Innehållsstrategi SEO
Den här artikeln syftar till att ge dig förståelse för hur Google tänker kring innehåll och varför dina artiklar eller sidor inte ligger högst upp i Googles ranking.
Har du någonsin undrat varför du ibland har en sida som rankas bra i Google nästan lika snabbt som den publicerats? Medans andra sidor aldrig verkar rankas?
Det kan ha att göra med den naturliga trafiknivån Google har placerat din webbplats på.
Om du optimerar en sida för ett sökord som är i samma nivå som din webbplats, rankas du för det direkt. Om du försöker ranka för ett sökord som är i en högre nivå, blir det kamp i uppförsbacke som du förmodligen kommer förlora i alla fall på kort sikt.
Lyckligtvis finns det ett enkelt sätt att veta vilka sökord du kan ranka för snabbt, genom att förstå trafiknivån på din webbplats och optimera för sökord inom den nivån.
Vad är en trafiknivå?
Det är en metod där vi delar upp webbplatser i olika nivåer baserat på deras genomsnittliga trafik i månaden. Så när vi bryter ner mängden trafik från den lägsta till den högsta får vi ett naturligt nivåsystem så här.
De flesta aktiva webbplatser hamnar någonstans på detta diagram.

Hur hittar du din webbplatsnivå?
Följ dessa steg för att hitta din webbplats nuvarande naturliga nivå:
- Titta på trafiken som din webbplats fått under de senaste 30 dagarna.
- Hur många besökare får du i snitt per dag?
- Det intervallet är din naturliga nivå.
För att få reda på din sanna nivå kan du gör ett experiment.
- Om du riktar in dig på en 100 månatlig sökterm och hamnar bland topp 10 är det din nivå.
- Landar du inte bland de 10 bästa är det inte din nivå.
Du bör nu ha en siffra som hamnar någonstans i det här diagrammet och som visar dig din webbplats nuvarande nivå, därefter måste du hitta de sökord som matchar din webbplatsnivå.
Det finns sätt runt ovan men det involverar typiskt sätt att man måstebygga eller köpa länkar.
Hitta sökord som du snabbt kan ranka för:
Nu när du har bestämt din webbplats trafiknivå måste du hitta vilka sökord som är kopplade till den och som du snabbt kan ranka på.
För att göra detta ta din webbplats trafiknivå och matcha den med sökordens månatliga sökvolym.
Som ett exempel, om din webbplats konsekvent får cirka 500 besökare per dag, är din nuvarande trafiknivå nivå 500. När du vet detta kan du leta efter nyckelord som har en månatlig sökvolym på 200-500 sökningar eller lägre och sedan optimera dina nuvarande sidor eller bygga nya för dessa sökord.
Att bestämma den månatliga volymen för ett specifikt sökord kan göras med hjälp av verktyg som SEMrush, Ahrefs, Wincher eller Googles sökordsplanerare.
Med denna information kan du nu bygga sidor som snabbt rankas i Google vilket och med tiden kommer att leda till mer inkommande trafik och så småningom att din sida tar ett lyft till nästa trafiknivå. När din nivå går upp kan du snabbt ranka för en helt ny uppsättning sökord som hör till den nivån och upprepa den här processen igen!
Jag har använt den här tekniken på sidan svenskaflorister.se som numera har drygt 15,000 besökare i månaden (nivå 500)
Det är så klart mer komplicerat än så här och för att lyckas behöver du vara duktig på skapa innehåll, rubriksättning med mera, men jag tycker ändå det är ett tankesätt som många är betjänta av och som det talas lite om, åtminstone i Sverige.
För mer hjälp på vägen läs gärna vad är sökord, hur man skriver SEO texter, bra SEO rubriker.
Om du vill lära dig mer om fördelarna med en dedikerad SEO-strategi kan ge ditt företag, klicka här och boka ett samtal med vårt team.
Vilka är vi?
Vi är en SEO byrå med kunder i hela Sverige. Bland annat i Åkersberga, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Jönköping, Kalmar, Luleå, Malmö, Nyköping, Örebro, Södertälje, Sollentuna, Upplands Väsby, Uppsala, Vallentuna, Västerås, Växjö och hjälper flera bolag med sökmotoroptimering och Google-Adwords internationellt.
Vi bygger hemsidor, sätter upp kampanjer i sociala medier och hjälper kunder med deras övergripande digitala strategi.
Pingback: Långa texter och SEO | SEO Byrån