mest rudimentära av tekniker rankar fortfarande fantastiskt på Google medan jag fått göra om alla sidor som är byggda med naturligt språk.

Tittar jag i Googles index brukar alltid den som ligger etta repetera sökordet flest gånger. Det tar dock emot. Fundera själv på hur man får in ordet mattvätt Stockholm, nej inte i, utan bara mattvätt Stockholm 37 gånger i en text på 1000 ord som ska läsas av människor.

Vad är min poäng? Det här inlägget är väl kanske mest en påminnelse till mig själv att inte övertänka saker och inte gå på de senaste trenderna. 

Keep it simple stupid.

Google gillar språknivån en typisk högstadieelev håller och är ingen megahjärna utan jämför bara information. På vilken sida har man skrivit X, Y gånger och på vilken sida stannar besökarna längst? Så enkelt är det antagligen. 

Vill du hamna först på Google? Läs 9 snabba rankingfaktorer för enkla tips som definitivt fungerar. 

Trevlig helg

Niklas Zintio

Vilka är vi?

Vi har kunder i hela Sverige. Bland annat i Åkersberga, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Jönköping, Kalmar, Luleå, Malmö, Nyköping, Örebro, Södertälje, Sollentuna, Upplands Väsby, Uppsala, Vallentuna, Västerås, Växjö och hjälper flera bolag med sökmotoroptimering och Google-Adwords internationellt. 

Vi bygger hemsidor, sätter upp kampanjer i sociala medier och hjälper kunder med deras övergripande digitala strategi. 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *