Långa texter och SEO
Du undrar om du måste skriva många ord för att Google ska gilla din sida? Google säger att antalet ord i textinnehållet inte är en rankingfaktor! Men är det sant?
I den här undersökningen om rankningssignaler tittade man 11,8 miljoner sökresultat i Google och fann att de 10 bästa resultaten för de flesta sökord tenderade att vara 1 447 ord långa i genomsnitt.
Hubspot undersökte deras 50 mest lästa bloggposter 2019 och kom fram till att den bästa textlängden är 2100 – 2400 ord.
Varför rankas långt innehåll bättre?
Längre innehåll hjälper till att ge Google mer information om ämnet för den webbsidan. Detta gör dem mer säkrare på att din sida är ett relevant resultat för det sökordet.
Långa artiklar kan täcka mycket mer information än ett blogginlägg på 400 ord om samma ämne. Detta innebär att långa artiklar svarar på sökarnas frågor bättre än korta artiklar
Men vad är vad egentligen?
Ett av de sätt som Google rankar webbplatser på, är genom att titta på antalet och kvaliteten på de länkar som pekar till din webbplats.
Ju fler länkar din sida har ifrån andra webbplatser desto större är dina chanser att rankas högt i sökresultaten.
Eftersom långt innehåll tenderar att locka fler länkar och sociala delningar än ytligt innehåll kan det vara en delförklaring.
Ett sätt för Google att avgöra vad användare tycker om en text är att lägga vikt vid hur länge de stannar på sidan. Långa texter kommer generera mer lästid än en kort text.
Stannar vi längre på långa texter därför vi måste scrolla och leta längre innan vi hittar svaret på våra fråga? Eller är det för att vi läser hela?
Det är med andra ord svårt att avgöra om det viktiga är antalet ord, länkar eller att det beror på att vi måste spendera längre tid på att leta i långa texter för att få rätt information.
Vill du läsa mer om ämnet?
Även om Google säger att antalet ord i brödtexten inte är en rankingfaktor korrelerar onekligen längre innehåll med högre ranking.
Vad det beror på exakt är dessvärre svårt att säga.